Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PDF i nya Numbers


lenmic

Rekommendera Poster

Hur gör man pdf i nya numbers? Det blir ensidiga pdf:er då man inte längre kan välja under fliken ARKIV/EXPORTERA mellan bladvy och sidvy.

 

Eller ska frågan vara hur man i Numbers väljer mellan visa resp göm utskriftsvy. Finns tydligen inte heller kvar men fanns tidigare under innehåll eller längst ned i dokumentet vid procent-%

 

Kortkommandot var tidigare alt+cmd+P

 

(Har inte nya versionen själv så det är lite svårt att söka sig fram)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad frågan är... Utskriftsvyn har du först när du väljer att Skriva ut, så det finns ingen "utskriftsvy" i det normala läget. Du har ett läge... Exporterar du PDF så får du allt på separata sidor, de olika flikarna (bladen) hamnar på olika sidor. Om du skriver ut så kan du styra det mer, i utskriftsvyn, och där kan du också spara som PDF... Skriv ut - PDF - Spara som PDF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket men inte blev jag klokare.

I exel och min numbers kan man alltid växla till sidvy. Det är bortaget nu menar du och man ska använda skriv ut som på appleworks-tiden för att göra pdf. (det blir faktisk en sida fast grunddokumentet är två A4, 15 kolumner - har man flera flikar blir det flersidig pdf i exportfunktionen)

Alltså måste man göra någon inställning i dokumentet

Då skriv ut-vyn tydligen är helt förändrad i senaste versionen (har inte sett den mer än som hastigast) så undrar jag var man hittar ingången till pdf-hanteringen

 

De länkar ja hittat hanterar bara min numbers- pkt 8 i nedan
http://dator.wingwit.com/Programvara/portable-document-format/153784.html#.VG91y4ce73I

samt punt 4 i
http://support.apple.com/kb/PH10111?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att det bara finns ett visningsläge för dokumentet. Det finns ingen bladvy och sidvy, eller vi kan säga att det bara finns en bladvy om det gör det enklare i tanken. Dokumentets olika delar (blad) finns som flikar som du växlar mellan. För att spara som PDF så använder du funktionen Arkiv - Exportera till - PDF. Om du har krav på att justera en PDF mer, så får du gå in på att justera utskriften och där har du en utskriftsvy, alltså under Arkiv Skriva ut. Och om du där trycker på Skriva ut (längst nere till höger) efter du gjort dina justeringar så finns en standard-Mac ruta med PDF.

Se nedanstående...
post-13591-0-99025000-1416597652_thumb.jpg
post-13591-0-79045800-1416597670_thumb.jpg
post-13591-0-57232300-1416597679_thumb.jpg
post-13591-0-94096800-1416597691_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utskriftsvyn finns helt enkelt under "Arkiv - Skriva ut". Du kan justera utskriften (och PDF) där under arbetets gång med dokumentet, om du längst ner till höger klickar på "Klar" så återvänder du till dokumentvyn och dina inställningar här sparas. Om du klickar på "Skriv ut" nere till höger istället så fortsätter den till en vanlig skriv ut-vy där du också kan spara som PDF. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...