Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ta ur hårddisk och läsa genom annan dator


artpaj

Rekommendera Poster

Har en Mac Book Pro från 2011 där grafikkortet har kraschat och det kostar typ 6000 och fixa. Har fixat en anna dator och vill nu ta ur hårddisken ur min gamla för att koppla mot min andra Mac Book och plocka ut all jag vill spara från den hårddisken. Har hittat hemsidan iFixit där jag hittar instruktioner på hur jag får ur hårddisken. Men hur kopplar jag sen upp den mot min andra Mac för att få ut det jag vill rädda.

 

Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren. Fick veta att min praktikant på jobbet har ett kabinett så då är det bara att köra. Skulle dock köpa loss min gamla Macbook pro från jobbet men nu har man bestämt att vi behöver den till annat :-( så nu måste jag ut och köpa begagnat :-( jobbigt. Men så får det bli. Å e-snobben! Du har nog rätt. Inte mycket att hoppas på. I så fall får man nog dra igång en gruppåtalan i Sverige om man skall kunna rida på det så det bästa är nog ta ur sin data ur den gamla och hitta en ny dator.

 

Har ni tips på vart man tryggt köper en Macbook pro kan ni hojta till.

 

Ha det gott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentköplagen ger som vanligt hela 3 års garanti i Sverige.

Nej. Du kan inte kalla det för garanti för då rör du ihop begreppen.

...

Garanti är tillverkarens FRIVILLIGA åtagande att laga när produkten går sönder av sig självt utan krav på bevisbörda av användaren under en begränsad tid.

...

Försäkring täcker när det går sönder av yttre påverkan som åska, vattenskada mm. Utan allrisk är omfattningen begränsad. Med allrisk gäller mycket mer som att snubbla i trappen och tappa datorn i stengolvet.

...

Konsumentverket har en lag som skärper skyddet till förmån för oss konsumenter utöver tillverkarens garantier som är oftast för kort tidsmässigt, men som kräver bevis av användaren och det är upp till tillverkaren att välja att följa den och vara generös till köparen och då bara privatkonsument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har ni tips på vart man tryggt köper en Macbook pro kan ni hojta till.

 

 

Blocket, Tradera, Macworlds annonser.

Men alltid öga mot öga och alltid hemma hos säljaren (så du vet var denne bor).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentverket har en lag som skärper skyddet till förmån för oss konsumenter utöver tillverkarens garantier som är oftast för kort tidsmässigt, men som kräver bevis av användaren och det är upp till tillverkaren att välja att följa den och vara generös till köparen och då bara privatkonsument.

Jo det är upp till användaren att kämpa lite extra om denne anser sig ha rätt. Jag har i de fall jag anser mig haft rätt också fått mina varor ersatta efter att ha hänvisat till denna lag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst är datorn från 2011 då tiden har gått ut vad det än kallas ;-)

Jag trodde du menade en "sent 2011". Den kunde man köpa en bit in på 2012.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nepp! Köpt i aug 2011. Det kunde väl ha kraschat ett halvår tidigare så hade saken varit biff :-( Men vad jag förstår så sätter dom in ett likadant moderkort med ett likadant grafikkort så då är ju problemet inbyggt i datorn igen.

 

Jaja. Nu söker jag ny vän i livet ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...