Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konstiga tecken i Mail


kiplon

Rekommendera Poster

Det blir jĤttekonstig text ibland när jag mailar, anvĤnder Apples Mail. Ĥr det någon som vet varfĶr? Kanske vart tion¥de mail eller s奅. Otroligt stöĶrande

 

Det blir jättekonstig text ibland när jag mailar, använder Apples Mail. Är det någon som vet varför? Kanske vart tionde mail eller så…. Otroligt störande

 

 

Problemet har uppstått för några dagar sedan. I själva verket så blir mailtexten ännu lite obegripligare än mitt exempel här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på mejlets teckenkodning. Jag använder inte Mail, men det borde väl kunna gå att ställa in?

Och vad betyder det? Som jag tror så händer det bara när jag besvarar något. Kan det bero på avsändarens format?

Det har även hänt när jag besvarat mail från en som jag ofta besvarar mail från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar mer på avsändaren använder en kodning men anger en annan kodning i mailet, tittar mail header vad som pågår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar mer på avsändaren använder en kodning men anger en annan kodning i mailet, tittar mail header vad som pågår.

och hur gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad betyder det? Som jag tror så händer det bara när jag besvarar något. Kan det bero på avsändarens format?

Det har även hänt när jag besvarat mail från en som jag ofta besvarar mail från.

Jag hittar inga uppenbara sätt i Mail att styra teckenkodningen, hur respektive mejl ska visas. Men jag är inte van vid Mail, någon annan kanske vet. Jag vet hur man gör i Thunderbird...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir jĤttekonstig text ibland när jag mailar, anvĤnder Apples Mail. Ĥr det någon som vet varfĶr? Kanske vart tion¥de mail eller så¥. Otroligt stöĶrande

Blir ofta så i mail från Outlook (läs; Windows). Det finns i menyerna att ändra kodning så brukar det visas ordentligt(, men inte permanent).

 

I TB ligger den i Visamenyn. Testa med western el western-windows

 

post-64246-0-29163400-1416439055_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och hur gör man det?

Det finns en funktion som heter "visa full mail header" eller liknande, kolla verktygsfältet eller menyerna, sitter inte vid datorn nu. I headern står teckenkodning som är använd osv.

Om det verkar kryptiskt så kan du kanske görs en skärmdump så ska vi lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehåll - Brev - Visa alla brevhuvudden

Du kan också välja

Innehåll - Brev - Källkod

Och tala om för dina brevkompisar att de ska köra UTF-8 rakt igenom. :)


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehåll - Brev - Visa alla brevhuvudden

 

Du kan också välja

 

Innehåll - Brev - Källkod

 

Och tala om för dina brevkompisar att de ska köra UTF-8 rakt igenom. :)

 

 

 

Och vad ska jag då göra eller konstatera?

 

Det konstiga är att jag fick ett mail i går kväll som jag vidarebefordrade till en annan, mitt meddelande blev bara gallimatias när jag kollar upp det under Skickat.

Nu vidarebefordrade jag mailet igen, men till en alternativ adress jag själv har och som ja ginte kopplat upp mot Mail. Då ser meddelandet helt normalt ut.

 

 

Det kan ju inte vara så att jag varje gång som jag behöver besvara ett mail ska kolla upp mailet först, för att ta reda på att mitt svar blir läsbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad ska jag då göra eller konstatera? ...

Du kan öppna brevet i Thunderbird i stället, se iEricF:s inlägg ovan. Mail verkar inte ha någon funktion som ändrar teckenkodningen för att visa mejlet korrekt. Bara en funktion som visar hur mejlet är teckenkodat, och det hjälper dig inte. Det är enkelt att installera och aktivera konto i Thunderbird. (Mail är säkert ett trevligt och tjusigt program, men begränsat vad gäller funktioner).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Mail ställer in sig automatiskt efter den teckenkodning som mejlet har, och detta brukar fungera väldigt bra. Det är i undantagsfall som det strular och om det gör det så brukar det handla om mejl från Microsoft Exchange Server som är kodade med Windows-1252 kodning, som i sin tur är en Microsoft specialare av ISO 8859-1, och då kan Apple Mail svara med UTF-8 (som är en universell standard) och när Microsoft Exhcange Server läser det så läser den Windows-1252 alltså den ställer inte om sig. Och detta är egentligen ett Microsoft problem för de har fuffens för sig.

Men det som är lite märkligt i ditt fall, det är att du säger att det plötsligt hände och att det fungerade tidigare. Och att du ser teckenkodningen fel när du tittar i skickat på Apple Mail, och inte hos mottagaren. Då kan det vara Apple Mail som på något vis har tappat sin teckenkodning.

Första lösningen är reparera brevlådan.

Om det inte hjälper:

Standardlösningen för skumma fel är att...

 

1. Kör säker start (håll ner skift-tangenten när du startar datorn och låt den hållas nertryckt i några sekunder medan datorn startar upp, släpp när du ser "termometern" som visar uppstartsprocessen... Logga in i datorn och sedan starta om).
2. Reparera skivbehörigheter (i Skivverktyg).

Och sen i Mails fall...

Avinstallera ditt konto och sedan kör in i det igen. Antar att du har IMAP och då försvinner ju inga mejl eller något för de ligger på servern så du får tillbaks dem när du kopplar upp dig mot IMAP igen. (under förutsättning att du inte har några som du sparat lokalt då...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix, nej den funktionen är borttagen i nya Mail. Apple menar den automatiska switchningen fungerar tillräckligt bra så mejl inte behöver tvingas in i en viss teckenkodning. Jag fick några mejl med konstiga tecken i äldre Apple Mail men aldrig fått det i den nya så på den punkten håller jag med. Kan också handla om att allt färre i Windows-världen använder äldre Outlook och program och Windows som hade problem med teckenkodning och byte mellan Windows och UTF-8... Var ju mest ett problem med XP och äldre, och i gamla Hotmail...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mail har det i Meddelandemenyn och/eller under Format.

 

Mac email has strange numeric charset encoding problems? - Ask Dave Taylor

(gammal sida, men borde innehåll info)

 

Tror det är i Meddelandemynyn man får gå om man läser ett mail, och Format när man skriver.

 

Alix, nej den funktionen är borttagen i nya Mail. ...

 

Nej, det där dyker inte upp i Mail för Mavericks. Se dump.

 

post-28798-0-41317200-1416490625_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det där dyker inte upp i Mail för Mavericks. Se dump.

 

attachicon.gifmail.png

Är nog en bug i Mail verkar det som. Som en skrev här, så skall det enl Apple finnas med i Mavericks: http://support.apple.com/kb/PH14955

 

Ett annat förslag på sidan var att byta font. Arial var tydligen trasig för den personen. Så man kan ju börja med att kontrollköra/reparera fonterna. :fundersam:

 

En annan variant kan ju vara att kolla i Systeminställningarna så man har de olika ikryssade där, så wester, och isp o windows osv finns med. Långsökt kanske, men är de inte ikryssade lär de väl inte kännas igen. :fundersam:

 

Förr kunde man köra en defaults write. Kan ju vara värt att testa kanske.

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söker man på "textkodning" eller "teckenkodning" i hjälpen till nya Mail (i Yosemite) så får man noll träffar, och det finns heller inget sådant alternativ i menyn. Jag anser att supportdokumentet är felaktigt och har utgått från den gamla versionen, en mänsklig miss alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Mail ställer in sig automatiskt efter den teckenkodning som mejlet har, och detta brukar fungera väldigt bra. Det är i undantagsfall som det strular och om det gör det så brukar det handla om mejl från Microsoft Exchange Server som är kodade med Windows-1252 kodning, som i sin tur är en Microsoft specialare av ISO 8859-1, och då kan Apple Mail svara med UTF-8 (som är en universell standard) och när Microsoft Exhcange Server läser det så läser den Windows-1252 alltså den ställer inte om sig. Och detta är egentligen ett Microsoft problem för de har fuffens för sig.

 

Men det som är lite märkligt i ditt fall, det är att du säger att det plötsligt hände och att det fungerade tidigare. Och att du ser teckenkodningen fel när du tittar i skickat på Apple Mail, och inte hos mottagaren. Då kan det vara Apple Mail som på något vis har tappat sin teckenkodning.

 

Första lösningen är reparera brevlådan.

 

Om det inte hjälper:

 

Standardlösningen för skumma fel är att...

 

1. Kör säker start (håll ner skift-tangenten när du startar datorn och låt den hållas nertryckt i några sekunder medan datorn startar upp, släpp när du ser "termometern" som visar uppstartsprocessen... Logga in i datorn och sedan starta om).

2. Reparera skivbehörigheter (i Skivverktyg).

 

Och sen i Mails fall...

 

Avinstallera ditt konto och sedan kör in i det igen. Antar att du har IMAP och då försvinner ju inga mejl eller något för de ligger på servern så du får tillbaks dem när du kopplar upp dig mot IMAP igen. (under förutsättning att du inte har några som du sparat lokalt då...).

 

 

Ja, säker start är ju liksom basic.

Reparera skivbehörigheterna hade jag däremot ogjort, men nu gjort.

så får vi se...

Men i loggen efter reparationen fanns ingen indikation på att någon apple.mail-fil skulle ha varit korrupt.

 

Tycker att det är väldigt konstigt att ett vidarebefordrat mail till annan person bara blir gallimatias, men att när jag gör det till mig själv till en webmail (gmail) ås funkar det. Mail borde ju inte göra någon skillnad på vem avsändaren är. Jag har inte lagt till min gmail till Mail. Men kanske slumpen?

 

 

 

Är nog en bug i Mail verkar det som. Som en skrev här, så skall det enl Apple finnas med i Mavericks: http://support.apple.com/kb/PH14955

 

Ett annat förslag på sidan var att byta font. Arial var tydligen trasig för den personen. Så man kan ju börja med att kontrollköra/reparera fonterna. :fundersam:

 

En annan variant kan ju vara att kolla i Systeminställningarna så man har de olika ikryssade där, så wester, och isp o windows osv finns med. Långsökt kanske, men är de inte ikryssade lär de väl inte kännas igen. :fundersam:

 

Förr kunde man köra en defaults write. Kan ju vara värt att testa kanske.

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"

 

Hur kontrollkör eller reparerar man fonterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade igenom fonterna, och det verkar som att jag har dubletter av i princip allt. hur det nu kan komma sig.

Frågan är vad jag gör åt det? 0ch om det verkligen spelar in?

 

post-67957-0-49588200-1416502826_thumb.png

 

post-67957-0-37111300-1416502862_thumb.png

 

Syns inte på första skärmdumpen, men alla fonter var markerade innan jag körde felsökningen, vilket nog förstås på bild 2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...