Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Digitalt ljud ut?


crankshaft

Rekommendera Poster

Har en ny Imac med SPDIF optisk digital ljudutgång ur hörlursuttaget.

Köpte mig ett nytt headset (Astro A40+mixamp) med optisk/toslink kabel+ en adapter för hörlursuttaget.

Jag får ändå inget surroundljud har ändrat i settings/ljud men får inget digital 5.1 när jag spelar t.ex Counterstrike.

Har kopplat Har kopplat exakt som det står i instr.boken ändå får jag bara stereoljud. Nån som vet om man kan få ut surroundljud ur Imacen utan ett extern ljudkort?

 

N N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du ska kolla är om ljudet verkligen finns i 5.1 till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en knapp på mixampen att sätta på/stänga av digitalljudet om det var det du menade.

I systeminformationen på min Imac under ljud står det.

S/PDIF optisk digital ljudutgång:

Anslutning: Kombinerad utgång

http://www.astrogaming.com/a40-headset/A40-HEADSET-ASTRO-GEN2-360.html?dwvar_A40-HEADSET-ASTRO-GEN2-360_color=charcoal#start=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Telly menar är att källan måste stödja 5.1-ljud, dvs spelet måste ha 5.1 ljud för att du ska kunna få ut ett sådant ljud. Och mig veterligen så har inte Counter-Strike för Mac 5.1 ljud utan det är WIndows-versionen som har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudkortet i en Mac ger 2-kanaligt optiskt ljud eller flerkanaligt som är inkodat i det 2-kanaliga, alltså typ Dolby DTS och så. Spelet i en Mac behöver koda 5.1 enligt Dolby för utskick genom den optiska digitalutgången och sedan behövs en Dolby-avkodare i den enhet som tar emot detta. För filmer fungerar detta fint, men spel nyttjar mycket processorkraft och därför kör spel vanligen en annan lösning, en lösning som innebär användning av HDMI (Thunderbolt) för flerkanaligt ljud. Med HDMI kan ljudkanalerna skickas separat och då behöver de inte kodas ner i 2-kanals strömmen för Macens optiska ljudutgång - vilket gör att det går åt mindre kraft i datorn och därmed bättre för spel.

Nu är detta tyvärr en äldre artikel som förklarar det hela och listar spel som fungerar på detta vis, men jag har inte hittat någon nyare...
http://smoketetsuo.dreamwidth.org/895947.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är att när jag väljer den optiska digitala utporten i settings/ljud så får jag inget ljud i headsetet + att i instruktionerna med headsetet så ska man använda den digitala optiska utporten när man spelar....hmm

Kommer inget ljud då jag spelar musik heller för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr ingen kunskap om dina hörlurar med mixer tillsats så jag kan inte svara dig om det.

Men, normalt ska du bara koppla från optiskt ljudutgång till en optisk in och så har du ljud i exempelvis iTunes. Den kopplar om sig själv och du ska inte behöva ställa in något särskilt. Om du inte har ljud så skulle jag misstänka den adapter du använder mellan dina optiska kablar och ljudutgången, eller en inställning för dina lurar och mixar.

Jag använder en kabel som har toslink 3.5mm plug för den optiska ljudutgången och sedan i andra änden en vanlig toslink. Typ en sådan här...

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/toslink/toslink-till-optisk-3-5-mm/optisk-toslink-kabel-p39259

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ljud med vanliga analoga hörlurar?
Har du ljud med annan digital ljudenhet med optiskt in än dina digitala lurar, exempelvis en DAC eller hembioförstärkare eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...