Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HJÄLP angående min Macbook Air


realyztic123

Rekommendera Poster

Hej!

 

Snälla gott folk köpte av en säljare på blocket en macbook air, han verkade väldigt trevlig och snäll. Men sen så visade det sig en helt annan femma, när jag fick hem datorn så såg jag att den var låst alltså att datorn kräver pin kod. Hur ska jag göra? vad kan jag göra kan man låsa upp den eller återställa på något sätt snälla hjälp mig!

 

Jag har försökt få tag på säljaren men inget svar varken via telefon eller mail.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan EFI-lösenordet så är datorn en tegelsten tyvärr.

Ev. kan en service provider hjälpa dig med upplåsning av EFI-lösen om du har original köpekvittot som bevisar ägandeskapet av datorn.

Räkna med att de vill ha betalt för upplåsningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad tusan finns det verkligen inget man kan göra? Finns alltid en lösning på de mesta. Har isåfall betalt 4.000 helt i onödan kunde lika gärna skänkt dom till någon organisation.

 

Snälla hjälp mig gott folk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En säljare som inte svarar på varken mejl eller telefon efter köpet, det kan vara indikationer på att det är frågan om stöldgods. Nu har du troligen köpt varan "i god tro". Se mer här vilka regler som gäller för det...
http://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/Sakerhetsradgivning/Aktuella-amnen/Haleri-och-god-tro/Lagen-om-god-tro/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad tusan finns det verkligen inget man kan göra? Finns alltid en lösning på de mesta. Har isåfall betalt 4.000 helt i onödan kunde lika gärna skänkt dom till någon organisation.

 

Snälla hjälp mig gott folk!

SirKnasen berättade vad man kan göra här ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen berättade vad man kan göra här ovan.

Men kan ju inte få tag på honom vad ska man göra liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan ju inte få tag på honom vad ska man göra liksom?

Du har alltså inget originalkvitto, kartong, leveranskvitto eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej personen skickade i vanlig kartong. Man får inte ens med av ärliga säljare kvitto på blocket nu för tiden.

 

Är så ledsen och förbannad vad ska jag ta mig till? Förlorat 4000 kronor på en förbaskad tjuv som lurat mig på en dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej personen skickade i vanlig kartong. Man får inte ens med av ärliga säljare kvitto på blocket nu för tiden.

 

Är så ledsen och förbannad vad ska jag ta mig till? Förlorat 4000 kronor på en förbaskad tjuv som lurat mig på en dator

Polisanmäl direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är mest förvånad över är hur lättvindigt man släpper 4000:- utan att veta vem man har att göra med och tro att man får grejjor. Jag skulle ALDRIG göra som trådskaparen. Antingen köper jag genom en jag vet jag kan lita på eller så åker jag dit och kollar. For senast från Falun till Gävle och köpte en elbas och den var lika fin som utlovat och det för en affär på 2000:-

...

Det sägs att var 10-e affär via nätet är bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej personen skickade i vanlig kartong. Man får inte ens med av ärliga säljare kvitto på blocket nu för tiden.

 

Är så ledsen och förbannad vad ska jag ta mig till? Förlorat 4000 kronor på en förbaskad tjuv som lurat mig på en dator

Lämna in den anonymt (du är potentiell hälare) till polisen så kanske den rätte ägaren* kan få den tillbaka. De 4000 är läropengar. Nu gör du aldrig en dålig affär mer i livet.

 

 

*Det kan vara denne som har fjärrlåst datorn via Hitta min iPhone/Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåst, bara acceptera. Läxa till nästa gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag misstänker att de är låst via hitta min iPhone/ Mac borde gå att låsa upp.

 

Ni hade aldrig själva velat förlora 4000 bara sådär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni hade aldrig själva velat förlora 4000 bara sådär

Utan att vilja vara dum så skulle jag inte göra affärer som du eftersom jag inte vill förlora 4000:-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag misstänker att de är låst via hitta min iPhone/ Mac borde gå att låsa upp.

 

Ni hade aldrig själva velat förlora 4000 bara sådär

Det kanske det gör. Men varför skulle vi hjälpa dig bara för att du har köpt en billig MBA av en skum typ? Du är själv en potentiell hälare, inser du inte det? Utlovades originalkvitton, kartong och liknande i annonsen? Har vi sett den? Du får försöka förstå att vi har begränsad information och inte kan köpa allt vi får berättat för oss. Det gäller även dig som köpare. Självklart vill ingen förlora pengar. Men jag gissar att du tyckte att 4000 var ett väldigt bra pris för den MBA:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämna varan till polisen och anmäl säljaren för att du blivit utsatt för bedrägeri. Om du inte lämnar tillbaks varan så kan du riskera att själv bli åtalad för häleri och därmed riskerar du böter eller i värsta fall upp till 6 års fängelse, om det du har köpt är stöldgods - och eftersom säljaren efter köpet verkar ha försvunnit så kan detta vara en indikation på att det faktiskt är stöldgods.

Se följande genomgång:
http://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/Sakerhetsradgivning/Aktuella-amnen/Haleri-och-god-tro/Lagen-om-god-tro/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den rättmätige ägeren lyckas spåra dig är det du som åker dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...