Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur låser jag upp Säkerhet och integritet?


Slandrom

Rekommendera Poster

Av dom problem som uppstått efter att ha installerat Yosemite är det värsta att QuicKeys inte fungerar. Eftersom Hjälpmedel har gjorts om har man flyttat reglagestyrningen till "Säkerhet och integritet". QK har beskrivit hur man ska få det att fungera, men det innebär att man bl.a. ska markera QK-filer i Säkerhet och integritet>Hjälpmedel. Nu är filerna nedtonade och när jag klickar på låset kan man se att den öppnas någon tiondels sekund men sedan låser sig igen direkt. Det går inte att låsa upp fönstret! Det här är det enda fönstret jag hittar där låset inte går att öppna och lösenordet fungerar i alla andra sammanhang. Vad beror detta på? Jag har använt QK i 20 år och är beroende av mina kommandon jag skapat där för att arbeta effektivt och snabbt.

 

Björn

 

 

post-42719-0-46362300-1418893616_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna att jag har reparerat skivbehörigheten men jag ska göra dom andra åtgärderna också.

Tack för svaret.

 

Ps. Inom parentes måste jag nämna att det är andra gången på en vecka som jag reparerat behörigheterna och bägge gångerna är det mest ett stort antal fel på iTunes. Och jag använder i princip inte ens iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att göra en säker start, reparera skivbehörigheter och att återställa NVRAM i tur och ordning.

Jag har nu gjort alla 3 åtgärderna i rätt ordning men tyvärr har ingenting hänt. Den låser sig igen på nolltid.

 

En liten fundering: jag har inget lösenord utan använder bara enter-tangenten (är ensam användare av datorn). Det har aldrig varit några problem förut. Men jag tror aldrig jag haft anledning att göra någon ändring i Säkerhet och integritet så problemet kanske inte är nytt. Kan det vara så att det krävs ett lösenord med bokstäver för att kunna låsa upp just det här fönstret? Under Allmänt anser datorn att jag inte angett något lösenord.

post-42719-0-89904400-1418897269_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat från ngn annan flik där inne - t ex inne på Brandvägg finns ett lås. Prova markera ngn annan sak och testa lås upp.

 

Om den låser sig direkt... Kolla i logfilen (Verktyg->Console) om det kan dyka upp nåt där som ger en hint. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat från ngn annan flik där inne - t ex inne på Brandvägg finns ett lås. Prova markera ngn annan sak och testa lås upp.

 

Om den låser sig direkt... Kolla i logfilen (Verktyg->Console) om det kan dyka upp nåt där som ger en hint. :crossfingers:

Jag har testat i alla lägen och flikar i Säkerhet och integritet men alla låser sig direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att göra ett lösenord. Du kan ändra tillbaka sedan.

Yes!!!

Det gjorde susen. Misstänkte att ett fönster som handlar om säkerhet har ett högre krav på lösenord.

 

Tack Alix och ¡EricF för att ni tar er tid att hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes!!!

Det gjorde susen. Misstänkte att ett fönster som handlar om säkerhet har ett högre krav på lösenord.

 

Tack Alix och ¡EricF för att ni tar er tid att hjälpa till.

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...