Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud, dropbox, iCloud drive... sheeez! Vad välja?


Eldvindovatten

Rekommendera Poster

Eldvindovatten

Funderar på att spara bilder, data dyl i molnet. Men vilken tjänst skall man välja? Många är det och det skiljer en hel del i pris. Så nu vänder jag mig till Er kära medlemmar för tips och råd.

Har ni erfarenhet av något av de olika tjänsterna och vad rekommenderar ni?

 

Har själv ett dropbox konto och ett iCloud. Förvirringen kan bli total och nu vill jag koncentrera mig på ett av valen. Eftersom jag sitter på en äldre modell av dator så är kanske iCloud drive inte att tänka på då...eller? Snowleopard.... heter min OSX version.

 

Vad säger ni? Vad hade ni satsat på?

 

Mvh

 

eldvindovatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att spara bilder, data dyl i molnet. Men vilken tjänst skall man välja? Många är det och det skiljer en hel del i pris. Så nu vänder jag mig till Er kära medlemmar för tips och råd.

Har ni erfarenhet av något av de olika tjänsterna och vad rekommenderar ni?

 

Har själv ett dropbox konto och ett iCloud. Förvirringen kan bli total och nu vill jag koncentrera mig på ett av valen. Eftersom jag sitter på en äldre modell av dator så är kanske iCloud drive inte att tänka på då...eller? Snowleopard.... heter min OSX version.

 

Vad säger ni? Vad hade ni satsat på?

Fast den ena behöver ju inte ta ut den andra. Man kan ju ha båda, el fler, till olika ändamål. Själv använder jag inte iCloud alls utan kör med Dropbox, och på det nu så har jag även börjat med SpiderOak som är en liknande tjänst, men med lite fler tillval/inställningar hur man vill har det - samt att det är krypterad lagring.

 

Om du vill prova? ...så här är min “referal”-länk, som gör att du får 1GB extra utrymme.

https://spideroak.com/signup/referral/9f1ceec6e32283cd6157e3f19d578fa0/

 

Att köpa utrymmer där är 100GB antingen $10,-/mån el $100,-/år. Nu har inte jag gjort det utan nöjer mig med gratisutrymmet man får, och kan bygga upp själv med inbjudningar osv (både Dropbox och SpiderOak har ju såna bonussystem). Skall väl gå over mer o mer till SpiderOak, men skall behålla Dropbox för vissa ändamål.

 

Fördelen med SpiderOak och Dropbox är att det finns ju olika program/appar man kan koppla till tjänster och använda externt sen.

 

iCloud har jag inga åsikter om i sammanhanget, eftersom jag inte använder el har använt det ngn gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snowleopard är fel OS för iCloud.. du behöver nyare. Sedan så är iCloud inte primärt för att spara material i "molnet", utan det är primärt en synkningstjänst för att dela material mellan flera enheter - som mellan en Mac och en iPhone, iPad eller annan Mac.

Utifrån ditt OS och dina behov så tycker jag det låter mer som att Dropbox är ett bättre val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten

Tjena iErikF och Raphael!

 

Visst har ni rätt...igen! :) Jag tror att jag kommer köra vidare på Dropbox... Den har ju fungerat felfritt för mig i varje fall. Jag gillar också att den bara...funkar för det jag har och har gjort so far. Men som sagt... att använda båda för olika ändamål, är något jag får ta och fundera närmare på. Jag är ju en person som gärna vill ha det mesta på ett ställe... På både gott och ont!

 

Skall kolla upp spideroak, även om jag gärna kör på en produkt som jag känner igen... men nytt tar jag mig gärna an! Tycker dock att dropbox verkar vara det bästa alternativet när det kommer till pris för uppgradering o dyl. Eller har jag fel?

 

Ja, iCloud och snowleopard... du har nog helt rätt där Raphael! Ny dator igen då alltså... shit.

 

Dropbox o spideroak låter som något för mig... I'll check it för säkert!!!

 

Tack båda för svar!! Ni äger som vanligt!!!

 

Fler tips e alltid välkommna!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man Gmail så kan man ju ha Google Drive också... Det kan vara ett alternativ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nämnt detta tidigare i andra inlägg, men skriver det igen här till dig - när det handlar om att lagra bilder så använd Flickr!

 

Dom behåller original kvalité och du kan ha dom privata så ingen ser dom. Men bäst av allt, till skillnad från iCloud och Dropbox gratis-tjänster, får du hela 1TB utrymme på Flickr gratis... Ganska oslagbart...

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall kolla upp spideroak, även om jag gärna kör på en produkt som jag känner igen... men nytt tar jag mig gärna an!

Har inte hunnit sätta mig in i SO så mkt än, men kolla på deras “tour” där. Finns många bra bilder och bra översikt. Det känns lite plottrigare kanske än Dropbox, men det jag gillar är att man kan välja mer/fler saker och hur det skall backas upp, eller synkas. Och att man behöver inte ha allt i en folder. Det är lite mer uppdelat backup/synk/dela än på DB. På så sätt slipper man flytta runt allt. Allt kan ligga där det skall s a s. Enklast är nog att kika runt lite på skärmbilder: https://duckduckgo.com/?q=!gi+SpiderOak Så ser man de olika delarna av programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten

Tjo!

 

Amen då får jag kolla upp dessa alternativ de med! Tack för tips, super cool! 1 T gratis är ju...oslagbart. Det tar ju 99 euro om året på dropbox... så att ehh.. Tack än en gång för goda ord och tips!!!

 

Mvh

 

Eldvindovatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

DropBox kan vara det enda någonsin i min "datavärld" som aldrig krånglat :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...