Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini för musiker?


Tessie

Rekommendera Poster

Gäst anonymacy

Att syssla med musik är ett väldigt vitt begrepp. Men för en musiker i hemmamiljö bör processor inte vara något större problem, jag skulle nog inte rekommendera instegsmodellen och minst 8 GB RAM. Det som är knivigare är vad du skall ha för lagringsmedia. SSD är helt klart att föredra prestandamässigt, får också tunga applikationer som många musikprogram är att ladda och flyta betydligt bättre. Problemet är att man lätt generar mycket data och då kan man få utrymmesproblem.

 

Fusiondrive eller extern lagring kan vara svaret på detta.

 

- En Mac mini 2,6 GHz (8GB RAM) med 1TB Fusiondrive eller 256GB SSD går loss på 8.655:-... borde räcka långt...

- En Mac mini 1,4 Ghz skulle man tveklöst vilja stoppa i mer minne och Fusiondrive, slutar på 8000:- vilket inte är värt jämfört med ovan konfiguration...

- Väljer du SSD får du bättre prestanda längre, Man får plats med en hel del på 256GB men är jobbar du mycket kommer du så småningom få platsbrist. Om du då kan tänka dig att lagra färdiga musikprojekt på extern lagringsmedia så är det nog att rekommendera...

 

Men som sagt, speca gärna dina behov lite bättre :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack:)

 

Det är min man som ska använda den och jag är väl inte helt insatt i exakt vad det är dom ska syssla med, så jag får kanske prata med honom innan jag kan svara helt på det, men det ska spelas in och mixas, om det säger något. Antar att det är rätt krävande program som används och det får inte lagga, så klart. Tanken är att datorn ska kunna hänga med ett bra tag, även om deras krav ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mer på 1TB Fusion Drive än 256Gb SSD... Ljudfiler tar upp jättemycket plats, och vill man använda datorn till annat också och inte enbart musik så är det bra med mycket utrymme. Jag som sällan spelar in något, även om det har hänt, och bara använder datorn "som vanligt", inga filmer och mest egna dokument, arbeten, har musik köpt på iTunes, lite bilder... jag använder ungefär 240Gb...

Jag skulle inte vara så bekymrad över hastigheten på en hårddisk. Jag minns för 15 år sedan då jag synkade dialog ihop med film och det var en vanlig hårddisk med inbyggda D/A-omvandlare som synkades ihop med tidkoden på filmen och moderdatorn för hårddisken var en bärbar Mac... Ok säkert stenåldersteknik jämfört med idag, men ändå...

Men mycket minne i datorn är viktigt, minst 8Gb och jag vill nog säga 16Gb är bra. Särskilt om man använder många ljudpluggar, mjukvarusynthar och liknande... Kom ihåg att en Mac Mini inte går att uppgradera minnet på i efterhand, så välj maxminne (16Gb) från början.

Då är vi uppe i 11 555 kr, inklusive moms.

Behövs även skärm, tangentbord, mus eller styrplatta... Och så en extern hårddisk för säkerhetskopiering, superviktigt!

Den har ljudingång för både analogt och digitalt ljud, så ett externt ljudkort kanske inte behövs med en gång men ju proffsigare de blir och kraven ökar så kan detta vara ett viktigt tillbehör längre fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...