Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Surfa anonymt på Yosemite


favdna

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Vill du surfa anonymt behöver du en VPN uppkoppling som ger din en anonym IP adress. Privat läge i webbläsaren innebär inte att du är anonym.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man surfa anonymt behöver man exempelvis (eller särskilt) Tails som upprättar ett TOR Network och har en TOR Browser. Man kan (och bör) spoofa MAC-adressen också i Tails, innan man bootar det live. Om Tails kan du läsa här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man surfa anonymt behöver man exempelvis (eller särskilt) Tails som upprättar ett TOR Network och har en TOR Browser. Man kan (och bör) spoofa MAC-adressen också i Tails, innan man bootar det live. Om Tails kan du läsa här.

Fler länkar:

 

TOR Network. Allt man gör är ändå inte anonymt, nödvändigtvis, läs mer här. (Kan installeras på Mac.)

TOR Browser. Finns separat för Mac här (dmg). Ger hög men inte högsta säkerhet. (Man bör kolla signeringen.)

MAC spoofing.

 

Att surfa anonymt kräver en hel del. Men det görs enkelt via Tails. Fast det är lättare att köra Tails via en vanlig PC. Instruktionen hur man gör på en Mac lämnade jag dock i inlägget ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tänk bara på att läsa på om TOR, på vilket sätt det skyddar och på vilket sätt det inte skyddar. T.ex. att du är anonym men att det du skickar/tar emot via TOR kan snappas upp av andra.

 

Kan hända att jag och Alix försett dig med mer information än du önskade. Du kanske inte vill gömma dig totalt utan bara gömma spåren efter julklappshandeln för flickvännen som det brukar heta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Tor fungerar och är väl en bra lösning om man vill att det ska vara gratis. Det är dock sjuuukt låååååångsamt och inget för den som vill surfa snabbare. VPN är det du ska ha och det fungerar på de flesta operativsystem (även Yosemite). Jag googlade lite och hittade en sajt som jämför VPN leverantörer och priser: Surfa Anonymt. Enligt dem så verkar det billigaste alternativet vara PureVPN, men det finns också en svensk leverantör som ebjuder gratis test i 5 dagar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor fungerar och är väl en bra lösning om man vill att det ska vara gratis. Det är dock sjuuukt låååååångsamt och inget för den som vill surfa snabbare. VPN är det du ska ha och det fungerar på de flesta operativsystem (även Yosemite). Jag googlade lite och hittade en sajt som jämför VPN leverantörer och priser: Surfa Anonymt. Enligt dem så verkar det billigaste alternativet vara PureVPN, men det finns också en svensk leverantör som ebjuder gratis test i 5 dagar :)

Men du måste lita på din leverantör av VPN-tjänsten. De har ju möjlighet att se allt. Du har ju bara deras ord på att de inte sparar loggar etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...