Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro HDD låst!?


hassan94

Rekommendera Poster

Hejsan!

Nu är det nämligen såhär att min dator har under nästan en månad nu inte velat boota upp. Utan det ända man fick se var Apple loggan och den där snurrande saken. Efter att ha fått råd av en kille så höll jag ner alt knappen för att när jag startade upp mac'n för att kunna försöka göra en så kallad "Recovery" på den. I vilket tanken var att installera om Mac OS.
När jag väl ska välja vilken partition som OS skall installeras på så säger den att Hårddisken är låst. Jag har då försökt titta lite på disk utility sidan och försökt göra en partition av min hårddisk så att jag skulle kunna installera operativsystemet men det fungerar inte.
Så situationen är som så: Datorn vill inte boota. Det ända jag kan nå är recovery mode sidan. Jag kan inte installera om OS.

Jag bryr mig inte så mycket om backup då den datorn inte hade några viktiga filer osv. Jag är mer intresserad av att få datorn att fungera.

Ursäkta för det långa inlägget
Tackar för all form av hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser väl inte ut att vara låst eller krypterad med FileVault eller dylikt.

Testat att partionera om disken? (Allt raderas)

Hejsan,

 

När jag ska välja partition på reinstall sidan så står det att den är låst. Det går dessutom inte att partitionera om diskarna genom att använda skivverktyget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte partionera disken om du startar datorn från recoverypartionen som ligger på hårddisken.

Startar du datorn från "Internet recovery" så kan du partionera hårddisken.

Internet recovery lär starta en Lion-återställning gissar jag då datorn verkar vara en early/late-2011.

Startar du från Internet recovery så kan du inte installera om OSX (Lion?) på ett befintligt nyare operativsystem. Ett hänglås visas troligen på Macintosh HD när partion ska väljas. Kanske detta du menar med att disken är låst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte partionera disken om du startar datorn från recoverypartionen som ligger på hårddisken.

Startar du datorn från "Internet recovery" så kan du partionera hårddisken.

Internet recovery lär starta en Lion-återställning gissar jag då datorn verkar vara en early/late-2011.

Startar du från Internet recovery så kan du inte installera om OSX (Lion?) på ett befintligt nyare operativsystem. Ett hänglås visas troligen på Macintosh HD när partion ska väljas. Kanske detta du menar med att disken är låst?

Ska testa genom internet recovery och återkomma!

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa genom internet recovery och återkomma!

Mvh

Ursäkta för den sena uppdateringen

men datorn har börjat fungera nu igen, och jag tackar dig hjärtligt för din hjälp SirKnasen!

Mvh Hassan Nazar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...