Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stort utgående mail låser mailboxen?


jensnordfalt

Rekommendera Poster

Kör Apple mail (nybörjare med detta program) och jag tror jag har följande problem:

 

Skrev ett mail i eftermiddags och bifogade en stor fil. Då jag såg att den var stor tog jag bort den stora filen, minskade den men lät den fortfarande ha samma namn, och skickade mailet. (Jag skickade alltså aldrig mailet med den stora filen.) Sedan dessa verkar det var förstoppning i utboxen. Vad jag läst på olika chattar och forum verkar detta vara ett inte helt ovanligt problem (för de som faktiskt skickat stora bilagor) men jag kan ändå inte lösa det.

 

Har försökt stoppa "skickar brevet" under <fönster>/<aktivitet> men det händer inget då jag klickar på krysset.

 

Tacksam för tips om hur jag kan komma åt problemet. Törs jag deleta utboxen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämner inte vilken version av Mail och OSX du kör.

OSX 10.10 Yosemite har i och med Mail Drop stöd för mail upp till 5GB!!

Försöker du skicka mail ännu större än detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej SirKnasen,

 

kör Yosemite 10.10.1.

 

Mail 8.1.

 

Min bilaga var bara på ca 30 MB men jag "kör via" mitt exchangekonto på jobbet där mailen bara får vara på 10 MB,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du precisera "stor" och "minskade den" till hur mycket?

Vad har du för e-post-leverantör? Hur stora bilagor hanterar de?

 

Du ska nog inte försöka ta bort utboxen. Vad händer om du försöker ta bort brevet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly: Problemet är att mailet inte syns längre. Då jag inte fick iväg det valde jag att skicka igen och lite senare igen och igen.

 

En kort stund fick jag upp en stapel i det lilla aktivitetsfönstret längst ner till vänster i Mail. Där stod det att det var 9 mail på g ut men i min utbox är det bara 2 som är synliga. Jag kryssade på "avbryt" men det enda som hände var att stapeln förvann. Förstoppningen kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du kör Exchange så finns all din post på Exchange-servern. Det innebär att du skulle kunna ta bort mail-kontot, starta om e-postprogrammet för säkerhets skull och sedan lägga upp ditt mail-konto igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får förfråga om jag vill använda Mail Drop i Mail 8.1 i Yosemite när jag skickar stora bilagor med mitt Gmail konto. Men kanske inte fungerar ihop med exchange?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly: Läste det på något tidigare forum också men vet inte om jag törs ta bort mitt konto. Är väl en väldig massa uppgifter jag måste ha koll på då?

 

OM jag gör det, påverkar det på något sätt min historik, det gör det väl inte? Kanske tänker konstigt nu men jag är lite förkyld. Det är väl bara själva länken som jag tar bort och sedan lägger upp igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen: Jag fick ingen sådan fråga. Såg bara att det var en option i <intällningar>

 

Förstoppningen har varit i 7 timmar nu och det bantade mailet var bara på typ 500K så det är något skumt i görningen. Kanske får chansa och deleta kontot och börja om som Telly82 skriver men det tar emot lite eftersom jag anar strul om hörnet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82: Kanske ojjar jag mig i onödan? Faktum är att jag körde Outlook till för några veckor sedan. Hade funderat på att gå över till Mail men ett par gånger hade det stoppat på att jag inte fick till inställningarna och inte hade någon att fråga (de vägrar ge MAC-användare hjälp på jobbet).

 

Så hände det (igen) att Outlook krånglade och då jag skulle starat Mail för att försöka mig på inställningarna fixade allt till sig självt. Är det så?

 

Alltså: Kan jag bara ta bort kontot och sedan lägga till det med användarnamn och lösen så klarar det av alla inställningar av sig självt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ser två mejl i utgående och inga andra så har de gått iväg, de tas bort från utgående när de har gått iväg. Det som finns under utgående är det som inte är skickat än. Om du har kryssat för det så ska de finnas under "Skickat"... Men om du kör Exchange så ska den speglas i Apple Mail, dvs du har samma konto och de speglar varandras uppgifter och om inget syns under Skickat så kan det handla om att Exchange-servern har stannat.

När ett mejl är för stort för en server att hantera så brukar den tala om det, alltså Exchange borde ha skickat ett meddelande om att mejlet är för stort för den... Så här verkar det vara något som stannats i servern.

MailDrop kräver ett aktivt iCloud-konto för att fungera.

Apple Mail analyserar servern och ställer in sig efter de uppgifter som servern ger, ofta är det rätt men ibland kan man behöva justera in manuellt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael: Inget har dykt upp i "Skickat" sedan förstoppningen vid kl 17 i eftermiddags.

 

När jag kikar i min webmail (Outlook web app) så ser det också skumt ut. I brevlådan för "sent items" finns det "blockerande mailet" med men det står med röda bokstäver och inom parentes står det (Utkast) i rött. Det verkar alltså ha gått iväg lite halvt-om-halvt. Jag har dessutom fått två svar på innehållet. Då jag kikar på innehållet i det mailet är dock texten avklippt efter ett tag.

 

Sedan har det gått iväg ett till mail ett par timmar senare (enligt webb appen) men denna gången med hela texten. Inget av detta finns dock i Apple Mail.

 

Jag skickade dessutom ett par tomma testmail innan jag fattade varför inte mailen verkade fungera normalt och dessa finns varken i utboxen, utkast eller skickat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly: Läste det på något tidigare forum också men vet inte om jag törs ta bort mitt konto. Är väl en väldig massa uppgifter jag måste ha koll på då?

 

OM jag gör det, påverkar det på något sätt min historik, det gör det väl inte? Kanske tänker konstigt nu men jag är lite förkyld. Det är väl bara själva länken som jag tar bort och sedan lägger upp igen?

Du kan ju ta skärmdumpar på dina inställningar du har idag.

 

Om Exchangeservern är korrekt inställd så ska du kunna ange e-postadressen och lösenord så ska det fixa sig automagiskt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu gått över till att arbeta i min webmail (Outlook web app) och där ser det ut att fungera. Verkar alltså som att problemet är någonstans antingen helt och hållet i Apple Mail eller mellan Apple Mail och webb mailen.

 

Inget har uppdaterats i min "Skickat" i Apple mail sedan i eftermiddags trots att jag nu skickat flera mail från webbmailen och "skickatmappen" där är uppdaterad.

 

Låter allt stå och processa under natten så får vi se hur det ser ut imorgon bitti. Tack för hjälpen så långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här följer en liten lägesuppdatering för den som är intresserad.

 

Den tid som gick under natten innebar ingen förändring. Trots att det kommit in en massa mail som jag kunde läsa i min webbmail och iPhone så uppdaterades inte Apple Mail.

 

Jag skickade de mail som låg på kö bakom det blockerande mailet i utboxen via min iPhone så jag kunde radera alla mail i utbox/draft/utkast både i Apple Mail och i Outlook Web App. Det blockerande mailet gick dock inte att slänga i vare sig Apple Mail (felmeddelande) eller i web appen (det bara kom tillbaka).

 

För att lösa dödläget startade jag Outlook. Tänkte att jag kanske kunde använda det istället så länge Apple Mail var låst. I enlighet med Murphys lag gick även Outlook in i en liknande loop. Jag lät det vara mellan 30-45 minuter (Outlook kan vara otroligt segt) sedan valde jag att starta Apple Mail samtidigt som Outlook loopade och då; Violá, Apple Mail började fungera. Efter ett antal försök att slänga det blockerande mailet i Outlook web app lyckades även det så nu hoppas jag att proppen är borta och problemet är löst.

 

Kan det faktum att Outlook var inne och adresserade samma mail som Apple Mail ha löst någon knut?

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...