Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook problem med Apple TV


danteman007

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag köpte nyligen en Macbook air och en Apple TV. De funkade bra till en början, men på sista tiden så har det börjat lagga helt outhärdligt när jag kopplar Macen till ATV:en trådlöst. Allt flyter på bra på datorskärmen, men på TV:en bara hackar det.

 

Jag har uppdaterat både dator (Yosemite 10.10.1) och ATV (Modell A1469, programvara 7.0.2). Jag använder för övrigt Tele2:s 4G router Huawei B593. Den har jag återställt, men det hjälpte inte. Jag har även testat att återställa ATV:en.

 

Anledningen till att jag köpte en Mac var att undvika precis såna här problem. Därför är detta extra irriterande!!

 

Kan någon med mer Mac-vana hjälpa mig med detta? annars åker grejorna snart ut!

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att det är lite trångt på nätverket. Är det många trådlösa nätverk i huset där du bor? Kan du köra med kabel?

Jag gissar att problemet kommer vid skärmdubblering eller är det när du strömmar från iTunues?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att det är lite trångt på nätverket. Är det många trådlösa nätverk i huset där du bor? Kan du köra med kabel?

Nej. Jag bor ute på landet och jag vill inte köra med kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag bor ute på landet och jag vill inte köra med kabel.

... och det är när jag kör skärmdubblering. Inte ens muspekaren går att flytta utan att det hackar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... och det är när jag kör skärmdubblering. Inte ens muspekaren går att flytta utan att det hackar...

Det hänger troligast på routern. Har du provat annan kanal eller frekvens t ex 5GHz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en tråd om det på Apples support sida. Det verkar vara relaterat till att routern och datorn/AppleTv inte helt lirar ihop. För den här killen fungerar det bättre att köra en exteded display istället för skärmdubblering. Det kan ju vara enkelt att prova. Han får också olika resultat med olika routrar.

 

Tråden på Apples support forum:

https://discussions.apple.com/thread/5560424?start=15&tstart=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat olika kanaler på routern. Möjligen något bättre på vissa kanaler, men problemet kvarstår.

Jag använder Tele2:s 4G router Huawei b593 och jag hittar inte någonstans jag kan ändra till 5 GHz. Den kanske inte stödjer detta?

 

Fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hmm... jo det kanske skulle fungera. Men det borde väl fungera som det är!? jag vil inte ha fler prylar. För någon månad sedan fungerade allt bra. Något har hänt men jag vet inte vad som är fel? Yosemite kanske?

 

Jag blir mer och mer övertygad om att Mac-prylar inte är ett dugg bättre än PC-prylar. Samma problem, fast dyrare...

 

Fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har upplevt diverse små-problem sedan jag installerade yosemite med både nätverk & apple-tv,nästan så jag har lust o slänga in mavericks igen,yosemite är ju klart det sämsta/buggigaste os x som gjorts! dåligt av apple att dom inte kunnat fixa dessa problem efter så lång tid nu,då det är uppenbart att det är ganska många som upplever div. problem med yosemite!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat att använda kabel mellan ATV:en och router: då fungerar det bättre. Fast grejen är att jag vill inte ha kabel där emellan, och det ska ju inte behövas!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat att använda kabel mellan ATV:en och router: då fungerar det bättre. Fast grejen är att jag vill inte ha kabel där emellan, och det ska ju inte behövas!?

 

Så nu verkar det som att det är kopplingen mellan ATV:en och router som spökar. Någon som har tips? allt mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I ett svagt ögonblick provade jag faktiskt detta. Inte den som du länkar till utan Netgear AV500. Resultatet från detta blev att lagget blev bättre, men inte bra, och att ljudet försvann. M.a.o. inte någon bra lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

I ett svagt ögonblick provade jag faktiskt detta. Inte den som du länkar till utan Netgear AV500. Resultatet från detta blev att lagget blev bättre, men inte bra, och att ljudet försvann. M.a.o. inte någon bra lösning.

 

Efter lite ytterligare sökande på nätet så verkar ju problem med wifi vara ganska vanligt för Yosemite. Den kommande uppdateringen 10.10.2 är dedikerad till just problem med wifi... och om jag förstod det rätt var det meningen att 10.10.1 skulle ha löst problemen. Det är så att man känner sig dum för att ha gått över till mac för att slippa precis detta. Jag börjar snarare luta åt att PC-världen är bättre och stabilare. Någon som vill köpa en Mac air och en apple tv?

Men det var ju kul att köpa och lämna tillbaks routers, homeplug etc...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

 

 

Efter lite ytterligare sökande på nätet så verkar ju problem med wifi vara ganska vanligt för Yosemite. Den kommande uppdateringen 10.10.2 är dedikerad till just problem med wifi... och om jag förstod det rätt var det meningen att 10.10.1 skulle ha löst problemen. Det är så att man känner sig dum för att ha gått över till mac för att slippa precis detta. Jag börjar snarare luta åt att PC-världen är bättre och stabilare. Någon som vill köpa en Mac air och en apple tv?

Men det var ju kul att köpa och lämna tillbaks routers, homeplug etc...

 

om du tycker det känns hopplöst så lägg in mavericks i stället eller testa JonasT´s förslag att avaktivera bluetooth när du använder apple tv ihop med macen,det kan också ställa till det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...