Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

seg macbook


jan.s

Rekommendera Poster

Ska fixa med svägerskans 6 månader gamla macbook med mekanisk disk. Hon säger att den är seg efter vila men kommer sig/blir normal 'efter en stund'.

Har min todolista klar (säker start, reparera rättigheter/skiva, testa annan user, ta bort eventuella ppcprogram sant kolla vilka processer som går när den är seg.)

 

Frågan är..när hon stänger locket och lampan börjar pulsera, är det samma sak som 'dator i vila' under strömsparare under systeminställningar ? Och macen går i 'deep sleep/hibernate' efter 4 timmar eller när strömmen tar slut vid batteridrift ?

 

Har för mig att jag kollat detta och att det var spotlight som tog resurser efter uppvaknandet (mds..). Hon har stora bibliotek, dokument, iphoto och mail, säkert runt 200 gb tillsammans. Finns det någon anledning till att spotlight tar resurser efter ett uppvaknande ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska fixa med svägerskans 6 månader gamla macbook med mekanisk disk. Hon säger att den är seg efter vila men kommer sig/blir normal 'efter en stund'.

Har min todolista klar (säker start, reparera rättigheter/skiva, testa annan user, ta bort eventuella ppcprogram sant kolla vilka processer som går när den är seg.)

 

Frågan är..när hon stänger locket och lampan börjar pulsera, är det samma sak som 'dator i vila' under strömsparare under systeminställningar ? Och macen går i 'deep sleep/hibernate' efter 4 timmar eller när strömmen tar slut vid batteridrift ?

 

Har för mig att jag kollat detta och att det var spotlight som tog resurser efter uppvaknandet (mds..). Hon har stora bibliotek, dokument, iphoto och mail, säkert runt 200 gb tillsammans. Finns det någon anledning till att spotlight tar resurser efter ett uppvaknande ?

en SSD skulle förmodligen lösa problemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs skulle en SSD göra att allt går snabbare men det löser inte grundproblemet, en SSD är för mig en bypass, det ska ju funka, utan seghet, med en mekanisk. (En SSD finns oxå i min plan men stort utrymme krävs och det blir dyrt sade stämman).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det körts Säker Start och koll i skivverktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det på min göra-lista i morgon..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att det finns minst 20-25% ledigt utrymme på hårddisken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stänga locket innebär viloläge ja... det är samma som datorn själv kan gå in i. Det är inget ovanligt att det kan ta en stund för datorn att komma igång efter viloläge, särskilt om det är en vanlig hårddisk och man har mycket info på den. Inget ovanligt att Spotlight gör en indixering. Om hon har många program och fönster öppna när hon stänger locket så tar det tid därför att det sparas typ en "skärmavbild" i en egen fil, det är vad som händer vid en vila (både vid vilan som händer när locket stängs, och när datorn själv går i vila), och denna läses sedan in när datorn "väcks" igen och det är det som tar tid. Detta händer även när strömmen tar slut, att strax innan strömmen helt tar slut så sparar datorn allting som var på även dokument etc. för att man inte ska förlora något och ja det tar tid att läsa in allt igen sen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kommer ihåg har hon ca 250 gb av 500 utnyttjade, gott om utrymme mao.

 

Jag ska klocka 'segheten'. Tror att hon kan ha 30+ dokument öppna, vi är alla olika..själv kör jag pcp (en sak i taget, multitasking är väl för kvinnor). 'En stund' efter uppvaknadet är, som jag uppfattat de, ca en kvart. Låter för mig en för lång tid men som sagt, jag klockar. Tack för er input. Och jag lämnar feedback när jag gjort jobbet. Och kanske ber om era synpunkter.

 

För info så finns en widget som heter 'Deep Sleep'. Gör att macen går i hibernate ist f vila.

http://www.macworld.com/article/1053471/sleepmode.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hon över 30 dokument öppna samtidigt? Jösses...

Ja men då förstår jag att det tar tid... Jämför det med en vanlig start med ibockat för "Öppna fönster igen vid återinloggning" det kommer också ta en del tid med +30 dokument igång. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort rubbet. Och nu tycker jag den går avsevärt bättre..Det som jag tror gjorde susen var att reparera behörigheter, det var en drös med felaktigheter. Körde reparation av dessa ett flertal ggr. Uppstarten går snabbare, snabbare igång efter vila.

 

Hoppas bara att svägerska tycker samma lika...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller absolut med övriga i tråden. Satsa på en SSD och du kommer lösa alla problemen. Det blir en helt annan dator när du sätter i den nya hårddisken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kul nästan jämt. Satte i en Samsung 840 EVO SSD på 500 gb efter att klonar mha superduper. Första starten var kanonsnabb, jag var lyckligt. Men sedan blev macbooken från i somras segare och segare så det var bara att bita i sura äpplet, plocka ur den som svägerskan kan jobba…Ska sätta i den i min gamla ardenner, vit från 2008, och testa. Har ni teorier förutom att ssden är kass ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kul nästan jämt. Satte i en Samsung 840 EVO SSD på 500 gb efter att klonar mha superduper. Första starten var kanonsnabb, jag var lyckligt. Men sedan blev macbooken från i somras segare och segare så det var bara att bita i sura äpplet, plocka ur den som svägerskan kan jobba…Ska sätta i den i min gamla ardenner, vit från 2008, och testa. Har ni teorier förutom att ssden är kass ?

Det KAN bero på en felaktig firmware i din Samsung. Men det finns en uppdatering av firmware som ska fixa detta. Länk här. Se under rubriken "Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För info. Tror att det är fel på nya macbooken, den är tydligen fortfarande seg och det var inget fel på SSDen när jag satte den i min gamla macbook.

Så jag rekommenderar denna att gå till macaffären där hon köpte den och låta dessa försöka lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Problemet löstes genom att byta moderkort (tror jag), garanti förstås:

Art-nr 6616588
Benämning MLB,2.5GHZ,DC,IVB,13 MBP
kostnad 8.886:-
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kanon att du återkopplar, det var ett besvärligt problem och vi hoppas nu på att det var ett defekt moderkort, vem hade kunnat gissa det.... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var hem till sägerskan igår för att kolla. Macbooken kallas numera, av henne, för F1..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...