Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Airplay efter fiber


berne

Rekommendera Poster

har stött på ett problem, har har en fått fiber å efter det så vill inte min airplay var med längre,

 

har kopplat en cat5e från airport till min telia router,

har återsälllt den och den har SSID AIRPLAY, det funkar bra om jag väljer airplay som wifi i min tele, men då har jag inte något internet, utan låten stannar efter ett tag då buffrigen har slutat.

 

om jag köra på mitt vanlia wifi, så funkar nätet, men ser inte airplay logga i min lur..

 

 

 

tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphonebutiken

Det finns vissa routers/accesspunkter som inte riktigt stödjer AirPlay/AirPrint, av någon dum anledning.

 

Hör med Telia, se om de varit med om detta tidigare och om du kan få en annan router eller ny firmware till den nuvarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Att Telias router har något med saken att göra har jag svårt att se. Såvida internet fungerar normalt via den i vanliga fall. Det här låter som att Airport Express är felinställd eller inkopplad fel. Berätta gärna vilka val du gjort vid inställning av den. Problemet är, om jag förstått rätt, att du inte få internet anslutning via Airport Express. Själva airplay funktionen verkar ju funka.

 

Men om Telias router och Airport Express ändå står jämte varandra, d.v.s. att du inte använder den senare till att förlänga nätverket utan bara airplay, så kan du be Telia att brygga deras router och så använder du din Airport Express som router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har kopplat enligt följande.

 

3.5mm till försärkaren

störm till ström:)

sen sitter det en nätverkskabel från airport in i router, som är telias.

 

 

bifograr en bilen med inställingarn.

 

men för att få upp den här rutan, så måste jag ändra wifi till SSID "Airplay" köpra jag på mitt vanliga telia ssid så hittat han den inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ok. Den orange varningen visar problemet. Såhär borde det se ut i dina inställningar om du anslutit din Airport Express med kabel:

 

post-66896-0-84693200-1416831053_thumb.png

post-66896-0-12133300-1416831054_thumb.png

 

Här finns lite mer att läsa:

 

https://forum.macworld.se/topic/122901-ansluta-airport-express-till-befintligt-naetverk/?p=1626308

 

 

Sedan har vi detta med Telias router som Iphonebutiken skrev om.

 

Låt säga att du har en Telia router i ena änden av huset och en Airport Express ansluten med kabel i andra änden av huset för att förlänga nätverket. Står du då i den ände av huset där din Airport Express står så spelar det ingen roll om din Telia router inte gillar Airplay eftersom du är ansluten till din Airport express. Står du däremot i andra änden av huset, dit signalen från din Airport Express inte når, och du istället är ansluten till Telia routern så kan det bli problem om Telias router inte gillar Airplay eftersom trafiken mellan din Mac/iPhone och din Airport Express då går via Telias router.

 

Men vi behöver ju inte utgå från att Telias router kommer att strula bara för att vissa modeller eller versioner av firmware gör det. Så testa först att ställa in din Airport Express rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...