Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min osx disk är låst


preat

Rekommendera Poster

Hej hej..

 

Jag skulle cerkligen behöva lite hjälp..

 

Jag har köpt en mac mini, en rejält kraftmässig uppgradering jämfört med min iMac sen 2009, 27' i7. Nu tänkte jag i stallera en ren Mountain Lion på iMac och sälja den.

 

Har gjort en mountain lion bootable usb sticka. Den startar upp fint men när jag ska välja disk så vill jag använda disken som heter OSX, dvs där jag haft osx innan men nu går inte det, när jag klickar på den så står det "den här skivan är låst"... Änna katastrof känns det som. Disken har tre partioner, osx disken är på 175 gb, en på 600 nåt å en på 175... Måste jag använda osx disken och hur gör jag isf för att låsa upp den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, jag valde installera direkt... Kändes som om din fråga just gav mig svaret kanske? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää, jag valde installera direkt... Kändes som om din fråga just gav mig svaret kanske? :)

Jo, förmodligen. Du går in i Skivverktyg och raderar disken, sedan installerar du. Journalförd Mac OS X + GUID partitionstabell ska det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk att detta forum med sina hardcore members bara löser ens problem så där bara på 10 min.. Bugar och tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej till då.. När jag väljer radera enligt det du skiver så kommer det upp en ruta som säger "Radering av volym misslyckades, kunde i te ta bort skivan från skrivbordet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk att detta forum med sina hardcore members bara löser ens problem så där bara på 10 min.. Bugar och tackar!

Så lite så. En dump nedan som visar hur det ska se ut. Dock är detta Skivverktyg i Mavericks, men det torde se likartat ut.

 

post-28798-0-35759300-1416599968_thumb.jpg

 

PS. Har du känsliga grejer som du vill radera säkert går du in på "Säkerhetsalternativ..." först och raderar med nollor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte radera på den volym du står på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej till då.. När jag väljer radera enligt det du skiver så kommer det upp en ruta som säger "Radering av volym misslyckades, kunde i te ta bort skivan från skrivbordet"

Du måste starta datorn på USB-stickan. Den väljer du via att hålla nere alt-knappen vid start. Den ska då dyka upp som alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjort allt ovan och jag har nu startat med usb ist, gått in i skivverktyg och formaterat enligt ovan, fiunkade fint. När jag nu startar om med usbminnet i så startar installation direkt och efter några sek så kommer det upp en ruta där det står "ett problem uppstod vid installeringen av Mac OS X, försök med att installera om" sen kan jag bara tryck på ok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte hur den kan kan känna att det blev nåt fel på installeringen då jag raderat skivan som jag ska installera på.. Kan det ha hänt ngt med filerna på usb minnet? Vet att den börja installera å stod å tugga å tugga.. Men inget hände så jag va nog lite hårdför kanske och "starta-om-med-knappen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur du har gjort din USB-sticka, men jag rekommenderar Diskmaker X om du inte redan har gjort den via detta program. Jag rekommenderar dock att du installerar med originalskivorna och uppdaterar till Mac OS X 10.6.8, så kan nästa ägare ladda ned (App Store) eller installera Mac OS X efter eget behag. Enligt Mactracker ingår det iLife 09 vilket är värdefullt för nästa ägare som då kan få fria uppgraderingar av ingående program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag har hittat problemet.. Jag kan ju välja skivverktyg iaf och då har det blivit en liten diskpartion där vid usbminnet.. Det är ju detta som datorn försöker starta ifrån och håller jag inne alt så kommer bara detta alternativ upp, ser alltså inte usbstickan.

post-2793-0-79622700-1416604073_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du?

Jag famlar i mörkret. Jag har frågat hur du gjorde din USB-sticka, ej fått svar. Jag har tipsat om Diskmaker X, ingen respons. Jag har rekommenderat originalskivorna av goda anledningar. Ingen respons. Du skriver inlägg om att USB-stickan inte funkar. Så vad vill du att jag ska skriva?

 

Edit: Strunt samma, någon annan får ta vid. Lycka till! Som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått i ordning på en usb sticka. Men jag grejar vidare, tack för input och svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar din skärmbild ovan så ser allt bra ut. Det är hårdiken längre upp som du ska formatera, den som syns ovanför SuperDrive och som rimligtvis heter Macintosh HD.

 

Formateringen ska vara Mac OS Extendend, journalförd (ej skiftlägeskänslig).

 

EDIT: Ser att där redan är andra namn på dina partitioner ovan. Eftersom man inte kan se hur allt ser ut på din skärmbild så välj att ta bort alla befintliga partitioner på Disk1, som finns ovanför SuperDrive och skapa en ny med Mac OS Extended, journalförd. Påbörja sedan installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Alla partioner var formaterade Mac OS Extendend, journalförd,, De va bara den lilla partionen som hette base system som inte gick göra ngt med, allt va "grått" där man valde radera mm..

 

Till slut fick jag i ordning på det, Vad det var vet jag inte, jag tror det körde till sig när jag aldrig fattade att den började installera och och jag avbröt. Detta skapade uppenbarligen en partion, en liten sådan och det var den som macen ville starta upp mot hela tiden. I vilket fall så fick jag tipset att trycka in ctrl+cmd+p+r... Då funka de sen. Vad det var vet jag inte men allt box nu i alla fall. Tack för ert tålamod :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...