Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 27" GTX 780M grafik-problem


supar_nollie

Rekommendera Poster

Jag har börjat märkt lite problem. Jag har, som fler med mig, märkt av inbränningar när jag arbetat med och haft flera program uppe samtidigt en längre period bredvid varandra. Detta är dock lugnt då det snabbt försvinner om man släcker skärmen en stund. Jag vet inte om detta fanns före sommaren, men det är möjligt att det gjorde det. Har dock inte märkt det förrän nu på hösten. Detta är dock inte problemet.post-66568-0-34918600-1421756100_thumb.jpg

post-66568-0-42544500-1421756102_thumb.jpg

 

 

Problemet är som följande bilder. Problemen märks mest efter jag använt mig många timmar av 3D-programmet Blender och renderar via GPU ibland och eventuellt har Pixelmator uppe samtidigt. Ofta rätt tungt belastat med andra ord men inte så hårt belastad att fläktar får jobba något märkvärdigt. När det blivit konstiga artefakter på sina ställen så hjälper det inte direkt att stänga av programmen jag jobbar med utan man får "vila" den genom att surfa lite en stund eller så....

Detta kan ha med värmeproblem att göra va?

Någon med liknande problem och som fått detta åtgärdat?

Vad tycker ni jag kan göra? Leva med det eller få något åtgärdat?

 

Många frågor, jag vet, men jag är mån om att min iMac ska må bra.

 

post-66568-0-48294200-1421756180_thumb.jpg

post-66568-0-33920300-1421756181_thumb.jpg

post-66568-0-11728500-1421756182_thumb.png

 

Jag är enda ägaren av denna och har ägt den sedan nov 2013. Den har stått på samma ställe hela tiden. Den är nu på senare tid renblåst för första gången och det var behövligt med tanke på det damm som kom ut. Jag brukar blåsa rent mina saker men nu var det ett tag sedan med iMacen.

 

iMac 27", Late 2013

3,5Ghz Intel Core i7

16GB 1600Mhz DDR3

NVIDIA GeForce GTX 780M 4096 MB

OSX Yosemite, Alltid uppdaterat.

 

Jag kan tillgodose mer information om så skulle behövas. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis fel på grafikkortet.

Uppstår felet ganska snart om du kollar på UltraHD 4K film i YouTube?

 

 

Hur var det innan du uppgraderade till Yosemite?

 

Nu har jag tittat på UltraHD-material på YT i över 12minuter på fullscreen samtidigt som jag scrollat i en massa bild-mappar på min externa skärm. Jag hade iStat igång samtidigt för att kontrollera temperaturen på CPU och GPU och båda höll sig på stadiga 42-43°C under hela tiden. I princip som vanligt idel. Något problem som tidigare upptäcktes ej.

 

Huruvida detta fanns innan jag uppdaterade till Yosemite kan jag inte svara på tyvärr. Jag önskar jag kunde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första jag tänkte på är fel på grafikkortet men när det uppstår under belastning funderar jag på överhettning. Möjligen skulle Yosemite kunna spela in...

...

Det kan ju vara så att kylaren på grafikprocessorn behöver avlägsnas och ny kylpasta appliceras. Men då borde tempsensorn ändå vrida på fläktarna.... :huh::laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första jag tänkte på är fel på grafikkortet men när det uppstår under belastning funderar jag på överhettning. Möjligen skulle Yosemite kunna spela in...

...

Det kan ju vara så att kylaren på grafikprocessorn behöver avlägsnas och ny kylpasta appliceras. Men då borde tempsensorn ändå vrida på fläktarna.... :huh::laserbok:

 

Mina tankar går oxå till överhettning ibland. Jag ska övervaka temperaturen närmre nästa gång det uppkommer för att kunna vara säker på det om det har med detta att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan mitt senaste inlägg öppnade jag Blender och började rendera random 3D-scener. Jag har renderat i cirka 20 minuter. Ai CC öppet samtidigt som Skype och även en bildmapp. Temperaturerna för GPU låg på max 75°C under rendering samtidigt som jag redigerade lite smått i Ai. Då började tendenser till artefakter dyka upp om jag skulle switcha program via Mission Control.

 

Detta är en kort stund som jag brukar sitta och rendera och redigera. Detta brukar ske i timtal ibland och visar sig därmed i större skala som är visat ovan. Denna gången försvann artefakterna nästan direkt efter jag slutade rendera, förmodligen eftersom jag inte höll på så länge. Temperaturerna skönj även dem omgående vilket visar på att fläkten bara är väldigt tyst och fullt fungerande. Den tickar på runt 1200rpm i idle. Vid 74°C på GPU och 64°C på CPU under rendering håller sig fläkten stadigt på 1200rpm enligt iStat. Detta är givetvis under rendering med GPU:n.

 

Med rendering med CPU tuffar fläkten upp ordentligt rätt så omgående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hmmmmmm... prova

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

 

 

Detta har jag gjort flera gånger sedan problemen uppkom först. Senast var bara någon dag sedan då jag blåste rent datorn. Då var den helt urkopplad och så vidare. :) Fler idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta den till en Service Provider för professionell felsökning och reparation är alltså uteslutet?

 

Nej visst är det inte det, men jag ville kolla lite med er först hur ni ser på saken eller om andra fått hjälp med liknande problem. Det verkar som att jag ska prata med Digital Inn i Eskilstuna för att få den felsökt och eventuellt reparerad. Jag skulle vilja se detta som ett reklamationsärende eftersom det är över ett år sedan den inhandlades. Det borde vara ett reklamationsärende eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte öppnade Macen när du renblåste den (eller vid annat tillfälle) så borde det vara ett reklamationsärende, ja. Förutsätt att du köpt som privatperson och inte "på firman".

 

 

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Vanliga-fall/Generella-vanliga-fall/Kop/Fel11/Fall-1/Fall-1111/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte öppnade Macen när du renblåste den (eller vid annat tillfälle) så borde det vara ett reklamationsärende, ja. Förutsätt att du köpt som privatperson och inte "på firman".

 

 

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Vanliga-fall/Generella-vanliga-fall/Kop/Fel11/Fall-1/Fall-1111/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

 

Köpt privat via Apple Store Sverige. Den är helt oöppnad och borde därmed vara ett fall för reklamation. Jag skall prata med dem på Digital Inn Eskilstuna.

 

Tack för all hjälp alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har liknande problem med min. Fast den är lite äldre, iMac (27 tum, mitten av 2011). Ibland när jag väckt den så ser den ut som på din sista bild, då öppnar jag bara en mapp och drar över skärmen för att "sudda" ut allt.

Återkom gärna om du får reda på vad det var för fel så kanske man kan åtgärda det själv.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande problem med min. Fast den är lite äldre, iMac (27 tum, mitten av 2011). Ibland när jag väckt den så ser den ut som på din sista bild, då öppnar jag bara en mapp och drar över skärmen för att "sudda" ut allt.

Återkom gärna om du får reda på vad det var för fel så kanske man kan åtgärda det själv.

Tack på förhand!

Kan du tänkas vara berörd?

http://support.apple.com/sv-se/TS5167

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett det där men jag har inte den processorn eller det grafikkortet.

 

2,7 GHz Intel Core i5

AMD Radeon HD 6770M 512 MB

 

 

Min blev inskickad och enligt utsago reparerad. De som ska vara gjort är att det är utbytt logic-board och därmed GPU på min. De misstänkte att GPU:n var paj. Det gick på reklamation hos Apple. Nu när jag haft den ett par veckor så har jag sett tendenser till liknande problem igen så vi får se var detta slutar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
supar_nollie

Nu är allt ordnat för min del. Efter många vändor fram och tillbaka med Digital Inn Service så hittade jag till slut en söksträng jag kunde använda mig av för en googling.

 

Det jag nu kom fram till var att i och med uppdateringen till Yosemite har de strulat till någonting med grafikdrivrutinerna vilket gör att min CUDA TOOLKIT inte jobbar som det ska. En avinstallation av detta löste mina grafiska artefakter. Givetvis kan jag nu inte komma åt min GPU vid rendering av varken 3D eller film via GPU, men det får jag leva med tills vidare. Fram tills det finns en fix för detta kan jag inte använda mig av CUDA och därav inte använda mig av min GPU.

 

Mer info finns i denna tråden hos adobe.

https://forums.adobe.com/thread/1393885?start=360&tstart=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...