Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS X nya versioner släpps för ofta?


rullebulle

Rekommendera Poster

Vad tycker ni?

 

Själv så tycker jag det är en riktig pina, buggar hinner knappt bli utraderade innan en ny OS X version släpps.

 

Tänker självklart på Yosemite som enl mig är en av de mest buggiga versioner jag varit med om när det gäller Apple.

 

Jag producerar musik och de program jag använder hinner aldrig bli uppdaterade samtidigt som OS X, man får vänta i ett halvår för vissa program ska fungera.

 

Tycker det är konstigt att Apple släpper nya OS X varje år, borde vara var tredje år enligt mig, då skulle buggar hinna försvinna och alla användare kunna bli vana vid operativet.

 

Enligt mig så känns det lite desperat att släppa nytt hela tiden, jag menar att det går väl att lägga in nya funktioner och design i en vanlig uppdatering.

 

Ja jag vet att man kan strunta i att använda de nya OS:en som kommer varje år men tyvärr så är det inte så enkelt.

 

Ligger kvar på Snow Leopard på en av mina datorer och det är stabilt som granit, men den andra kör jag Yosemite på och det är problem med WiFi, seg start och avstängning mm.

 

Hade det fungerat att installera Snow Leopard på min nya Mac Pro så hade jag gjort det.

 

Det har gått runt 6 månader med Yosemite utan att de värsta buggarna är fixade, skandal! säger jag bara, och detta för att de ska envisas med att släppa nytt varje år.

 

Hur ska Apple hinna fixa alla buggar och misstag innan nästa OS X släpps? tävlar de mot någon eller vad håller de på med?

 

Vad har ni för tankar kring detta med nytt hela tiden?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Jag tycker att du har rätt. Bara en sådan sak som att man måste skaffa nytt Mac OS X för att få senaste Safari. Apple försöker naturligtvis som herden föra sin skock får dit de vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delvis håller jag med. Inget system är så pass bra att det inte går att göra bättre.

Det blir alltid vi användare som blir lidandes med nya OS och programmakare som inte hinner med. Men att stoppa in något äldre OS skulle inte jag göra men så har jag bara lite mjukvara som har hängt med. MacLoggerDX är anpassat till det nya och kräver nyare OS. Svårt att köpa gammal Mac och installera det. Vem gör rätt? mjukvaruutvecklarna eller OS-utvecklarna.

Jag håller med om att det skulle gå bra med lite "uppdatering" av ett OS under några år innan nästa generation släpps.

Trevlig helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yosemite släpptes den 16 oktober i år. Jag förstår inte hur du kan få detta till "runt 6 månader". Yosemite fungerar utmärkt för mig, jag har inte haft några problem med det. Jag kör på en Macbook Pro mitten 2012. Det fungerar lika bra som Mavericks gjorde. Och de mjukvaror jag använder fungerar utmärkt med Yosemite, flera av dem släpptes i nya uppdateringar strax innan Yosemite släpptes eller strax efter. Nu arbetar jag inte inom musikproduktion, utan jag sysslar med texter och information. Och även de program som inte uppdaterats som jag använder fungerar bra, som Stones Create - ett designverktyg. Det har inte uppdaterats på flera år, men fungerar fortfarande utmärkt - även i Yosemite.

Apples strategi är att istället för att släppa en större uppdatering var tredje år så släpper de en mindre uppdatering varje år. Ja Yosemite är en mindre uppdatering. I grund och botten så är Yosemite en Mavericks med lite förändrat utseende och så nya funktioner i applikationerna, som handsoff m m.

Jag har inte råkat ut för några allvarliga buggar.. Det är ju främst Adobe som är sega med uppdateringar till Mac OS X, jag använder inte Adobes produkter utan jag kör alternativ från andra producenter. Istället för att använda de standardiserade anropen i Mac OS X så kör Adobes sin egen utvecklingsmiljö, man kan säga att de har som en egen maskin i grund och botten och ett eget skal ovanpå denna som gör att deras mjukvaror ser i stort likadana ut oavsett Mac eller Windows. Detta innebär att när de ska konvertera denna till Mac så får de fixa och trixa mer än om de hade gjort sin mjukvara direkt för Mac från början. Jämför med Microsoft vars Office för Mac är skriven för Mac från början... ok fortfarande med Microsoft tänket och inte helt enligt Apples standard i användarmiljö, men det skrivs ändå på Mac och använder flera tekniker som Mac har inuti. Adobe kör sin egen grej och det innebär att när Apple förändrar grejer inuti systemet så fungerar Adobes grejer sämre än andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yosemite släpptes den 16 oktober i år. Jag förstår inte hur du kan få detta till "runt 6 månader". ...

TS kanske menar den tid det har funnits för utvecklarna, inte användarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske !

 

Yosemite & iOs 8 Är i SÄRKLASS det bäst någonsin men antagligen lär nästa binda ihop mera funktioner

så jag ser fram emot nästa faktiskt !!! Yosemite är på någotvis början igen !!!

 

Satt vid en Dator med SL kändes som ett trött gammeldax STENÅLDER ! hämsk upplevelse !

vad Bra Yosemite är och vilken utveckling !!!!

 

Har faktiskt inte stöt på så mycket buggar med Yosemite !!!!

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni?

 

Själv så tycker jag det är en riktig pina, buggar hinner knappt bli utraderade innan en ny OS X version släpps.

.....

 

 

Vad har ni för tankar kring detta med nytt hela tiden?

 

HÅller med dig om känslan att det går lite väl fort i svängarna. Man hinner inte bo in sig förrän man får ett nytt "hus"....

...

Å tredje sidan när man VET att det är lite buggigt oftast med ett helt nytt OS kan man ju faktiskt vänta ett tag, se vad andra råkar ut för och hoppa på när tredje eller fjärde eller femte buggfixen levereras. Man MÅSTE ju inte slänga i det nyaste omedelbart. Som du själv skriver

Jag producerar musik och de program jag använder hinner aldrig bli uppdaterade samtidigt som OS X, man får vänta i ett halvår för vissa program ska fungera.

så låter det lite korkat att skaffa nytt OS X innan proggen är uppdaterade.

...

Alternativt att ha en maskin med det sista OS X som man vet är atombomsäkert och skaffa nytt och ge det en övergångstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som jag, är man nöjd med en version finns det ingen anledning att "följa John" .

Man behöver inte det senaste

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske !

 

Yosemite & iOs 8 Är i SÄRKLASS det bäst någonsin men antagligen lär nästa binda ihop mera funktioner

så jag ser fram emot nästa faktiskt !!! Yosemite är på någotvis början igen !!!

 

Satt vid en Dator med SL kändes som ett trött gammeldax STENÅLDER ! hämsk upplevelse !

vad Bra Yosemite är och vilken utveckling !!!!

 

Har faktiskt inte stöt på så mycket buggar med Yosemite !!!!

 

DIF

Jo, det börjar väl närma sig ett “iOS X”, tyvärr.

 

Att datorn kändes trött kan ju bero på datorn, inte SL. ;) Eller var det 2 lika datorer?

 

- - -

 

Tycker också det går för fort nu sen de ändrade releasecykeln att det skal komma en ny version varje år. Var faktiskt bättre förr då det låg på ≈ 2år mellan versionerna, men ändå med uppdateringar emellan. Känns lite som tidsschemat är viktigare att hålla nu än det man släpper ...och därav de allt fler buggarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det börjar väl närma sig ett “iOS X”, tyvärr.

 

Att datorn kändes trött kan ju bero på datorn, inte SL. ;) Eller var det 2 lika datorer?

 

- - -

 

Tycker också det går för fort nu sen de ändrade releasecykeln att det skal komma en ny version varje år. Var faktiskt bättre förr då det låg på ≈ 2år mellan versionerna, men ändå med uppdateringar emellan. Känns lite som tidsschemat är viktigare att hålla nu än det man släpper ...och därav de allt fler buggarna.

nja det var ett par år mellan datorerna !

men det var mer att SL såg ut som en Åsa Nisse film a -1940 :D Åldermässig känsla !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja det var ett par år mellan datorerna !

men det var mer att SL såg ut som en Åsa Nisse film a -1940 :D Åldermässig känsla !

:D Haha... Ja, det är en annan sak. :ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som jag, är man nöjd med en version finns det ingen anledning att "följa John" .

Man behöver inte det senaste

Först vill jag säga att jag håller med trådskaparen.

 

Och jag håller även med Pocahontas om "varför byta något som fungerar"?

 

Fast jag stötte idag på ett problem, och det är att min "bankdosa" för inloggning via "BankID" till Handelsbanken inte vill fungera längre. Det verkar som att det operativsystem som finns i min MBP -11 (Snow Leopard, 10.6.8) inte längre räcker till för att stödja säkerhetsprogrammet som banken erbjuder mig att hämta.

 

Nehej... vad göra? Är jag alltså tvingad att hämta ett senare operativsystem och installera det? Rekommendation om vilket jag bör använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag säga att jag håller med trådskaparen.

 

Och jag håller även med Pocahontas om "varför byta något som fungerar"?

 

Fast jag stötte idag på ett problem, och det är att min "bankdosa" för inloggning via "BankID" till Handelsbanken inte vill fungera längre. Det verkar som att det operativsystem som finns i min MBP -11 (Snow Leopard, 10.6.8) inte längre räcker till för att stödja säkerhetsprogrammet som banken erbjuder mig att hämta.

 

Nehej... vad göra? Är jag alltså tvingad att hämta ett senare operativsystem och installera det? Rekommendation om vilket jag bör använda?

Windows Vista och 7 och 8 och 8.1 supportar av bank-id

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag säga att jag håller med trådskaparen.

 

Och jag håller även med Pocahontas om "varför byta något som fungerar"?

 

Fast jag stötte idag på ett problem, och det är att min "bankdosa" för inloggning via "BankID" till Handelsbanken inte vill fungera längre. Det verkar som att det operativsystem som finns i min MBP -11 (Snow Leopard, 10.6.8) inte längre räcker till för att stödja säkerhetsprogrammet som banken erbjuder mig att hämta.

 

Nehej... vad göra? Är jag alltså tvingad att hämta ett senare operativsystem och installera det? Rekommendation om vilket jag bör använda?

Jag kan inte rekommendera Yosemite, vilket är det du i praktiken är hänvisad till via App Store. Det är buggigt men gratis. Ett alternativ är mobilt bank-id, om det nu inte är så att vissa funktioner kräver dosa, förstås.

 

Windows Vista och 7 och 8 och 8.1 supportar av bank-id

Bra upplysning, om det inte hade varit för att detta är ett macforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ?


dualboota eller kör virtualbox med windows för dina bankaffärer mycket enklare än att uppdatera hela tiden


/reply fungerar inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och ?
dualboota eller kör virtualbox med windows för dina bankaffärer mycket enklare än att uppdatera hela tiden
/reply fungerar inte

 

"Och?" Hahaha, jag dööööör.... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte rekommendera Yosemite, vilket är det du i praktiken är hänvisad till via App Store. Det är buggigt men gratis. Ett alternativ är mobilt bank-id, om det nu inte är så att vissa funktioner kräver dosa, förstås.

 

Bra upplysning, om det inte hade varit för att detta är ett macforum.

Ok, tack.

Mobilt BankID är inte ett alternativ för mig i det här läget.

 

Så jag är rökt vad det gäller att kunna använda mitt BankID i fortsättningen, om jag inte laddar hem senaste OS? Helt sjukt i min värld...

Undrar vem jag ska skälla högst på, Apple eller Handelsbanken, eller kanske det här *** elektroniska samhället...

 

SÅ, om jag nu trots varningarna bestämmer mig för att "joina" systemet och uppgradera till Yosemite, hur går jag till väga?

Jag har kollat runt "överallt" jag kan hitta på nätet och inte verkar det fungera att hämta det någonstans. På Apple store går det inte att hämta det av någon märklig anledning. Är det möjligen så att det inte är gratis längre...?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack.

Mobilt BankID är inte ett alternativ för mig i det här läget.

 

Så jag är rökt vad det gäller att kunna använda mitt BankID i fortsättningen, om jag inte laddar hem senaste OS? Helt sjukt i min värld...

Undrar vem jag ska skälla högst på, Apple eller Handelsbanken, eller kanske det här *** elektroniska samhället...

 

SÅ, om jag nu trots varningarna bestämmer mig för att "joina" systemet och uppgradera till Yosemite, hur går jag till väga?

Jag har kollat runt "överallt" jag kan hitta på nätet och inte verkar det fungera att hämta det någonstans. På Apple store går det inte att hämta det av någon märklig anledning. Är det möjligen så att det inte är gratis längre...?!

Det är företaget "Finansiell ID-Teknik BID AB" som ska lastas för detta med Snow Leopard, alla banker använder väl detta, tror jag. Förklaringen är väl rimlig såtillvida att Windows XP och Snow Leopard inte längre får några säkerhetsuppdateringar från MS respektive Apple. Yosemite ska vara gratis att hämta via App Store, men det tarvar väl att du skapar ett Apple ID.

 

post-28798-0-68718300-1418589262.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det program som alltid dyker upp i diskussionen kring sånt som inte uppdateras vid nya systemversioner är Bank-id. Märkligt att alla andra verkar klara av att fixa nya versioner i tid...

 

För övrigt är mobilt bank-id en av de bästa sakerna sedan skivat bröd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Funderar på om inte den här borde slås ihop med tråden om typ samma sak som ligger i Papperskorgen...

 

 

Jag vet inte om problemet är att versionerna släpps för ofta, det är ju i praktiken inte ett nytt OS utan bara större uppdateringar och introduktion av nya funktioner nuförtiden. Jag upplever iallafall att lansering av ny OS X version är lika med det beta testning var tidigare. Användarna får nu vara försökskaniner för relativt oprövad mjukvara. Det behöver inte vara av ondo, men jag har svårt att se hur man i längden behåller företag och professionella användare på det viset.

 

Men man får komma ihåg att skilja på vad som är Apples buggar och vad som är tredjeparts. De större antalet verkar trots allt vara tredjepartsprogram som strular. Men å andra sidan hade utvecklarna haft lättare att hänga med i svängarna om Apple inte släppte en ny OS X version varje år.

 

Funderar på om det optimala skulle vara en LTS (Long Term Support) version av OS X, som t.ex. Ubuntu kör. Denna skulle kunna rikta sig mer till företag och professionella användare, kanske till och med kosta pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är företaget "Finansiell ID-Teknik BID AB" som ska lastas för detta med Snow Leopard, alla banker använder väl detta, tror jag. Förklaringen är väl rimlig såtillvida att Windows XP och Snow Leopard inte längre får några säkerhetsuppdateringar från MS respektive Apple. Yosemite ska vara gratis att hämta via App Store, men det tarvar väl att du skapar ett Apple ID.

 

attachicon.gifbankid.png

Minsann, fast då är det väl ändå Apple som jag får skälla på... ;-)

 

Apple-ID lär jag väl ha nånstans.

 

Är det inte möjligt att installera Mavericks istället för Yosemite? Verkar ju fungera bättre för många användare, efter vad jag har läst.

 

När jag besöker Apple´s sida och hamnar här

http://www.apple.com/se/osx/

och fortsätter klicka på "Uppgradera nu" så hamnar jag här

https://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=915041082&mt=12

 

Där står; "Open the Mac App Store to buy and download apps".

När jag klickar på "View in Mac App Store" får jag upp en ruta som säger att jag måste välja en application för att sända till Apple. Apple är förvalt och jag klickar OK.

Kommer då upp en stor ruta med foto på en bergsklippa och texten OS X Yosemite, samt den stora vita cirkeln med ett X mitt i och under den en liten knapp "Hämta".

Det spelar ingen roll om jag klickar på stora X:et eller på "Hämta", ingenting sker.

Jag kan även välja att klicka på en pilsymbol "Uppdatera" högst upp och längst till höger, men då visas samma foto och så står denna text under "Det finns inga uppdateringar".

Återvändsgränd?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minsann, fast då är det väl ändå Apple som jag får skälla på... ;-)

 

Apple-ID lär jag väl ha nånstans.

 

Är det inte möjligt att installera Mavericks istället för Yosemite? Verkar ju fungera bättre för många användare, efter vad jag har läst.

 

När jag besöker Apple´s sida och hamnar här

http://www.apple.com/se/osx/

och fortsätter klicka på "Uppgradera nu" så hamnar jag här

https://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=915041082&mt=12

 

Där står; "Open the Mac App Store to buy and download apps".

När jag klickar på "View in Mac App Store" får jag upp en ruta som säger att jag måste välja en application för att sända till Apple. Apple är förvalt och jag klickar OK.

Kommer då upp en stor ruta med foto på en bergsklippa och texten OS X Yosemite, samt den stora vita cirkeln med ett X mitt i och under den en liten knapp "Hämta".

Det spelar ingen roll om jag klickar på stora X:et eller på "Hämta", ingenting sker.

Jag kan även välja att klicka på en pilsymbol "Uppdatera" högst upp och längst till höger, men då visas samma foto och så står denna text under "Det finns inga uppdateringar".

Återvändsgränd?!

App Store hittar du under äpplet, där ska du leta (och lägga in ditt Apple ID). Där finns bara Yosemite för din del, är jag rädd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för er hjälp.

 

Skapat Apple-konto. Går in till App Store via äpplet.

Letar och hittar OS X Yosemite, allt ser exakt likadant ut som när jag inte hade ett konto. Provar via "Support för OS X Yosemite" men kan inte klicka på "Installera OS X Yosemite" eftersom det inte finns någon sådan knapp... ?!

 

Loggar in och letar mig fram till ev. uppdateringar till min dator, men det står att det inte finns några ?!

 

Det är ungefär så här långt mitt tålamod sträcker sig. Jag har använt Mac för att det är så otroligt enkelt att installera program etc. och även handhavandet, men nu är det inte roligt längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för er hjälp.

 

Skapat Apple-konto. Går in till App Store via äpplet.

Letar och hittar OS X Yosemite, allt ser exakt likadant ut som när jag inte hade ett konto. Provar via "Support för OS X Yosemite" men kan inte klicka på "Installera OS X Yosemite" eftersom det inte finns någon sådan knapp... ?!

 

Loggar in och letar mig fram till ev. uppdateringar till min dator, men det står att det inte finns några ?!

 

Det är ungefär så här långt mitt tålamod sträcker sig. Jag har använt Mac för att det är så otroligt enkelt att installera program etc. och även handhavandet, men nu är det inte roligt längre.

Har du loggat in? Se dump.

 

post-28798-0-92027600-1418681327_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...