Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera till OS X 10.10 Yosemite från OS X 10.6


Elmtree

Rekommendera Poster

En kort fråga, kommer alla mina nurvarande program att fungera om jag uppdaterar till "OS X 10.10 Yosemite"?

Jag har en MacBookPro med MAC OS X 10.6.8 nu.

Jag har t.ex ett iWEBB program som jag har skapat min egen hemsida i.

Kommer det att funka som vanligt, jag har liksom ingen lust att byta webbprogram, så föreslå INTE det.

Jag har även PS elements som jag jobbar rätt mycket med, kommer det att funka som vanligt?

Jag vill kort sagt att allt ska fungera som vanligt, alla mina program(appar) ska vara kvar.

Utan någon som helst förändring.

Jag har gjort "timemachine" backupper, så jag har iofs kvar det gamla om det skulle skita sig.

Men finns det någon "risk" att det skulle göra det så kommer jag inte att göra den här uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att svara på om du inte listar exakt vilka program du har och vilka versioner som de är. Det beror helt enkelt på hur programmakarna har gjort programmet. Det är fullt möjligt att göra program för 10.6.8 som fungerar på Yosemite. Jag kan ge ett exempel - jag har ett program som heter Stones Create. Det har inte uppdaterats på typ evigheter, alltså flera år. Jag har haft det sedan Tiger-tiden så programmet är stenålders. Detta är ett design- och webbverktyg, jag har gjort logotyper i det. Detta program fungerar för mig utmärkt i Yosemite. Jag har inga som helst problem med det.

Sedan så finns det program som har behövts uppdaterats till senare versioner för att fungera bra, exempelvis Microsoft Office.

En del uppdateringar kan vara gratis, andra får man betala för. Det är olika beroende på program.

Så något enkelt svar att ge till dig, det går inte riktigt... det beror på vilka program du har, det kan vara olika för program till program. Gissningsvis behöver några uppdateras.

Om du vill att allt ska vara som du alltid haft det så rekommenderar jag dig att avstå från en uppdatering. Yosemite innebär rätt kraftiga förändringar jämfört med det du har. Mail, adressbok, kalender etc. har nya utseenden och vyer exempelvis. Mail är nog den största förändringen, även om ett "classic"-läge kan installeras som mer likt det gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på vilken MacBook du har kanske det smartaste är att stanna i 10.6.8 som är ett bra och stabilt OS X och fungerar fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på vilken MacBook du har kanske det smartaste är att stanna i 10.6.8 som är ett bra och stabilt OS X och fungerar fortfarande.

Jag håller med. Dock säkerhetsuppdateras det inte längre, så man kan överväga ett antivirusprogram. Sophos har en gratisversion. Se också till att ha brandväggen på, gärna i kioskläge. Plus uppdaterad webbläsare, exempelvis Chrome eller Firefox. Inte Safari. Chrome har inbyggd flash, som är säkrare, PPAPI.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Snow Leopard har en lista gällande "malware" och trojaner och den listan uppdateras fortfarande dagligen och detta sker i bakgrunden. Se vidare här för mer info:
http://support.apple.com/en-us/HT202234

Däremot så släpper Apple inte längre några säkerhetsuppdateringar av Snow Leopard-systemet. Dvs om destruktiv programvara skulle upptäcka och använda "hål" i OS X så täpper inte Apple igen dessa hål längre - på grund av att systemet är för gammalt. Men då gäller det främst attacker direkt mot datorn eftersom Apple fortfarande uppdaterar listan som håller reda på vilka dessa program är vilket förhindrar dem från att installeras i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del har jag AdBlock i min webbläsare (jag kör Chrome) och där kan man numera skydda sig mot skadlig kod, och en del annat. Se dump.

 

post-28798-0-63076900-1417023584_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att svara på om du inte listar exakt vilka program du har och vilka versioner som de är. Det beror helt enkelt på hur programmakarna har gjort programmet. Det är fullt möjligt att göra program för 10.6.8 som fungerar på Yosemite. Jag kan ge ett exempel - jag har ett program som heter Stones Create. Det har inte uppdaterats på typ evigheter, alltså flera år. Jag har haft det sedan Tiger-tiden så programmet är stenålders. Detta är ett design- och webbverktyg, jag har gjort logotyper i det. Detta program fungerar för mig utmärkt i Yosemite. Jag har inga som helst problem med det.

 

Sedan så finns det program som har behövts uppdaterats till senare versioner för att fungera bra, exempelvis Microsoft Office.

 

En del uppdateringar kan vara gratis, andra får man betala för. Det är olika beroende på program.

 

Så något enkelt svar att ge till dig, det går inte riktigt... det beror på vilka program du har, det kan vara olika för program till program. Gissningsvis behöver några uppdateras.

 

Om du vill att allt ska vara som du alltid haft det så rekommenderar jag dig att avstå från en uppdatering. Yosemite innebär rätt kraftiga förändringar jämfört med det du har. Mail, adressbok, kalender etc. har nya utseenden och vyer exempelvis. Mail är nog den största förändringen, även om ett "classic"-läge kan installeras som mer likt det gamla.

 

Ok, jag tror jag avvaktar lite då... Tack för svaret.

Finns det nån annan därute som har något annat att tillägga ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

Testar att haka på denna tråd. Jag har köpt en begagnad Macbook Pro (2011) till dottern (13 år) i julklapp. Med version 10.6.8. Datorn innehåller ett officepaketet 14.1.0 som vi gärna behåller.

 

Hon vill spela Minecraft men upptäckte att det inte går att spela i helskärmsläget med denna version. Nästa version 10.7. kostar 150kr.

 

Min fråga är vilken version som rekommenderas eller ska man gå direkt på Yosemite? Jag har själv i min egen dator 10.8 som fungerar bra med Minecraft.

 

God fortsättning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...