Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Back up på "egen uppladdad mapp" funkar ej?


Eldvindovatten

Rekommendera Poster

Eldvindovatten

Jag har skapat en mapp i bild biblioteket, på min iPhone. Till denna har jag överfört, laddat upp bilder från datorn, detta genom iTunes.

När jag nu skall försöka komma åt bilderna i mappen, för att åter lägga dem på datorn går inte detta, kommer inte åt bilderna?

 

Hur göra?

 

Med vänlig hälsning,

 

eldvindovatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det inte att få in dem med Bildinsamling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten

Detta har jag försökt åtskilliga gånger men det verkar som om den inte "ser" bilderna...

 

Har verkligen försökt men det e precis som om den inte vill släppa dem,...

 

Tack för svar...dock!

 

mvh

 

eldvindottten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du synkar en mapp med bilder på datorn till iPhone genom iTunes, så synkar du från datorn till iPhone - och det är enda vägen som iTunes kan synka när det gäller bilder. Itunes synkar alltså inte tillbaks bilder till datorn, därför att den antar att du redan har dem i datorn. Iphone är alltså fel att använda för backup av bilder från datorn. Lägg dina bilder på iCloud bildbibliotek eller extern hårddisk eller någon annan webbtjänst om du vill ha backup av bilder, och då kan du synka mellan alla enheter. Eller använd bildström. Bildström synkar mellan alla enheter... Så det problem som du här har råkat ut för, det händer bara om du använder iTunes får synk av mapp med bilder från datorn till iPhone. Använder du bildström eller de andra synkmöjligheterna för bilder så uppstår inte detta. Idén med iTunes är att du har ett bibliotek i datorn och telefonen har en kopia av det, synk från datorn till telefonen - inte från telefonen till datorn.

Så för att lösa det hela så får du använda en tredjepartsmjukvara... Som exempelvis TouchCopy
http://www.wideanglesoftware.com/touchcopy/

Och i fortsättningen använda bildström när du vill överföra bilder mellan datorn och telefonen när du vill ha synk åt båda hållen. Detta kräver dock wifi-uppkoppling för telefonen.

Observera, för nytagna bilder så fungerar Bildinsamling, iPhoto etc. alltså bilder som du tar med iPhone. Men bilder du synkar från datorn till telefonen med iTunes blir "låsta" på telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten

När du synkar en mapp med bilder på datorn till iPhone genom iTunes, så synkar du från datorn till iPhone - och det är enda vägen som iTunes kan synka när det gäller bilder. Itunes synkar alltså inte tillbaks bilder till datorn, därför att den antar att du redan har dem i datorn. Iphone är alltså fel att använda för backup av bilder från datorn. Lägg dina bilder på iCloud bildbibliotek eller extern hårddisk eller någon annan webbtjänst om du vill ha backup av bilder, och då kan du synka mellan alla enheter. Eller använd bildström. Bildström synkar mellan alla enheter... Så det problem som du här har råkat ut för, det händer bara om du använder iTunes får synk av mapp med bilder från datorn till iPhone. Använder du bildström eller de andra synkmöjligheterna för bilder så uppstår inte detta. Idén med iTunes är att du har ett bibliotek i datorn och telefonen har en kopia av det, synk från datorn till telefonen - inte från telefonen till datorn.

 

Så för att lösa det hela så får du använda en tredjepartsmjukvara... Som exempelvis TouchCopy

http://www.wideanglesoftware.com/touchcopy/

 

Och i fortsättningen använda bildström när du vill överföra bilder mellan datorn och telefonen när du vill ha synk åt båda hållen. Detta kräver dock wifi-uppkoppling för telefonen.

 

Observera, för nytagna bilder så fungerar Bildinsamling, iPhoto etc. alltså bilder som du tar med iPhone. Men bilder du synkar från datorn till telefonen med iTunes blir "låsta" på telefonen.

 

 

 

När du synkar en mapp med bilder på datorn till iPhone genom iTunes, så synkar du från datorn till iPhone - och det är enda vägen som iTunes kan synka när det gäller bilder. Itunes synkar alltså inte tillbaks bilder till datorn, därför att den antar att du redan har dem i datorn. Iphone är alltså fel att använda för backup av bilder från datorn. Lägg dina bilder på iCloud bildbibliotek eller extern hårddisk eller någon annan webbtjänst om du vill ha backup av bilder, och då kan du synka mellan alla enheter. Eller använd bildström. Bildström synkar mellan alla enheter... Så det problem som du här har råkat ut för, det händer bara om du använder iTunes får synk av mapp med bilder från datorn till iPhone. Använder du bildström eller de andra synkmöjligheterna för bilder så uppstår inte detta. Idén med iTunes är att du har ett bibliotek i datorn och telefonen har en kopia av det, synk från datorn till telefonen - inte från telefonen till datorn.

 

Så för att lösa det hela så får du använda en tredjepartsmjukvara... Som exempelvis TouchCopy

http://www.wideanglesoftware.com/touchcopy/

 

Och i fortsättningen använda bildström när du vill överföra bilder mellan datorn och telefonen när du vill ha synk åt båda hållen. Detta kräver dock wifi-uppkoppling för telefonen.

 

Observera, för nytagna bilder så fungerar Bildinsamling, iPhoto etc. alltså bilder som du tar med iPhone. Men bilder du synkar från datorn till telefonen med iTunes blir "låsta" på telefonen.

 

 

Hej Raphael!

 

Tack som 17 för ett riktigt uttömmande svar. Önskar att jag inte hade raderat min mapp på datorn... så hade jag inte haft något problem idag... Men man lär så länge man lever. Bildström på och det med det samma! Jag skall kolla upp detta program du snackar om. Det låter onekligen som en lösning för mig. Hoppas det är ok om jag återkommer med fler frågor vid problem!!

 

Förresten, Det här med bildström, väljer jag en mapp i datorn där jag slänger in alla bilder som jag vill "upload:a" och kör ifrån den eller hur funkar det?

 

Har ju en önskan om att kunna visa många bilder via min iPhone och iPad, lika bra att få tips om det hela från början!

 

Mycket tacksam för svar och otroligt glad för tidigare utmärkt svar!

 

Mvh

 

eldvindovatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra att ha en extern hårddisk för backup, det bör man alltid ha. Mac har ett inbyggt program för säkerhetskopiering - TimeMachine - bara koppla på en extern hårddisk så sköter den sig själv.. Och slänger man något så man få tillbaks det via TimeMachine.

Bildström är en "mellanlagring" för bilder. Om du har wifi på så kommer nya bilder som tas i iPhone/iPad också hamna i bildström. Bildström ser du i Macen i iPhoto, du behöver slå på bildström i iPhoto för detta först, det görs under iPhoto - Inställningar - iCloud. Slå på "Min bildström" där.

Nu kommer du se bildström i iPhoto. Du kan ha påslaget så att bilder kopieras till och från bildström automatiskt i iPhoto, eller så kan du hantera detta manuellt istället. Jag tycker det är bättre att hantera det manuellt, särskilt om man inte vill ha alla bilder utan bara ett urval av bilderna...

Hantera manuellt är enkelt - gå in i Bildström-mappen i iPhoto och dra över bilderna du vill ha från den mappen till iPhotos bildbibliotek. För att lägga till bilder till bildström så tar du bilderna från iPhotos bildbibliotek och drar över till mappen bildström så hamnar de där.

Och då finns de sen i iPhone och iPad som har bildström påslaget under Inställningar, de synkar med bildström när de är inkopplade via wifi.

Nu har Apple en ny lösning på gång men den är än så länge i beta-version, den heter iCloud bildbibliotek. Detta innebär en lagringsplats på iCloud och dessa bilder kan visas på alla enheter som synkar mot iCloud bildbibliotek. Du hanterar själv vilka bilder som läggs upp där, från Mac eller iPhone / iPad... iCloud bildbibliotek finns i iOS 8.1 för iPhone / iPad. Det är tillgängligt från Mac också via iCloud-webben, men det finns inte i operativsystemet eller mjukvarorna än...

I början av nästa år så släpper Apple ersättaren till iPhoto och den kommer ha fullt stöd för iCloud bildbibliotek... programmet kommer heta Bilder / Photos. Det kan använda iPhotos bildbibliotek så man kan börja redan nu med iPhoto och sedan ersätta det med Bilder / Photos till våren. Detta program kräver minst Mac OS X Yosemite i datorn.

Obs: Man kan inte använda bildström och iCloud bildbibliotek samtidigt. iCloud bildbibliotek kommer ersätta bildström. Väljer man iCloud bildbibliotek idag så får man inte tillgång till bildström.

Använder man iPhoto på Mac så är bildström det bästa valet just nu tills nya Bilder / Photos kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten

Tack än en gång för ett otroligt svar! Även om man trodde man hade lite koll, visar det sig snart att man helt tappat kollen! Som sagt, jag återkommer med hur det går och nu vet jag än bättre hur jag skall gå tillvidare. Tråkiga är väl att man fortfarande sitter med sin vita plast Mac Book och kämpar med Snow leopard! Får ta o kolla vad som funkar där! Återkommer och tuuusen tack för ditt svar, helt otroligt, inte så konstigt att forumet är omtyckt! Det är ett uppslagsverk i kunskap! Tack o trevlig helg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten

Hej Raphael!

 

Nu har det löst sig, med ett annorlunda recept! Fick använda mig av en app för att tanka över bilderna. Eftersom datorn är av äldre modell fick jag inte tag i något program som kunde hjälpa mig "via Datorn"! Jag och datorer går ikke hand i hand så att det fick bli en enkel lösning. Nu skall jag kolla upp dina super tips om hur jag skall gå vidare med mina bild behandlings lösningar i framtiden och önska dig en god helg, av det lilla som kvarstår!

 

Ha det super

 

Mvh

 

eldvindovatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...