Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport - nybörjare


amanda9401

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nu kommer jag med några jävligt dumma frågor och det vet jag om, haha.

Jag har köpt Airport express och tänkte ha denna som en router hemma. Har en sladd från jacket i väggen direkt till Airporten (första frågan, går det?)

Jag har försökt att installera (skapa nätverk) och så men den fungerar lite när den själv vill och blinkar gult hela tiden. Blir gaaaalen så behöver lite hjälp.

Har försökt läsa bruksanvisningarna men fattar inte vad felet kan vara :/ Frågat runt bland mina vänner och antingen fattar de inte vad jag snackar om eller så är de Samsung-nördar... Den enda jag känner som kan Apple är mitt ex och är inte jäääätte sugen på att fråga han så kollar här först.

 

Ni brukar vara rätt bra på grejerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hej,

 

Nu kommer jag med några jävligt dumma frågor och det vet jag om, haha.

Jag har köpt Airport express och tänkte ha denna som en router hemma. Har en sladd från jacket i väggen direkt till Airporten (första frågan, går det?)

Jag har försökt att installera (skapa nätverk) och så men den fungerar lite när den själv vill och blinkar gult hela tiden. Blir gaaaalen så behöver lite hjälp.

Har försökt läsa bruksanvisningarna men fattar inte vad felet kan vara :/ Frågat runt bland mina vänner och antingen fattar de inte vad jag snackar om eller så är de Samsung-nördar... Den enda jag känner som kan Apple är mitt ex och är inte jäääätte sugen på att fråga han så kollar här först.

 

Ni brukar vara rätt bra på grejerna.

 

Hur är internet anslutet till din lägenhet/hus? Vad är det för jack? Leverantör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bredband via datauttaget och det är Tele2 som levererar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nu kommer jag med några jävligt dumma frågor och det vet jag om, haha.

Jag har köpt Airport express och tänkte ha denna som en router hemma. Har en sladd från jacket i väggen direkt till Airporten (första frågan, går det?)

Jag har försökt att installera (skapa nätverk) och så men den fungerar lite när den själv vill och blinkar gult hela tiden. Blir gaaaalen så behöver lite hjälp.

Har försökt läsa bruksanvisningarna men fattar inte vad felet kan vara :/ Frågat runt bland mina vänner och antingen fattar de inte vad jag snackar om eller så är de Samsung-nördar... Den enda jag känner som kan Apple är mitt ex och är inte jäääätte sugen på att fråga han så kollar här först.

 

Ni brukar vara rätt bra på grejerna.

 

Har du valt rätt uttag på airporten? Fungerar uttaget i väggen när du ansluter datorn direkt? Fungerar det att ansluta datorn med sladd till airport och vidare med sladd till vägguttaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej - Nyregistrerad i forumet och hittar inte hur jag startar ny tråd - men den här funkar fint. (Förutsatt att det är ok att jag fortsätter på en redan skapad tråd…. :-/ )

Nå, detta är mitt problem;

Har en iMac, från mitten av 2007. Uppdaterad med OS X Yosemite 10.10.2. Jag har installerat fiber och har köpt en Airport Time Capsule med 2TB hårddisk, för jag tänkte lägga mina foton och filmer på den och koppla den till min TV med en hdmi kabel, för att så sätt kunna se dem där.

 

Jag har installerat Airporten så jag kommer åt internet - jag har installerat Airport verktyget och delat ut hårddisken - men HUR gör jag för att få filerna från min iMac till hårddisken på Airporten?? Jag bor i hus, inkopplingen för fibern är på nedervåningen, där min router/Airporten står, min iMac är på andra våningen, hopkopplad med Airporten via en lååååång kabel. Men trots att de är ihopkopplade, kommer den inte upp i Finder som en extern hårddisk, så att jag kan dra mina mappar dit.

 

Vad gör jag för fel??

Tacksam för alla tips och ideér jag kan få i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Time Capsule använder verktyget Time Machine för att ta automatiska eller manuella backspegel på din dator.

Möjligt att det går att göra det du tänkt även med en TC, men den är nog inte optimal att använda den som en "vanlig" extern HDD som du drar över mappar i, men kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej - Nyregistrerad i forumet och hittar inte hur jag startar ny tråd - men den här funkar fint. (Förutsatt att det är ok att jag fortsätter på en redan skapad tråd…. :-/ )

Nå, detta är mitt problem;

Har en iMac, från mitten av 2007. Uppdaterad med OS X Yosemite 10.10.2. Jag har installerat fiber och har köpt en Airport Time Capsule med 2TB hårddisk, för jag tänkte lägga mina foton och filmer på den och koppla den till min TV med en hdmi kabel, för att så sätt kunna se dem där.

 

Jag har installerat Airporten så jag kommer åt internet - jag har installerat Airport verktyget och delat ut hårddisken - men HUR gör jag för att få filerna från min iMac till hårddisken på Airporten?? Jag bor i hus, inkopplingen för fibern är på nedervåningen, där min router/Airporten står, min iMac är på andra våningen, hopkopplad med Airporten via en lååååång kabel. Men trots att de är ihopkopplade, kommer den inte upp i Finder som en extern hårddisk, så att jag kan dra mina mappar dit.

 

Vad gör jag för fel??

Tacksam för alla tips och ideér jag kan få i ämnet.

En liten del av denna artikel borde lösa ditt problem:

 

Copy your backups to the new AirPort Time Capsule
  1. Open a new Finder window.
  2. Select your original AirPort Time Capsule from the Finder sidebar.
  3. Click the Connect As button in the Finder window, then enter the password for the AirPort Time Capsule.
  4. Mount the original AirPort Time Capsule volume in the Finder by double-clicking it.

http://support.apple.com/en-mo/HT204078

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror de flesta supportsidor även finns på svenska om man letar lite. Det kan löna sig.

Förr så fanns det (alltid?) en popup-meny där man kunde byta till svenska. Men den blir allt mer sällsynt, verkar det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...