Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ominstallation MacBook PRO A1226 / OS X Yosemite


Macintosher

Rekommendera Poster

Hej !

Jag har en MacBook PRO A1226 som fortfarande funkar bra :)

 

Saken är den att jag installerad nya Yosemite på den förra veckan och det har funkat perfekt trots att jag nu hört att min dator ej stödjer det ...

 

Sen ivart fall så skulle jag göra en clean ren ominstalation idag så jag startade om och höll inne cmd och R sen start sen gick in i skrivverktyg raderade Macintosh HD. Sen in och ominstalera men då kommer det framm felmeddelande se bild ...

Är det så att man bara kan installera Yosemite från AppStore som jag gjorde när jag installerade ? Och att det inte går nu ... Saken är ju den att det är ju Yosemite som ligger i den ,men verkar som att det inte går även om jag nyss hade det på den ... Vad ska man göra ?

Ska man lägga in Maverik på ett USB och installera Maverik igen på nått sett sen om allting går som det ska så får man installera Yosemite när man har Maverik fast via AppStore när detorn är igång och funktionell med Maverik ? Eller hur ska man lösa det dilemma ... Nu har jag bara en ipad och iphone till hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag har installerat nya Yosemite på min MacBook PRO A1226

Och det fungerade bra då jag installerade Yosemite via AppStore när datorn var igång och fungerade bra med Maverik , men när jag nu gjorde en ordentlig helt clean ominstalation via skrivverktyg så verkar det som att den inte godkänner att ominstalera med Yosemite ,.. så hur gör man om jag nu bara har yosemite på den

 

http://m.imgur.com/Nh05mlV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte Mavericks eller Yosemite på USB-sticka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä har bara installerat dem via AppStore direkt när datorn varit inloggade på tidagare snowlepard Mavericks sen nu Yosemite ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är ett märkligt felmeddelande du har fått. Klart att datorn stöder återställning via återställningspartitionen. Det är ju enbart internetåterställning via EFI som de äldre modellerna inte stöder, dvs med ny hårddisk eller helt ompartionerad och formaterad hårddisk kan inte återställningspartitionen återskapas vida EFI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som det bara funkar att installera OS X Yosemite på nya modeller av Mac datorer när man gör en ren ominstalation ... Saken är ju att det gick att lägga in Yosemite via AppStore när datorn var funktionell med Maverik ... Och nu ligger det ju bara Yosemite i den som den har att ta ifrån när jag ska ominstalera men då kommer det felmeddelande att det inte går som bilden visar ... Så vad är smartaste lättaste lösningen man kan göra ? Funderar annars att ta den till Apple butiken på Väla HBG och koppla in den där .hmmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smällar en får ta när man absolut vill ha det senaste på gamla datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He he ja men hur får jag tillbaka Gamla Maverik på datorn nu då ? Verkar ju som att den bara gillar det ? Fattar bara inte hur det fungerade att köra med Yosemite på den igår men när jag ominstalerar idag så funkar det ej ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med nya datorer fungerar det som så att om återställningspartitionen är raderad, så kan datorn ändå hämta OS X från internet. Datorns hårdvara har en mjukvara som gör att datorn går in på internet och en återställningssida på Apples serverar och hämtar OS X därifrån, Apple har alltså en "återställningspartition" som går att nå via internet. Detta händer om datorns egen återställningspartition är raderad.

Äldre datorer saknar denna inbyggda mjukvara i datorns hårdvara, så är återställningspartitionen raderad så behöver man bota från ett USB-minne eller annan skiva eller liknande.

Men i ditt fall verkar inte detta vara fallet eftersom du ändå får upp ett meddelande och inte bara en blinkande mapp eller liknande... Så återställningspartionen verkar ju vara kvar.

När man hämtar OS X från återställningspartitionen, alltså det du försökte göra, så gör datorn en verifiering hos Apple. Kanske denna verifiering inte funkat för din dator eftersom den är så gammal och att det är därför som det inte går för dig att köra den vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har Mavericks på en USB eller extra hårddisk redan, så tror jag enklast för dig är att köra in Snow Leopard i datorn för jag antar att du har det på skiva? Och från App Store kan du sedan köra in Mavericks, eller Yosemite vilket som (Yosemite måste inte ha Mavericks innan...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är väll så ...

Det jag har inlagt är ju Yosemite som jag hämtat från AppStore och då raderas det näst senaste automatiskt . Men vadå ska jag lägga in Maverik på ett USB minne och sen få datorn att ta av usb minnet istället ?

 

Hur får jag in Maveriks på USB minne jag har ju bara 1dator och det är ju den macen som jag har i detta fallet ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag download snowlepard från AppStore från en annan dator till USB minne går det ? Och hur gör jag sen för att datorn ska fatta att den ska ta från usb minnet och installera ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska lägga in snowlepard på USB minne var hämtar man det från då ? Eller Maveriks ? Tänkte mest på att dom hämtar man ju från AppStore men på appstore finns det ju bara Yosemite nu ... Och en annan sak kan man hämta dem via en pc och lägga in på USB ? Då kanske det blir pc baserat och inte funkar sen på mitt usb minne för Mac ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För all skapa en installation av ett os på USBminne må så vara Snow Leopard, Mavericks eller Yosemite krävs en fungerande macdator och att du följer instruktioner (googla) hur du gör detta. Har du ingen fungerande mac eller en mac med icke fungerande DVDläsare är du körd.

Vad gör du ? Om det inte funkar att installera via recoverypartitionen så återstår att installera från lokalt media.

Låna/köp/laga DVDläsaren och kör in SL från skivan som du köper på Blocket. Eller om du känner en van macanvändare som kan hjälpa dig att skapa en bootbar usbsticka. Den bootar du/väljer genom att hålla ner tangenten alt under uppstart.

 

Jag kan iofs skicka dig en usbsticka med Yosemite om du pröjsar minnet och frakt (en dryg hundring om du inte finns i Stockholm). Skicka isf mig ett meddelande via forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jan S tack

 

Men har varit på applestore på Väla i Skåne idag dom hade ej tid att fixa där på Genius ..

Men han sa att det enda han kanske kunde göra va att försöka lägga in Maverick via deras nätverkssladd typ ... Snowlepard är inte gratis sa han mm han ska dit imorgon har bokat tid .... Sjukt min mac är från 2006 men funkar än LoL

Plus att efter jag fått in Maverick så ska ja lägga in Yosemite igen via AppStore :) ,dom luras på Apple att man måste köpa ny dator för att ha Yosemite men det funkar klockrent så länge du inte ska göra en clean ominstalation :) och strular det då som det gjorde nu så kan man ju bara dra in på applestore och lägga in Maverick :) men ska försöka sälja den om ett tag änvänder plattan paddan mycket samt iphone så datorn är mest för att downloada :) jävla dyrt med nya Mac grrr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A och O när det gäller datorer, är att ha backup, helst clonade sådana.

 

1. Innan man företar sig att uppgradera sitt operativsystem ska man ta backup.

Går det åt pipan är det bara att lägga tillbaka sin backup.

Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bokade tid via applestore appen genius sen in på applestore på Väla Helsingborg sen startade han den och höll inne Alt tangenten och la in gamla snow leopard i den via deras egna Apple nätverk ... Sen får jag väll uppdatera själv till Maverick typ ... Men verkar som att min hårddisk börjar gå på sista valsen då den är använd i 9 år flitigt :) 9 år är väll ca så länge en hårddisk orkar om den inte är SSD ...

Nå väl den funkar nu ivart fall men funderar på att sälja min antika Oldscool Mac bok PRO A1226 ... Eller gör jag en tavla av den hmmmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...