Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatering av MacBook Pro 13 (mid 2010)


Wattz

Rekommendera Poster

Hej forumet,

 

hade tänkt att uppdatera min mb. Den är rätt seg, speciellt vid uppstarten. Har läst lite på andra forum, men min fråga är: hur skulle du fräscha en mb på bästa sett?

 

Har funderat på att byta ut hdd till sen ssd, samt öka ram-minnet (från 4 till 8, eller eventuellt till 16GB) Går processorn att bytas till en snabbare?

 

Läste att den model jag har, kan köra på 16GB ram (inofficiellt), men att det kanske är överflödigt? Hade tänkt börja med musikproduktion, kanske behövs det 16GD?

 

Kan jag köpa ett 6 GB-ram minne och kombinera ena orginalminnet? (2+6)

 

Många frågor blir det. Vad det handlar om att det nu är dags för en ordentlig uppgradering av mb. Inte intresserad av att köpa en ny i dagsläget..

 

Har följande speccs:

Macbook Pro 13 (mid 2010)

2.4 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB 1067 Mhz DDR

Nivida GeForce 320M 256 MB

OS X Yosemite 10.10.1

 

Mvh

Simo

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det du kan uppgradera är mer minnen,6 gb-minnen finns inte,men du kan köpa ett 8 gb-minne o byta ut ditt ena minne,så du får totalt 10 gb (2+8),det klarar du dig bra på,sedan kan du skaffa dig en SSD o byta ut mot din nuvarande HD,då kommer det hända grejer! byta processor går inte då måste du byta hela logic-kortet (moderkortet),vilket inte är lönt i ditt fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byte till ssd ger störst effekt så börja med detta. 4 gb räcker till när du sett effekten av ssd..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yosemite är långsam vid uppstart, det är normalt, en massa funktioner och processer som ska laddas in. Jag tror jag räknade till cirka 160 mot 46 för Snow Leopard. Den uppstarten går så klart snabbare med SSD. Hur mycket RAM du behöver för din musikproduktion kan jag inte bedöma. Men man behöver mycket RAM om man måste ha många program i gång samtidigt och/eller ha många stora filer öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HÄr kommer en partypooper.

...

Om du tänker producera musik så byt dator. 2010 hör till den gamla tiden. 2011 kom ett jättetekniklyft som ger MBP 2011 runt 100% mer processorkraft. Sen får du också dubbelt så snabb hårddiskbuss så intern SSD kan köra fullfart som den ska, Thunderbolt-anslutning som gör att du kan köra externa diskar i full fart och tom använda externa SSD-diskar i i stort sett full fart. Allt detta vill du ha om du ska producera musik. Hela din MBP 2010 är en stor bromskloss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en jämförande skärmdump så du ser vilken skillnad det är mellan 2010 och 2011 och mellan 2011 och 2014 har det inte hänt alls lika mycket. Så en 2011 duger bra i jämförelse.

post-363-0-20396600-1421594255.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu bättre om du kommer över en MBP 15" som har helt andra grejjor under huven. Nu har 2011-orna problem med grafiken så sikta på en 2012. Den kör 8-or kring en ny 13"

post-363-0-29789700-1421594404.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ökas RAM-minnet så slipper den köra mot hårddisken eller SSD så mycket, så jag förordar absolut minst 8Gb, särskilt med Yosemite. Och kör man musikproduktion så är det viktigt med så mycket RAM som möjligt för dels är det program som tar upp mycket plats, och dels är det viktigt med så mycket fart och få flaskhalsar som möjligt för att låtarna ska flyta på bra.

Jag röstar på minst 8Gb, och så lägg till en SSD. Betänk nu att musikproduktion tar upp mycket utrymme... 240 Gb räknar jag som absolut minimum, men ha gärna en extern hårddisk för lagring som du kan skyffla över till och sedan en till extern hårddisk som säkerhetskopierar den... Och så en ytterligare extern hårddisk för backup av den interna. Dvs:
1 intern - SSD minst 240Gb, gärna 500Gb.
1 extern arkiv - minst 500Gb, gärna 1TB.
1 extern backup av intern - ca 1.5x storlek på den interna.
1 extern backup av arkiv - kan vara lika stor som arkivhårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det du kan uppgradera är mer minnen,6 gb-minnen finns inte,men du kan köpa ett 8 gb-minne o byta ut ditt ena minne,så du får totalt 10 gb (2+8),det klarar du dig bra på,sedan kan du skaffa dig en SSD o byta ut mot din nuvarande HD,då kommer det hända grejer! byta processor går inte då måste du byta hela logic-kortet (moderkortet),vilket inte är lönt i ditt fall...

Då får det bli 8 gb minnen och en ny ssd! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byte till ssd ger störst effekt så börja med detta. 4 gb räcker till när du sett effekten av ssd..

Tack för hjälpen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yosemite är långsam vid uppstart, det är normalt, en massa funktioner och processer som ska laddas in. Jag tror jag räknade till cirka 160 mot 46 för Snow Leopard. Den uppstarten går så klart snabbare med SSD. Hur mycket RAM du behöver för din musikproduktion kan jag inte bedöma. Men man behöver mycket RAM om man måste ha många program i gång samtidigt och/eller ha många stora filer öppna.

Tack för hjälpen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en jämförande skärmdump så du ser vilken skillnad det är mellan 2010 och 2011 och mellan 2011 och 2014 har det inte hänt alls lika mycket. Så en 2011 duger bra i jämförelse.

Blir nog att piffa upp

 

Bifogar en jämförande skärmdump så du ser vilken skillnad det är mellan 2010 och 2011 och mellan 2011 och 2014 har det inte hänt alls lika mycket. Så en 2011 duger bra i jämförelse.

Blir nog att piffa upp mb från 2010 och som skvalp dator samt köpa sig en lite nyare mbpro. ;) Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu bättre om du kommer över en MBP 15" som har helt andra grejjor under huven. Nu har 2011-orna problem med grafiken så sikta på en 2012. Den kör 8-or kring en ny 13"

=) blir dyrare å dyrare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ökas RAM-minnet så slipper den köra mot hårddisken eller SSD så mycket, så jag förordar absolut minst 8Gb, särskilt med Yosemite. Och kör man musikproduktion så är det viktigt med så mycket RAM som möjligt för dels är det program som tar upp mycket plats, och dels är det viktigt med så mycket fart och få flaskhalsar som möjligt för att låtarna ska flyta på bra.

 

Jag röstar på minst 8Gb, och så lägg till en SSD. Betänk nu att musikproduktion tar upp mycket utrymme... 240 Gb räknar jag som absolut minimum, men ha gärna en extern hårddisk för lagring som du kan skyffla över till och sedan en till extern hårddisk som säkerhetskopierar den... Och så en ytterligare extern hårddisk för backup av den interna. Dvs:

1 intern - SSD minst 240Gb, gärna 500Gb.

1 extern arkiv - minst 500Gb, gärna 1TB.

1 extern backup av intern - ca 1.5x storlek på den interna.

1 extern backup av arkiv - kan vara lika stor som arkivhårddisken.

 

 

Låter som en bra plan, tack för hjälpen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej forumet,

 

hade tänkt att uppdatera min mb. Den är rätt seg, speciellt vid uppstarten. Har läst lite på andra forum, men min fråga är: hur skulle du fräscha en mb på bästa sett?

 

Har funderat på att byta ut hdd till sen ssd, samt öka ram-minnet (från 4 till 8, eller eventuellt till 16GB) Går processorn att bytas till en snabbare?

 

Läste att den model jag har, kan köra på 16GB ram (inofficiellt), men att det kanske är överflödigt? Hade tänkt börja med musikproduktion, kanske behövs det 16GD?

 

Kan jag köpa ett 6 GB-ram minne och kombinera ena orginalminnet? (2+6)

 

Många frågor blir det. Vad det handlar om att det nu är dags för en ordentlig uppgradering av mb. Inte intresserad av att köpa en ny i dagsläget..

 

Har följande speccs:

Macbook Pro 13 (mid 2010)

2.4 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB 1067 Mhz DDR

Nivida GeForce 320M 256 MB

OS X Yosemite 10.10.1

 

Mvh

Simo

 

 

 

Jag vill speciellt tacka er som svarat mig, på forumet. Det hjälper mig mycket!

 

Tack

/Simo

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det du kan uppgradera är mer minnen,6 gb-minnen finns inte,men du kan köpa ett 8 gb-minne o byta ut ditt ena minne,så du får totalt 10 gb (2+8),det klarar du dig bra på,sedan kan du skaffa dig en SSD o byta ut mot din nuvarande HD,då kommer det hända grejer! byta processor går inte då måste du byta hela logic-kortet (moderkortet),vilket inte är lönt i ditt fall...

Allvarligt vart kan jag hitta ett 8 gb 1067 Mhz

 

det du kan uppgradera är mer minnen,6 gb-minnen finns inte,men du kan köpa ett 8 gb-minne o byta ut ditt ena minne,så du får totalt 10 gb (2+8),det klarar du dig bra på,sedan kan du skaffa dig en SSD o byta ut mot din nuvarande HD,då kommer det hända grejer! byta processor går inte då måste du byta hela logic-kortet (moderkortet),vilket inte är lönt i ditt fall...

Allvarligt vart kan jag hitta ett 8gb 1067Mhz,204-pins minne? Lettat en bra stund nu...:/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte finnas 8GB just nu. På prisjakt så är det inga som har det i lager. Och så är det dyrare än 2x4GB. (Men då blir det "bara" 8GB i stället för 10 i burken.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte finnas 8GB just nu. På prisjakt så är det inga som har det i lager. Och så är det dyrare än 2x4GB. (Men då blir det "bara" 8GB i stället för 10 i burken.)

 

ja,hittar du ingen 8 gb-sticka så kör på följande ovan,skillnaden mellan 8 & 10 gb är inte så värst stor ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tre frågor.

 

Går det inte att peta in snabbare minnen än orginalminnena?

 

Hastigheten som anges är vad minnena klarar av inte hur fort de körs?

 

Hur fort de ska köras ställs in i BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre frågor.

 

Går det inte att peta in snabbare minnen än orginalminnena?

 

Hastigheten som anges är vad minnena klarar av inte hur fort de körs?

 

Hur fort de ska köras ställs in i BIOS?

Jag har fått MBP Mid 2009 13" att köra på 1333 MHz-minnen. Testade detsamma på en MBP Mid 2010 15", men de klockades ned till 1067 MHz. Det beror på chipset i datorn, det är inget du kan styra i "BIOS" för det finns inte på Mac. Macar kör med EFI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt vart kan jag hitta ett 8 gb 1067 Mhz

 

Allvarligt vart kan jag hitta ett 8gb 1067Mhz,204-pins minne? Lettat en bra stund nu...:/

Det behöver du inte. Snabbare minnen är bakåtkompatibla och växlar ner hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre frågor.

 

Går det inte att peta in snabbare minnen än orginalminnena?

 

Hastigheten som anges är vad minnena klarar av inte hur fort de körs?

 

Hur fort de ska köras ställs in i BIOS?

Bios? På en Mac? Det är naturligtvis plug'n'play.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått MBP Mid 2009 13" att köra på 1333 MHz-minnen. Testade detsamma på en MBP Mid 2010 15", men de klockades ned till 1067 MHz. Det beror på chipset i datorn, det är inget du kan styra i "BIOS" för det finns inte på Mac. Macar kör med EFI.

Tack!

 

Är det någon risk med att köra med snabbare minnen än de som satt i från början? Blev lite sugen på att testa med 16GB RAM då det sägs här på forumet att burken skall klara det. Hittar dock inga minnen på 1067MHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Är det någon risk med att köra med snabbare minnen än de som satt i från början? Blev lite sugen på att testa med 16GB RAM då det sägs här på forumet att burken skall klara det. Hittar dock inga minnen på 1067MHz.

Jag kör 16 GB 1600MHz-minnen i min Late 2011 MBP, men det är på en 1333-MHz buss. Jag tror det funkar fint för dig, men köp en sticka till att börja med. Går den bra kan du alltid komplettera med en till. Du behöver inte ha båda slottarna fyllda.

 

Och nej, det är ingen risk förknippat med det. Minnena växlar ner i hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...