Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor vid byte av bredbandsmodem CG3100 till CG3700


boevil

Rekommendera Poster

Har just bytt från 100 till 250 MBit/s hos ComHem.

I det gamla modemet hade jag stängt av trådlöst och NAT eftersom jag lät min AirPort Extreme sköta det trådlösa och övriga adresser. Jag har ställt in massa portar i AE för skrivare, NAS, datorer och iPhone/iPad:s så jag vill även fortsättningsvis låta AE sköta adresserna.

 

Tre frågor

1. CG3700 har ingen inställning för NAT så jag stängde av "Router mode"- är det samma sak som att stänga av NAT i CG3100? Eller är det något annat som ska stängas av?

 

2. När jag stängde av Router mode försvann möjligheten att ändra lösenord på CG3700, hittar inte längre inställningen.
Kan någon illvillig person komma åt mitt modem utifrån och ändra inställningarna?

 

3. CG3700 har två ethernet- kontakter. Den ena har jag kopplat till min AE, den andra direkt till en annan dator.
Är den andra datorn helt oskyddad iom att router:n är avstängd? (Och varifrån får den sin adress?)

(Det var kopplat på "samma" sätt även före modembytet)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se här, jag ska skjuta lite från höften, men på det du beskriver så låter det som följande utan att ha studerat någon instruktion för berörd produkt:

 

1: Ja, det är mest troligt korrekt.

 

2: Här är jag högst osäker, men kan du komma åt gränssnittet utan att först behöva göra en hårdvaruåterställning av modemet så kan det mycket väl vara att andra också kan komma åt gränssnittet.

 

3: Jag skulle vilja påstå att den högst troligt är oskyddad. sin adress bör den få som alla andra enheter från din router, dvs din AE. Stänger du av routingfunktionen på modemet så blir det som är kvar som vilken switch som helst. "Problemet" är att eftersom den sitter på modemet så fast den får adressen från routern så sitter switchen på fel sida "muren" och borde med andra ord vara utan skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...