Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Krashad hårddisk, skivverktyg och OS X


Lester Holmberg

Rekommendera Poster

Lester Holmberg

Har haft en större krasch, kör nu T mode den säger nu detta, har kört 10.6.8 på den kraschade och min vanliga Yosemite

post-77228-0-10773700-1421915156_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Created
  • Senaste svar

Skivverktyget i Yosemite är version 13. Är du säker på att du startar skivverktyget i Yosemite och inte från den krashade gamla 10.6.8 datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lester Holmberg

Vet inte den gamla hårddisken dyker upp på min "nya" dator och tänker formattera om den på detta vis, finns det någon annan hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som SirKnasen påpekar, starta Skivverktyg från verktygsmappen i den nya Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu säger den att min skiva inte längre stöds av Power PC

Då har du nog stoppat in en alltför gammal installationsskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lester Holmberg

Eftersom datorn är från 2010 så verkar det inte fungera att stoppa in 10.6. skivan SNÄLLA hjälp mig!! och nu blinkar grå mappen med ett frågetecken på

post-77228-0-59855800-1421920298_thumb.png

post-77228-0-08817900-1421920299_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har kört 10.6.8 på Macen så leta upp skiva du installerade ifrån, lämpligast den grå skivan som kom med Macen.

 

Varför kör du Target Disk Mode? Det ska du inte behöva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lester Holmberg

Har prövat med den skiva som följer med, den spottas ut, har raderat skivan jag har prövat med 10.4 ska snart testa 10.6

post-77228-0-65240500-1421921169_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har prövat med den skiva som följer med, den spottas ut, har raderat skivan jag har prövat med 10.4 ska snart testa 10.6

Dina syftningar är väldigt oklara. Jag kan ganska säkert gissa att den skiva som spottas ut är en DVD-systemskiva.

Men vilken skiva har du raderat? Hur då?

Och hur kommer skärmdumpen in i det hela? Vad (och hur) gör du när den kommer upp.

 

Kan DVD-läsaren läsa andra skivor eller är det bara systemskivan som spottas ut?

Har du testat en rengöringsskiva?

 

10.4 kan du nog inte installera på några Macar alls tillverkade efter 2006.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du installera om hela systemet eller?

I sånna fall skulle jag installera via ditt wifi? Jag förstår inte riktigt vad problemet är? Vad ska du göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lester Holmberg

Ok, ska försöka vara tydligare i går så "dog" datorn det plingade som vanligt och snurran och raden under går igång ca 30 sek sedan stänger den av sig,

har via skivverktyget i den nya datorn raderat den, jag har självklart fört över all info från den och nu blinkar den grå mappen med ett frågetecken, alla skivor spottas ut.

post-77228-0-10395800-1421922838_thumb.png

post-77228-0-79442400-1421922838_thumb.png

post-77228-0-48851300-1421922839_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lester Holmberg

Jag måste nog installera om systemet, eftersom jag har raderat hårddisken vill bara att allt ska fungera, förstår inte hur du menar med wifi vänligen hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lester Holmberg

Jag måste nog installera om systemet, eftersom jag har raderat hårddisken vill bara att allt ska fungera, förstår inte hur du menar med wifi vänligen hjälp!

 

post-77228-0-97920900-1421923345_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lester Holmberg

Hur gör jag när den inte hittar målskivan, går det att lösa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag när den inte hittar målskivan, går det att lösa?

Vad är "den" som inte hittar vilken målskiva i vilket läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt här. Har du en eller två datorer? Du skriver att datorn är från 2010, sen skriver du att datorn är ny... Och att du har installerat 10.4 på den gamla hårddisken för 10.6 inte går? Jag förstår faktiskt inte riktigt här...

Vilken dator är det som har kraschat? Vilken dator har du raderat systemet på?

Snow Leopard i sin senaste version kom 2011 så en dator från 2010 ska klara av det, däremot ska en dator från 2010 inte klara av 10.4 för det är för gammalt.. För att installera om systemet så behöver du skivorna som tillhör den datorn. Om installationsskivorna i original som följde med datorn inte fungerar och åker ut ur DVD/CD-läsaren så kan det innebära att det är fel på DVD/CD-läsaren. Det finns externa DVD/CD-läsare/brännare att köpa +/- 350 kr som fungerar med Mac, billigare än att serva och reparera den inbyggda...

Du skriver även att du kört Yosemite... Även om hårddisken kraschar så bör du ha kvar det som kallas för återställningspartition, om du inte har raderat den... Det är från återställningspartitionen som datorn med Yosemite installeras, och det är därifrån som du ska köra Skivverktyg och installation. Du når återställningspartitionen genom att trycka cmd + R vid uppstart. Men om du har raderat den så går det inte...

Det verkar som att du försöker installera och sköta en hårddisk i en dator från en annan dator, och att det är därför som det strular...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byter namn på tråden till en begriplig.

 

Axelman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lester Holmberg

Telly det är den "gamla" datorn som inte hittar målskivan när jag stoppar in originalskivan, den är fö från 2008, Raphael ja jag har två datorer en iMac 27" där jag har Yosemite samt min gamla Macbook som jag haft 10.6.8 på, det är den som kraschat och det är den som jag har raderat systemhet på, som tidigare skrivit Macbooken spottar ut skivorna har den i T mode där jag ser den på iMacen med raderad hårddisk, och tar jag bort firewire kabeln dvs att inte köra iT mode så blir det bara en grå mapp med ett frågetecken. SNÄLLA hjälp! Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fortfarande en del obesvarade frågor i tråden. Du ska kanske svara på dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grå mapp med ett frågetecken innebär att datorn inte hittar ett OS X på hårddisken att starta ifrån. Och du skriver att du har raderat systemet på den, så då är det naturligt att den visar en grå mapp med ett frågetecken på eftersom du har raderat den så det finns inget på den.

Om du installerar via target disk mode, så ska din kraschade dator inte vara i target disk mode, det är bara datorn du installerar från som ska vara i target disk mode. Dvs det är din iMac som ska vara i target disk mode, inte din Macbook. Så när du skriver om din Macbook "har den i T mode" så är det fel, den ska inte vara i "T mode".

Starta din iMac i Target disk mode, stoppa i installationsskivan för Macbook i iMac. Starta Macbook med Alt-tangenten, nu ska du kunna välja CD/DVD-läsaren i din iMac och starta installationen därifrån.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivverktyget i Yosemite är version 13. Är du säker på att du startar skivverktyget i Yosemite och inte från den krashade gamla 10.6.8 datorn?

 

 

 

Varför kör du Target Disk Mode? Det ska du inte behöva.

 

 

Dina syftningar är väldigt oklara. Jag kan ganska säkert gissa att den skiva som spottas ut är en DVD-systemskiva.

Men vilken skiva har du raderat? Hur då?

Och hur kommer skärmdumpen in i det hela? Vad (och hur) gör du när den kommer upp.

 

Kan DVD-läsaren läsa andra skivor eller är det bara systemskivan som spottas ut?

Har du testat en rengöringsskiva?

 

 

Vilka frågor menar du?

De som jag samlat här ovanför i detta inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lester Holmberg

Har upptäckt att jag försökte köra med det "gamla" kraschade systemet har nu startat från Yosemite. T Mode Hur ska jag annars kompla ihop datorerna? Ja det är originalskivan som spottas ut men även andra skivor gör det. Har raderat via iMacen skärmdumpen kom fram när Macbooken kraschade, det var då jag fick panik och förde över all data till en extern hårddisk och raderade Macbooken, nej har inte prövat någon rengöringsskiva visste inte ens att de fanns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...