Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa 15-tummare, med eller utan grafikkort?


sergej

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en ny MBP15" och numera är det ju inte mycket man kan välja, men ett av de få val som återstår vållar mig huvudbry: ska jag köpa med eller utan separat grafikkort?

 

Jag ägnar mig inte åt något grafikintensivt så utifrån det perspektivet är valet enkelt. Samtidigt räknar jag med att denna dator kommer hålla väldigt länge. Senaste åren har jag haft Macbook Pro via arbetet men innan dess köpte jag den sista MBP som inte var Unibody med Core 2 Duo på 2,3 GHz (om jag minns rätt). Den använde jag i fem år - och enda anledningen till att jag slutade använda den var att grafiken slutade fungera. Nu har jag en Mac Mini (utöver min tjänstedator). Den är late 2009 så den är också fem år och fungerar utmärkt (har maxat minnet och satt i en stor SSD) och jag ser inget behov av att uppgradera den.

 

Med andra ord, jag har numera ganska långa cykler mellan uppgraderingana och räknar med att även den MBP jag ska köpa nu ska räcka fem år (eller mer) så då blir frågan vad som kommer vara flaskhalsen när den så småningom börjar kännas långsam? Det vore förargligt om jag köpte modellen med bara inbyggd grafik och det visade sig att just för långsam grafik som blir faktorn som gör att jag byter upp mig.

 

Så vad säger ni:

 

1. Kan den inbyggda grafiken (Intel Iris?) spela upp 4K?

2. Kommer det dyka upp något som är väldigt GPU-krävande? Typ att www-läsare plötsligt ska göra något flyttalsintensivt och vill köra det på GPU:n?

3. Något annat?

 

Jag använder mest datorn för www, kalkyl, lite film och musik samt Java-utveckling. Tror inte det kommer ändras särskilt mycket framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla detta Appledokument.

...

Mitt första tips är att satsa på den minsta 15" eftersom den är våldsamt kraftfull. En kul detalj är att det är samma PCI-e hårddiskbuss i 15" som i MacPro. Dvs den kan skyffla bortåt 1000 mb/s vilket är galet snabbt. 256 GB kanske är i minsta laget. En 512 GB är lite snabbare och håller längre då man slipper skriva över lika ofta som på en 256 GB.

...

Om du inte har tänkt på det så är MBP 13" konsumentdator och betydligt klenare. Den är lika mycket mindre kraftfull som den är billigare. Dagens 15" är Pro och riktigt vass.

...

Mitt andra tips är att vänta. Intel håller på att sluttesta sin nya processorfamilj vilket borde ge en prestandaökning på 30% mot dagens burkar. Ny minnestyp är också på G nämligen DDR4 vilket är betydligt snabbare och mer strömsnålt än dagens DDR3. Svårt att säga om när och hur men är det inte bråttom så avvakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för ditt svar. Vilket Appledokument syftar du på?

 

Antingen så måste jag köpa en ny dator inom en vecka eller i mitten av april. MacRumours verkar inte ha någon indikation på att det ska komma några väsentligt nya MBP:er innan mitten av april (som är absolut deadline).

 

Dessutom kommer det väl dröja ytterligare efter lanseringen av Haswell (?) innan Apple släpper nya maskiner.

 

512 GB disk är givet. Jag skulle gärna ha en fusiondrive på 1TB om det var möjligt, 1TB SSD är inte värt pengarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Apple brukar inte göra någon större affär av att de stoppar i nya processorer i Macbook Pro, men de brukar hamna där när de släpps. Instämmer med Axelman om att det kan vara en uppgradering som är värd att vänta på.

 

Jag hade köpt med separat grafikkort. För att det är så lite prisskillnad om du ändå ska ha med 500 GB SSD, samt att jag hade villat slippa känna oro över att ha snålat på något viktigt. Men det är jag det.

 

Hur framtiden ser ut och vilka behov du kan tänkas få är svårt att svara på. Det finns alltid risk för tekniker som gör annan teknik omodern och det finns alltid risk att man får behov man inte kunde förutse. Man kan inte rusta sig mot allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den trend jag tycker mig se är att programmen sväller och vill ha mer och mer RAM. Förr programmerade man bättre och gjorde programmen minnessnåla. Nu när RAM kostar kaffepengar börjar det ena programmet efter det andra att tugga i sig RAM. Här kan det dra i väg rejält om några år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple brukar inte göra någon större affär av att de stoppar i nya processorer i Macbook Pro, men de brukar hamna där när de släpps. Instämmer med Axelman om att det kan vara en uppgradering som är värd att vänta på.

 

 

Apple brukar vara väldigt tidiga om inte först med nya Intelprocessorer och de bara kommer utan större förvarning. OM DDR 4 implementeras samtidigt är båda värda att vänta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den trend jag tycker mig se är att programmen sväller och vill ha mer och mer RAM. Förr programmerade man bättre och gjorde programmen minnessnåla. Nu när RAM kostar kaffepengar börjar det ena programmet efter det andra att tugga i sig RAM. Här kan det dra i väg rejält om några år.

Det är defintivt så. Tyvärr finns det bara ett alternativ för minnesmängd, och det går inte att bygga ut i efterhand.

 

Jag har alltid maximerat minnet i mina datorer med tiden och det är väl det som gjort att de varit ok att använda så länge. Samtidigt tror jag minne börjar bli som CPU varit ett tag, marginalnyttan är avtagande. En tre år gammal dator på 90-talet var ju fullkomligt oanvändbar pga CPU begränsningar. Nu är det I/O och viss mån minne som är flaskhalsen, men samtidigt tror jag minne som flaskhals blir ett allt mindre problem.

 

Jag har haft 8GB i min Mini i 3-4 år och det räcker fortfarande bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är defintivt så. Tyvärr finns det bara ett alternativ för minnesmängd, och det går inte att bygga ut i efterhand.

 

Jag har alltid maximerat minnet i mina datorer med tiden och det är väl det som gjort att de varit ok att använda så länge. Samtidigt tror jag minne börjar bli som CPU varit ett tag, marginalnyttan är avtagande. En tre år gammal dator på 90-talet var ju fullkomligt oanvändbar pga CPU begränsningar. Nu är det I/O och viss mån minne som är flaskhalsen, men samtidigt tror jag minne som flaskhals blir ett allt mindre problem.

 

Jag har haft 8GB i min Mini i 3-4 år och det räcker fortfarande bra.

Eftersom PCIe bussen som hårddisken sitter på är så grymt snabb blir chacheing av tillfälliga filer ett litet problem när RAM-minnet tar slut. TAck vare minneskomprimering i och med Yosemite så finns det förutsättningar för att 16 GB räcker längre än någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minneskomprimering introducerades väl runt 10.5 eller så? Är det något nytt med 10.10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättelse: Minneskomprimeringen kom med Mavericks dvs 10.9 Kan nog behöva lite mer RAM själv.... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...