Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Prestanda med NAS och iSCSI


Telly82

Rekommendera Poster

På jobbet har vi en backupserver (Windows Server 2008 R2). Den lagrar backuper på två stycken identiska HP StorageWorks 400 AiO Storage System. Dessa båda kör Windows Server 2003. De har 4 st 1TB diskar var, som kör RAID-5. På var och en av dessa servrar finns två stora lagringsvolymer som är monterade med iSCSI på backupservern (2008).

 

Det finns alltså 4 st iSCSI-volymer:

Server A, Volym 1.

Server A, Volym 2.

Server B, Volym 1.

Server B, Volym 2.

 

Dessa fyra volymer är uppsatta på samma sätt och monterade på samma sätt (såvitt jag kan se).

 

Det går lika snabbt att skriva till de fyra volymerna, cirka 500MB/min.

MEN Server 2, Volym 2 är seg att läsa ifrån. Cirka 200MB/min mot 1500MB/min. Varför?

ARRRRRRGGGGGGHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Kan tilläggas att när backupservern körde Windows Server 2003 (som den gjorde tills för några veckor sedan) så var det inga problem. Problemet kom i och med uppgraderingen till 2008.

 

Jag har läst om inkompatibilitet mellan 2008 och 2003 vad gäller iSCSI, men det borde då påverka alla fyra volymerna, eller åtminstone båda på samma server.

http://blogs.microsoft.co.il/yuval14/2011/07/15/how-to-improve-iscsi-performance/

 

HJÄLP!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu gjort några observationer.

 

Det verkar som om det funkar bra några timmer efter att servrarna startas om. Sedan går prestandan ner dramatiskt. Man får ungefär 10Mbit-prestanda, fast nätverket som sådant är 1000Mbit.

 

Prestandan blir dålig på flera diskar på alla servrar. Det bara råkade vara samma disk som drabbats när jag kollat innan. Nu har jag sett det på tre av diskarna och därmed på båda servrarna.

 

Den ena servern hade nyare drivrutin till RAID-kortet. Men den versionen kunde inte laddas ner från leverantörens hemsida, oklart varför. Kopierade över drivrutinen till den andra servern.

 

Sedan upptäckte jag att på det ena nätverkskortet så var Wake-On-LAN satt till "långsammast" i stället för "Auto". När jag satte den till Auto så fick jag full hastighet. Fint, tänkte jag. Men det höll bara några timmar.

 

De två servrarna har två nätverkskort var, men bara ett var används. Det fanns tre olika versioner av drivrutiner installerade, trots att Windows Update sa att inget behövde uppdateras. (Alla versionerna var verifierade av Microsoft.)

 

Det fanns drivrutiner att hämta på nätverkskort-leverantörens hemsida som jag installerade. Det har nu funkat sedan sent i går kväll. Ta i trä.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...