Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imac late 2012 21.5" hänger sig/kraschar


kidsylvia

Rekommendera Poster

Min Imac har fungerat felfritt sen januari 2013, men för en vecka sedan har den börjat hänga sig eller start om sig själv. Detta har skett när jag antingen har haft igång spelet Hearthstone, Safari och Spotify samtidigt eller, konstigt nog, när jag gått in i Launchpad utan att något annat program varit igång. Vid de första tillfällena körde jag Mavericks, men har nu uppdaterat till Yosmite. Har även flyttat över en del filer till en extern hårddisk, så har nu 75% av hårddisken med fritt utrymme. Problemen kvarstår dock, och nu när jag ibland sätter igång datorn får jag upp en ruta angående grafikkortet. Kör jag kontrollera rättigheter under skivverktyg får jag även upp några fel där. Har reparerat dom men dom kommer upp efter någon dag igen när hag orovar att reparera. Vad skulle det kunna vara? Jag har 16gb ram om det nu skulle förändra något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:


https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/



Återställ SMC:


http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE



Återställ NVRAM (eller PRAM):


http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat säker start, ingen förändring.

Provat att kontrollera skiva. Och AHT. Verkar inte vara några konstigheter.

När jag provar att hålla inne knapparna för återställ nvram så kommer jag till fyra val: använda time machine, installera om os x, kontrollera skiva, få hjälp på internet. Är det där man ska hamna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Du trycker så datorn uppfattar Command+R

...

Du ska BOKSTAVLIGEN utföra

Håll omedelbart ned tangenterna alternativ-kommando-P-R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen kvarstår dock, och nu när jag ibland sätter igång datorn får jag upp en ruta angående grafikkortet.

Har du lust att visa oss denna ruta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hann inte ta en skärmdump nu senast det hände, det stod något i stil med "ett problem med ditt grafikkort har upptäckts". När rutan försvann kom det en ny ruta där det stod något om att datorn stängdes av oväntat. Tog en skärmdump på början av infotexten om den säger något.

 

post-72581-0-53312100-1417034416_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag reparerar så kommer dessa två fel upp som ni ser i bilden...

När du reparerar behörigheter blir det alltid kommentarer i rutan och dessa är inget att bry sig i. Kör en Reparera behörighet och det räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-72581-0-47175100-1417212230_thumb.png

 

Jag har inte kommit någon vart än. Fick en skärmdump på "grafik"-meddelandet...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En total omformatering, ominstallation av datorn utan att läsa tillbaka några backuper för att utesluta mjukvarufel kan väl vara en bra början att testa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...