Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få finder att agera mer likt windows explorer


pontusvargvik

Rekommendera Poster

pontusvargvik

Hej!

Har kört OSX i snart fyra år men saknar fortfarande en grej från Windows. När man ändrar storlek på finders fönster så placerar inte filerna ut sig jämt på den nya ytan. Istället så är dom stelt kvar till man ordnar om dom efter namn eller något av de andra förslagen. I Windows explorer så följer innehållet i mappen med i takt att du förstorar eller förminskar fönstret och sprider jämnt ut sig för att passa fönstrets yta så bra som möjligt.

 

Det enda undantaget som jag hittat är program-mappen i finder. Ändrar du storlek på fönstret när du har den uppe så följer de olika ikonerna för programmen med och fördelar sig jämnt på given yta. Hur får jag finder att agera såhär i alla mappar.

 

*Kör Yosemite

 

Tack så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ändra detta i visningsalternativ för Finder. Gå till menyn "Innehåll", välj "Visa visningsalternativ". I listorna för "Ordna efter"/"Sortera efter" kan du välja hur ikonerna ska sorteras. Om du har valt "Inget" ligger de kvar när du ändrar fönstret, annars anpassas innehållet efter fönstrets storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ändra detta i visningsalternativ för Finder. Gå till menyn "Innehåll", välj "Visa visningsalternativ". I listorna för "Ordna efter"/"Sortera efter" kan du välja hur ikonerna ska sorteras. Om du har valt "Inget" ligger de kvar när du ändrar fönstret, annars anpassas innehållet efter fönstrets storlek.

 

Bra tips :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pontusvargvik

Du kan ändra detta i visningsalternativ för Finder. Gå till menyn "Innehåll", välj "Visa visningsalternativ". I listorna för "Ordna efter"/"Sortera efter" kan du välja hur ikonerna ska sorteras. Om du har valt "Inget" ligger de kvar när du ändrar fönstret, annars anpassas innehållet efter fönstrets storlek.

Jag förstår hur du menar men då får jag antingen filerna uppdelade i olika "lager" i mappen med små rubriker eller så kan jag inte flytta runt dom alls. Jag vill ha mer kontroll på hur jag placerar filerna. Lägger jag fil "C" mellan filerna "A" & "B" så vill jag att den skall stanna där. Ordningen skall då vara A, C, B tills jag väljer att sortera efter någon annan ordning.

 

Jag har aldrig hittat någon lösning för detta hur mycket jag än letat. Visst, det är inte livsnödvändigt men önskvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pontusvargvik

Välj "ordna automatiskt" så löser det problemet.

Hur går du tillväga då?

 

Jag testade att högerklicka->visa visningsalternativ->sortera efter->ordna automatiskt

 

Det fungerade inte, filerna följer inte med när storleken på fönstret ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ändra detta i visningsalternativ för Finder. Gå till menyn "Innehåll", välj "Visa visningsalternativ". I listorna för "Ordna efter"/"Sortera efter" kan du välja hur ikonerna ska sorteras. Om du har valt "Inget" ligger de kvar när du ändrar fönstret, annars anpassas innehållet efter fönstrets storlek.

 

Undebart! Tackar också för detta tips!

:galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...