Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Måste jag ladda ner Excel i pcmiljön när jag kör med Parallells ?


Emma-Kajsa

Rekommendera Poster

Hej ! Har en Imac pro som är två v gammal. Kör med Parallells 10 och Windows 10.

 

Arbetar med bokföring och måste därför ha PC program och när jag skall skriva ut till Excel så kan den inte det eftersom jag inte har någon Excel i Pc miljön. har dock köpt en licens för Excel mfl program som jag har i macdelen av datorn.

 

Måste jag köpa ett Excelprogram för PC eller kan jag fixa detta med hjälp av Parallells.

 

Samma sak gäller när jag skall maila från PC programmen så hittar dom ju inte mailen som ligger på Mac....

 

Vill bara att det skall funka för jag vill inte gå tillbaka till PC =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns bokföringsprogram till Mac...

Du kan dela filer mellan Windows och Mac i Parallels, så på detta vis kan du flytta ut Excel-filerna och köra dem i Excel på Macen. Här är mer information om hur du delar filer och mappar:
http://download.parallels.com/desktop/v7/update2/docs/en/Parallels%20Desktop%20User's%20Guide/32922.htm

Om du har IMAP-mejl så speglas mejlen oavsett vilket mejlprogram du har och det ser likadant ut på alla mejl och på webben för din mejl. Har du den äldre standarden POP så går det inte, eftersom POP inte synkar och speglar mejl. Du behöver en IMAP-mejl för detta. De flesta moderna mejlservrar idag kan ställas in på IMAP. Så med IMAP kan du se samma mejl i Windows som i Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack =) Kan tyvärr inte byta bokföringsprogram så lätt....

 

Men måste jag inte ladda ner ett Excelprogram till Pcmiljön ?

 

IMap mail har jag så det skall jag ta och ordna !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verifikaten får du ut genom Sie-fil, som är en standard för att utbyta information och data mellan bokföringsprogram. På detta sätt kan du flytta din bokföring från Windows till Mac. Sie-standarden skapades för att revisorerna och deras kunder enkelt skulle kunna utbyta bokföring mellan sig utan att de måste vara låsta till att ha precis samma bokföringsprogram. Sie-standarden stöds av bokföringsprogram på både Mac och Windows.

Som jag skrev, om du exporterar till en Excel-fil så kan du flytta filen till Mac-miljön och där köra MS Excel på Mac som jag har förstått att du har? Jag gav dig den här länken som beskriver hur man delar mappar och filer mellan Windows och Mac i Parallels:
http://download.parallels.com/desktop/v7/update2/docs/en/Parallels%20Desktop%20User%27s%20Guide/32922.htm

Du kan alltså skapa filer i Windows i Parallels som du sedan kan använda i Mac. Så har du en Excel i Windows i Parallels så kan du importera den till MS Excel för Mac, för att köra MS Excel på Mac så switchar du över till Mac-delen.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sie fil har jag koll på då jag driver en redovisningsbyrå =)

 

Jag vill bara kunna skriva ut från bokföringsprogrammet till Excel för att kunna göra lite olika kalkyler osv....

 

Jag har hittat hur jag gör när jag skickar filerna mellan de olika miljöerna och det fungerar ju perfekt. Länken va jättebra =)

 

Det är bara det att när jag försöker spara ner en Excelfil i PC miljön så säger den att jag inte har ngt program... Och innan jag kastar mig iväg och köper ett excelprogram för pc så tänkte jag bara kolla här så att det inte fanns ngt magiskt sätt att lösa det med Parallells utan att köpa Excel till Pc =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är bara det att när jag försöker spara ner en Excelfil i PC miljön så säger den att jag inte har ngt program...

Och vad händer sedan? Vägrar programmet att spara filen? Eller sparas filen och sedan försöker programmet att starta Excel automatiskt? Kollat inställningarna för vad som ska hända när du sparar filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag är i mitt program så väljer jag utskrift till fil samt att jag skall spara filen till Excel-fil (*,xls)

 

När jag sedan trycker på spara så kommer det upp en ruta där det står

 

Utskrift av denna filtyp kräver att Microsoft Excel är installerat.

 

Jag förstår ju vad det betyder =) Jag har ingen Excel installerat i "låtsas pc´n " men jag har ju Microsoft Excel installerat i Macken.....

 

Frågan är då om Parallells på något sätt kan trolla till lite så att jag slipper installera Excel i låtsas pc´n.

 

Jag är helt ny på Macdatorer och parallells så jag har ju ingen aning vad det finns för begränsningar...

 

Jag försökte bifoga två bilder här men inte ens det fixade jag :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att skriva ut och spara till Excel - finns valet Exportera kanske? (under Arkiv). Eller till och med under valet Spara som kan Excel finnas som filformat. En exportfunktion eller "spara som" kräver ju inte att ett visst program finns installerat, vilket verkar vara fallet när samma procedur ska göras via utskriftsfunktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går tyvärr inte ,,,, arkivmenyn kan man inte gå igenom...

 

Men kanske det fungerar om jag bara väljer att spara ner den i en mapp som delas med Macdelen ? Frågan är bara vilken det är =)

 

Om jag väljer att skriva ut så kan jag välja mac desktop men jag hittar inte det alternativet när jag letar bland mapparna i pc delen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Spara som" ger i vissa program möjlighet att välja filformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller frågan om vilken eller vilka mappar som är delade.. Länken jag gav tidigare säger så här.. Du slår på det i inställningarna till din virtuella maskin, alltså den som kör Windows i Parallels.

"

  1. Select the checkbox next to Share Mac user folders with Windows.

    Your Mac OS X Desktop, Documents, Pictures, Music, Movies, and Downloads folders are merged with the corresponding Windows folders, and the Mac OS X Trash is merged with the Windows Recycle Bin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...