Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WD Hårddisk till Time Machine-Strul!


VOVERORA

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte en extern hårddisk till min pappa i julklapp. En sån här:http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/WD1TBMOELE/wd-my-elements-extern-harddisk-1-tb-svart (fast då var den dyrare så klart....)

Stoppade in den i hans iMac late 2009. Den frågade om jag ville använda den till Time Machine säkerhetskopiering el liknande, och det ville jag ju. Då omformatterades den till att passa iMacens filformat, och den första säkerhetskopieringen startades. Lätt som en plätt alltså!

Men så efter att iMacen stängts av, så hittades inte hårddisken. Den blinkar och är igång, men hittas inte, inte i Skivverktyg heller. Startade om, bytte USB-uttag mm, och sporadiskt så lägger den sig på skrivbordet, men absolut inget att lita på!

 

Nån som har erfarenheter av att använda WD-hårddiskar till Time Machine, eller har idéer vad som är fel? Vill ju att den bara ska tuffa o gå där i bakgrunden, precis som min Time Capsule gör.....

 

mvh V

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den externa disken egen strömmatning, eller drivs den av USB-uttaget?

Läste specen nu, kan vara så att iMacens uttag inte ger tillräcklig ström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den externa disken egen strömmatning, eller drivs den av USB-uttaget?

Läste specen nu, kan vara så att iMacens uttag inte ger tillräcklig ström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att mata ut hårddisken innan ni stänger av iMacen, och koppla ifrån disken kan vara det som bråkar.

Anslut den varje gång som iMacen är i drift,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den drivs av USB-uttaget! Kan det vara det? Var hittar du specen? Hårddisken ska väl vara kompatibel ned Mac, men är iMacen "för gammal"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hu vad krångligt att ansluta varje gång ;) Det ska väl inte vara nödvändigt även om det kanske är lösningen? Är det så ned alla externa diskar, eller är WD lite osmidiga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna spec jag menade

 

post-113-0-15368200-1419532741_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Köpte en extern hårddisk till min pappa i julklapp. En sån här:http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/WD1TBMOELE/wd-my-elements-extern-harddisk-1-tb-svart (fast då var den dyrare så klart....)

Stoppade in den i hans iMac late 2009. Den frågade om jag ville använda den till Time Machine säkerhetskopiering el liknande, och det ville jag ju. Då omformatterades den till att passa iMacens filformat, och den första säkerhetskopieringen startades. Lätt som en plätt alltså!

Men så efter att iMacen stängts av, så hittades inte hårddisken. Den blinkar och är igång, men hittas inte, inte i Skivverktyg heller. Startade om, bytte USB-uttag mm, och sporadiskt så lägger den sig på skrivbordet, men absolut inget att lita på!

 

Nån som har erfarenheter av att använda WD-hårddiskar till Time Machine, eller har idéer vad som är fel? Vill ju att den bara ska tuffa o gå där i bakgrunden, precis som min Time Capsule gör.....

 

mvh V

Över huvudtaget är FireWire att föredra som är stabilare, säkrare, snabbare och stör inte datorn som USB kan göra med långsamma avstängningar mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hu vad krångligt att ansluta varje gång ;) Det ska väl inte vara nödvändigt även om det kanske är lösningen? Är det så ned alla externa diskar, eller är WD lite osmidiga?

Se länkar ovan i inlägg 6 och 7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att han har Yosemite installerat...

Gör ju inte saken bättre ;) Apples mest onödiga system...

Prova som jag föreslog att koppla loss varje gång och se om det fungerar bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att han har Yosemite installerat...

Aha! Det kan vara själva problemet/förklaringen........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att han har Yosemite installerat...

På WD-s forum finns det problem med WD My Passport och Yosemite. Det glunkas om att det behövs en firmwareuppgradering. Håhåjaja... Det är kul med datorerna när de fungerar.

 

http://community.wd.com/t5/External-Drives-for-Mac/WD-My-Passport-for-Mac-1TB-and-OS-X-Yosemite/td-p/811837

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hohoho, vad kul med grejer som fungerar..... Kanske bäst att lämna tillbaka den då, medans man kan.... Frågan är vad han ska ha istället. Känns ju onödigt med en Time Capsule, om man inte behöver routerfunktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd den till att ta klonade backuper istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är lika svårt, om nu datorn inte alltid hittar hårddisken. Och jag vill att det bara ska fungera, att man ska kunna glömma att den sitter där och backupar liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är lika svårt, om nu datorn inte alltid hittar hårddisken. Och jag vill att det bara ska fungera, att man ska kunna glömma att den sitter där och backupar liksom.

Kika på CCC (Carbon Copy Cloner) och SuperDuper. 2 bra kloningsprogram. Har inte använt SuperDuper själv, men i CCC kan man schemalägga allt, ställa in vilken tidsfrekvens den skall ha för backupperna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är lika svårt, om nu datorn inte alltid hittar hårddisken. Och jag vill att det bara ska fungera, att man ska kunna glömma att den sitter där och backupar liksom.

OM det är en bugg i Yosemite är det inte hårddiskens fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SuperDuper går också att schemalägga.

Fördelen med klonad backup är att den är startbar om det skulle bli något fel på den interna disken

 

post-113-0-43855000-1419582318_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Jason

Hej!

Har en iMac 24" late 2007 som frugan nu fått överta. Har haft en WD Elements inkopplad till den där jag haft iPhoto och iTunes och den har alltid dykt upp, inget krångel med strömförsörjningen från USB. Tilläggas kan att även jag har Yosemite på den maskinen och den funkar trots att det enligt spexarna verkligen är på gränsen.

När jag kopplade in den första gången formaterade jag den i Skivverktyg Mac OS Extended (journalförd) innan jag valde den som disk för Time Machine.

Kanske strulade det där? Du kan ju prova att stänga av Time Machine och sedan formatera den och sedan slå på TM igen och välja den som disk.

Med vänlig hälsning, Jason

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömmen i USB-uttaget varierar från Mac till Mac av någon outgrundlig anledning så en hårddisk kan fungera fint på en Mac men dåligt på en liknande. Man bör ha en hårddisk med egen strömförsörjning eller en USB-hubb med strömförsörjning för att vara på säkra sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En disk med egen strömförsörjning skulle kunna vara ett bättre alternativ då alltså?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...