Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extra intern hdd till Mac Pro SATA/SSD ?


Explorer

Rekommendera Poster

Möjligen är det här en dum-fråga– jag tar risken.

Jag vill installera en 4:e intern hårddisk på den sista tomma platsen min goda Mac Pro från nov 11.

I manualen står det "Installera SATA hårddiskar". Och på nästa sida " "Installera en SSD-hårddisk".

SATA och SSD, är det samma sak ? (Skjut mig inte.)

Läser just på Forumet om Western Digital 4TB för 1 695. Är det någon nackdel med att

installera en så bamse-stor, när jag nu ändå är på gång ? Datorns vid köpet inbyggda

är på 1GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SATA och SSD är inte samma sak. SATA är hur disken kopplas till datorn och SSD är en typ av disk som består av flashminnen i stället för en eller roterande skivor, som kallas HDD. Den du nämner är säkert en sådan av sistnämnda typ, för de är mycket billigare. SATA är uppkopplingen som gäller i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanning med modifikation. SSD diskar har ju SATA anslutning och kopplas in på samma sätt. Jag bytte ut min disk i min Mac mini och ersatte den med en Samsung EVO ssd disk. Funkar likadant men den disken är mycket snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanning med modifikation. SSD diskar har ju SATA anslutning och kopplas in på samma sätt. ...

I skrivande stund finns följande anslutningar för SSD på Prisjakt:

 

post-28798-0-02129700-1421763368_thumb.png

 

SATA är vanligast, men som synes finns det flera andra också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Visst är det så. Men det jag ville säga var bara att det går att ansluta ssddiskar till SATA i datorn. Vill man ha prestandaökning är ssd klart bäst då den är mycket snabbare. Men vill man ha utrymme istället är ju en klassisk sata på 4 tb ett mycket bättre alternativ eftersom ssd har ett mycket högre pris per gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Visst är det så. Men det jag ville säga var bara att det går att ansluta ssddiskar till SATA i datorn. Vill man ha prestandaökning är ssd klart bäst då den är mycket snabbare. Men vill man ha utrymme istället är ju en klassisk sata på 4 tb ett mycket bättre alternativ eftersom ssd har ett mycket högre pris per gb.

Tack, Alix och wesse, för era svar. Det var klargörande, just vad jag behövde veta. Och som du wesse skriver, så är det i första hand inte hastighet jag är ute efter utan utrymme.

Så – det blir nog en uppåt 4 GB SATA för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så – det blir nog en uppåt 4 GB SATA för min del.

Var ska du hitta en så liten disk? Och är det lönt. :devil:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(För du menar väl inte 4 TB? ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Var ska du hitta en så liten disk? Och är det lönt. :devil:

 

 

Jo, självklart menar jag TB ! Telly, skämtare där ...

 

 

 

 

 

 

 

 

(För du menar väl inte 4 TB? ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga tekniska hinder att slänga i en 4 TB disk. Notering i kanten att din dator har den gamla 3 Gbps hårddiskanslutningen på alla fyra platser. Dagens SATA-anslutning har 6 Gbps. Vill du ha en våldsamt snabb hårddisk kan du titta på PCI-e kort med SSD/Flash-minne. Det går galet snabbt!

http://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDPHWE2R120/

post-363-0-68993600-1424018929_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill installera en 4:e intern hårddisk på den sista tomma platsen ...

Det finns/får plats med fler diskar, om det är så. :ThumbsUp:

 

Under DVD'n - platsen för en till, kan man sätta en hållare för xtra diskar. 1 &/el 2. Finns lös sladd på plats som ligger och väntar där.

 

Köpte själv en sån hållare när jag skaffade min SSD, fast min SSD hamnade i 1'a släden.

 

OWCMM35A52CMB_main.jpg

http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/MM35A52CMB/

 

 

Glöm inte att du får skaffa en, antinen en konverteringslåda, eller en anpassad släde om du skall ha dem i de vanliga facken (SDD = 2.5").

 

old-mac-pro-06.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns/får plats med fler diskar, om det är så. :ThumbsUp:

 

Under DVD'n - platsen för en till, kan man sätta en hållare för xtra diskar. 1 &/el 2. Finns lös sladd på plats som ligger och väntar där.

 

Köpte själv en sån hållare när jag skaffade min SSD, fast min SSD hamnade i 1'a släden.

 

OWCMM35A52CMB_main.jpg

http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/MM35A52CMB/

 

 

Glöm inte att du får skaffa en, antinen en konverteringslåda, eller en anpassad släde om du skall ha dem i de vanliga facken (SDD = 2.5").

 

old-mac-pro-06.jpg

Aha. Det var mig en totalt oanad nyhet ! Möjligheten till ännu en extra hårddisk. Trodde vi inte.

SSD är 2.5 tum , skriver du. Den hdd jag tänker köpa är en Sata 3.5" WD Intern Green 4 TB. Den är väl i alla fall i ordinarie storlek för den ordinarie återstående lediga platsen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp. Bättre med stora rejäla diskar med mycket chacheminne....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Det var mig en totalt oanad nyhet ! Möjligheten till ännu en extra hårddisk. Trodde vi inte.

SSD är 2.5 tum , skriver du. Den hdd jag tänker köpa är en Sata 3.5" WD Intern Green 4 TB. Den är väl i alla fall i ordinarie storlek för den ordinarie återstående lediga platsen ?

Jajjamen... :yeahbaby: Den går in som vanligt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...