Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta tillbaka mail från GMail till Surftown


gideon

Rekommendera Poster

Hej.

Jag ska stänga ner mitt Google Apps konto och vill då få tillbaka alla mail som idag nu ligger på Googles servrar tillbaka till mitt befintliga webbhotell Surftown.

 

Såhär borde det funka (enligt surftowns support)

1. Ladda ner alla mail från GMail i Apples Mail klient.

2. Ta bort alla MX poster i domäninställningar.

3. Ladda upp alla mail i Surftown via IMAP

 

Men, det sista steget vet jag inte hur jag gör. Dvs laddar upp alla lokala mail till surftowns mailserver...

Någon som vet vad som behövs göras?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du drar valda mappar från gmail till surftown i Mail.app så synkas de över dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Apple Mail-applikationen så markerar du de mejl du vill flytta och sedan så flyttar du över dem till vald brevlåda. Installera Surftowns-mejl först innan du gör detta. Enklast är att ta en brevlåda åt gången. Så låt oss säga att du har en brevlåda för din Gmail, det bör vara Inkorgen för Gmail i Apple Mail då...

1. Markera alla mejl du vill ha över. Du kan markera ett och ett genom att klicka på ett mejl och sedan hålla nere skift-tangenen så lägger du mejl i en hög. Eller klickar på första mejlet i listan, håll ner skift-tangenten och sedan klicka på det sista mejlet i listan så blir alla mejl från första och sista mejlet markerade.

2. Högerklicka / sekundärklicka på de markerade mejlen. Du får upp en liten meny och välj nu "Flytta till". Leta upp din Surftown-brevlåda i listan som du får upp och markera den.

Nu flyttas mejlen över... Har du IMAP inställt på Surftown så kommer nu dessa mejl att synkas upp mot Surftown automatiskt, så du får samma mejl lokalt i Apple Mail och på din Surftown-server. Det är vad IMAP innebär - att mejlen synkas emellan och speglar varandra, att allt du gör på en enhet görs på en annan enhet också som är inkopplad mot samma IMAP. Du får samma brevlåda på Surftown som du har i Apple Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack. det funkar. Enda problemet jag hade är att det gamla kontot har samma emailadress som det nya (det som ligger på Gmail). Jag fick justera emailadressen i gmailkontot under "Account preferences" så jag kunde ha det nya. Det gick inte att ha två olika accounts med samma emailadress nämligen...

 

Jag får problem att överföra mail med attachments. Det får jag problem med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillslut så fick jag även attachment att flyttas. GMail hade hamnat i offlinemode.

Tack för hjälpen.

//A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...