Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Regler försvann i Apple Mail


peraxel

Rekommendera Poster

Plötsligt försvann alla regler från mitt mailprogram. Kan jag måhända återvinna dem från min BU i TimeMachine? eller på annat sätt? Hur då?

(Detta är mitt tredje försök att skriva denna fråga. De första två tycks bara ha försvunnit de med.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det borde gå utmärkt att hämta från din timemachine backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

De finns som .plist fil i din hemfolder under /Library/Mail

 

Sökväg efter Mail är lite olika beroende på version av OS X.

 

Library öppnar du genom att hålla inne Alt när du klickar på "Go" i Finder menyn. Då ser du bilblooteket en bit ner i menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De finns som .plist fil i din hemfolder under /Library/Mail

 

Sökväg efter Mail är lite olika beroende på version av OS X.

 

Library öppnar du genom att hålla inne Alt när du klickar på "Go" i Finder menyn. Då ser du bilblooteket en bit ner i menyn.

OK, tack, jag har hittat dit. Men jag finner tre olika .plist vilka jag finner tomma i nuvarande Library och med gott om data i nån månad gammal BU. De är alla daterade 1 nov 2013 och det kan nog vara när jag senast ändrade någon regel.

 

De heter:

RulesActive.plist

SyncedRules.plist

UnsyncedRules.plist

 

Är det alla dessa som gäller att nu återskapa? Kan det vara någon annan eller rent av fler?

 

Skall jag återskapa alla tre - eller måhända än fler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag är osäker där, eftersom jag är ganska säker på att det är olika beroende på vilken version av OS X man kör. Du kan googla det men jag vågar påstå att du kan dra en bred kam och ersätta alla tre med de från din backup utan att riskera något.

 

Vill du vara extra säker kan du kopiera dina nuvarande tre .plist filer och lägga i en mapp på skrivbordet bara tills du verifierat att det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är osäker där, eftersom jag är ganska säker på att det är olika beroende på vilken version av OS X man kör. Du kan googla det men jag vågar påstå att du kan dra en bred kam och ersätta alla tre med de från din backup utan att riskera något.

 

Vill du vara extra säker kan du kopiera dina nuvarande tre .plist filer och lägga i en mapp på skrivbordet bara tills du verifierat att det funkar.

Tack för hjälpen. Jag gjorde som du föreslagit men tyvärr utan resultat. Staratde även om såväl Mail som iMac, OS 10.9.5.

Ny ledtråd 1. Även mina signaturer till mail försvann ungefär samtidigt.

Ny ledtråd 2. För knapp månad sedan anslöt jag två nya mailadresser/konton till min iMac. Dessa hade jag tidigare enbart i min iPhone - nu även till nyligen inköpt iPad. Kan det ha med saken att göra?

 

Kan iCloud spöka till det? Ett av mina konton finns också där.

Obs att jag inte ser några regler listade under Inställningar Regler.

 

Tror nu att det hade gått lika fort att skriva om reglerna. Men man vill ju gärna försöka en genväg. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tack för hjälpen. Jag gjorde som du föreslagit men tyvärr utan resultat. Staratde även om såväl Mail som iMac, OS 10.9.5.

Ny ledtråd 1. Även mina signaturer till mail försvann ungefär samtidigt.

Ny ledtråd 2. För knapp månad sedan anslöt jag två nya mailadresser/konton till min iMac. Dessa hade jag tidigare enbart i min iPhone - nu även till nyligen inköpt iPad. Kan det ha med saken att göra?

 

Kan iCloud spöka till det? Ett av mina konton finns också där.

Obs att jag inte ser några regler listade under Inställningar Regler.

 

Tror nu att det hade gått lika fort att skriva om reglerna. Men man vill ju gärna försöka en genväg. ;-)

 

Kan också vara så att de backuper du ersatt med inte heller innehåller något, att du måste gå längre tillbaks. Kan också vara så att du gjort rätt men inte gått in i inställningarna i Mail och aktiverat reglerna.

 

Du kan också dubbelkolla genom att googla typ "Apple Mail rules location" och se vad som gäller för din version av OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan också vara så att de backuper du ersatt med inte heller innehåller något, att du måste gå längre tillbaks. Kan också vara så att du gjort rätt men inte gått in i inställningarna i Mail och aktiverat reglerna.

 

Du kan också dubbelkolla genom att googla typ "Apple Mail rules location" och se vad som gäller för din version av OS X.

Tack Ollie för ditt engagemang. Fick kontakt m apple support senior advisor som kunde hjälpa mig med en ävenledes engagerad insats.

Lösningen låg i att koppling till iCloud kunde ha ställt till det.

Således - återskapa även Library/mobile documents/com apple mail/data/mail data. Hela den mappen.

Gjorde så, och då kom ej bara förlorade regler tillbaka utan även signaturer.

Hurra!

 

Varför det hela inträffat hade han ingen förklaring till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...