Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Film till USB sticka


malen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har filmmaterial från 3 dagars seminarium i mappar på hårddisken - ungefär 40 GB (vob filer och dyl, allt som på original dvd). Jag behöver överföra det på en USB att dela ut till några personer för att de kan spela upp det både på Mac och pc även tv. Med Mac är det inga problem - det är bara att dra upp mappen med respektive film till dvd spelaren så startar det. Hur ska jag göra att få det fungera lika enkelt till de som har en windows dator, helst att det blir universal till båda system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

formatera usb minnet i exfat så kan den både köras i win och osx. Tv:n blir lite krångligare, beror antagligen från modell till modell vilket format dom vill ha på usb-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det spelas upp med USB-minnet direkt instoppat i nåt som inte är en dator, t ex en tv, så är fat32 det enda säkra formateringsalternativet. Vissa apparater kanske kan ta andra format men fat32 skall funka överallt.

 

Exfat är tyvärr fortfarande en lite udda fågel och du kan bara räkna med att det funkar i någorlunda moderna versioner av OS X och Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var kanske otydlig med att formulera frågan.

Jag fick .m2t filer med filmmaterial som jag körde via DVDFab till vanliga video filer man har på en DVD till en hårddisk. Filerna ser ut som en exakt kopia som på en DVD skiva. Alltså en mapp med "Xnamn" innehållande en mapp med vob filer och en mapp med audio.

 

Jag behöver överföra det till en USB så att både de som har Mac och pc kan så enkelt som möjligt spela upp de på respektive datorer och även på en tv. Med en Mac är saken enkel det är bara att dra mappen "Xnamn" till videospelaren så är saken klar. Men det är inte samma sak med windows. Så min fråga är: Hur gör jag att få det så enkelt som möjligt för alla system dvs en enda lösning?

 

Jag ska kopiera filerna till USB som den är ursprungligen formaterad, alltså fat32. Det behövs inget annat eftersom vob filer är inte större än ungefär 1 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använder du handbrake så konvertera till mkv istället så fungerar det på samsung tv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konvertera .m2t till mp4 med exempelvis Hardbrake.

https://handbrake.fr/

Tack för svaret!

 

Hur ska jag ställa parametrarna i Handbreake att behålls den ursprungliga kvaliteten utan förlust?

Har inte så stor vana med filmer, har jobbat uteslutande med bilder så man lär sig alltid något nytt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har testat med mp4. Visa delar av seminarium är över 2 timmars upp till 3 timmars långa och då blir mp4 filer (som en enda fil) över 4 GB stora och då går det inte att kopiera de över USB med fat32 formatering.

Det är inga problem med DVD formatet för det består av flera mindre filer. Ska jag formatera den i exfat format eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har testat med mp4. Visa delar av seminarium är över 2 timmars upp till 3 timmars långa och då blir mp4 filer (som en enda fil) över 4 GB stora och då går det inte att kopiera de över USB med fat32 formatering.

Det är inga problem med DVD formatet för det består av flera mindre filer. Ska jag formatera den i exfat format eller?

Dela in filmen i kapitel och dela sedan in i olika filer.

https://trac.handbrake.fr/wiki/TitlesAndChapters

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Trodde det skulle bli något enkelt sätt att göra det men så blir det inte. Det är 42 GB material i DVD format. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har DVD-filerna med detta att göra? Ursprunget är väl HD, medan en DVD (och DVD-filerna) per definition är SD. Du skrev att du ville ha så bra kvalitet som möjligt, så utgå från .m2t-filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har original .m2t filerna och jag har det även som DVD filer i respektive mappar för varje del av seminarium såsom det skulle vara DVD skivor. Det är inga problem att föra det över till USB och spela upp på en Mac. Det är lite krångligare för de som är inte så insatta att spela upp det på en windows dator för de måste peka den första vob filen till windows media player att spela upp filmen. Det ville jag skippa. Hålla på och dela upp vissa m2t filer som 19 GB stora i kapitel så att det blir 4GB stora mp4 filer det är det som är komplicerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har original .m2t filerna och jag har det även som DVD filer i respektive mappar för varje del av seminarium såsom det skulle vara DVD skivor. Det är inga problem att föra det över till USB och spela upp på en Mac. Det är lite krångligare för de som är inte så insatta att spela upp det på en windows dator för de måste peka den första vob filen till windows media player att spela upp filmen. Det ville jag skippa. Hålla på och dela upp vissa m2t filer som 19 GB stora i kapitel så att det blir 4GB stora mp4 filer det är det som är komplicerad.

Men du skrev att du ville ha bra kvalitet och redan när du gjort DVD så har du sabbat kvaliteten. (Upplösningen har gått ner från HD, High Definition, till SD, Standard Definition.)

 

Du kan väl sätta ett kapitel när seminarierna byter talare eller när samma talare byter ämne. Eller i nödfall när talaren byter bild i presentationen eller dricker vatten. Filerna behöver ju inte vara 4GB, de kan ju hellre vara litet mindre (eller mycket mindre) så det blir någon slags logisk uppdelning, enligt mitt förslag ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du skrev att du ville ha bra kvalitet och redan när du gjort DVD så har du sabbat kvaliteten. (Upplösningen har gått ner från HD, High Definition, till SD, Standard Definition.)

 

Du kan väl sätta ett kapitel när seminarierna byter talare eller när samma talare byter ämne. Eller i nödfall när talaren byter bild i presentationen eller dricker vatten. Filerna behöver ju inte vara 4GB, de kan ju hellre vara litet mindre (eller mycket mindre) så det blir någon slags logisk uppdelning, enligt mitt förslag ovan.

Tak för hjälpen!

DVD kvalitet räcker för mig långt i det här fallet. Där är ändå kvaliteten långt bättre än mycket annat och jag vet att filerna kan bli mindre är 4 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord, du vill inte ändra på något i ditt arbetssätt men en lösning på ditt problem skall ändå på något magiskt sätt uppenbara sig och ändra hur Windows hanterar DVD-formatet...

 

Vore det då inte bättre att vända sig till ett Windowsforum? Det är väl där man hittar lösningar för DVD-hantering i den miljön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord, du vill inte ändra på något i ditt arbetssätt men en lösning på ditt problem skall ändå på något magiskt sätt uppenbara sig och ändra hur Windows hanterar DVD-formatet...

 

Vore det då inte bättre att vända sig till ett Windowsforum? Det är väl där man hittar lösningar för DVD-hantering i den miljön.

Det har jag inte sagt.

Jag sökte en enkel lösning för båda system och jag fick tips om hur ska jag göra fast i slutändan är den långt ifrån enkelt. Men finns det inga enkla lösningar får man gå den hårda vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...