Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trådad nätverksanslutning till Mac Book Air


kiplon

Rekommendera Poster

Nu har jag tröttnat på mitt eländigt dåliga nätverk, eller egentligen funkar det bra i vissa delar av huset. Men i det rum som jag helst vill sitta i så är nätverket instabilt då det är på en annan våning och längst ut i nätverket. Funkar, funkar inte ungefär.

Har ADSL-anslutning till en Thomson-router från Tele2 som jag bryggat över till Time Capsule som alltså delar ut nätverket. Allt frid och fröjd utom till det där bortersta rummet som jag verkligen gillar att vistas i.

 

Skaffade därför en http://www.tp-link.se/products/details/?categoryid=2244&model=TL-WPA4226KIT till hjälp för att förlänga nätverket och har alltså extendern i favoritrummet. Jag blir osäker på om jag verkligen får den att göra det? Själva sändaren är ansluten till TC:en. Jag ställde in sändaren och extendern med pair-mode. Rätt eller fel?

 

Men så tänker jag att det verkligen inte gör något om jag kör trådat från extendern, sitter ju ändå på samma ställe i rummet. Kanske får jag då en stabilare anslutning?

 

Alltså plugga i en nätverkskabel i extendern och ansluta........oj, finns inget uttag på MBA;n för det.

Okej, måste finnas en adapter av något slag? Hittar Thunderbolt till Gigabit Ethernet-adapter MD463ZM/A på sidan http://support.apple.com/sv-se/HT5299 och thunderboltanslutning finns ju i macen.

 

Men kommer det att funka? Min känsla är att det är själva signalen från extendern som är ojämn eftersom det funkar ibland riktigt bra och andra stunder bara av och till. Extendern sitter på väggen rakt framför mig.

 

Att köra trådat hela vägen från TC;n ner till favoritrummet är verkligen ingen lösning.

 

Vad har jag gjort för fel? Eller är det rentav fel sätt att lösa problemet på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Extendern är inte kopplad till din TC med kabel om jag förstår rätt?

 

Trådlös förlängning av nätverk blir sällan bra. Signalen till extendern är förmodligen inte så bra, och kopplar du in datorn via en kabel till den så vinner du inget på det.

 

Tyvärr är det bästa att dra kabel mellan komponenterna i ditt nätverk, en variant är ju home plug lösning för att slippa dra nätverkskabel.

 

I den här tråden skrev jag lite om Macens inbyggda verktyg för att testa signalstyrka i wifi. Kanske kan det hjälpa dig?

 

https://forum.macworld.se/topic/167690-vad-aer-tillraeckligt-bra-wifi-signa/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två Airport Expresser för att slippa sladd, av räckviddsskäl räcker en. En sitter vid internetsladden, som är idiotiskt placerad, och den andra är kopplad till stereon och skrivaren (som är placerad på en lite udda plats). Jag har testat att ansluta kabel från stereo-expressen och det går fint att få internetuppkoppling (ja,jag stängde av datorns trådlösa, vilket även innebar att appen Kartor inte hittade mig).

 

Då du tydligen har dålig täckning i favoritrummet verkar det dumt att ha extendern där, den ska väl ha bra täckning, som den sedan skickar vidare?

 

Vill du ansluta trådat så har Apple en USB-Ethernet-adapter (<100 Mbit/s) och en Thunderbolt-Ethernet-adapter(<1000 Mbit/s)

http://store.apple.com/se/product/MD463ZM/A/thunderbolt-till-gigabit-ethernet-adapter

http://store.apple.com/se/product/MC704ZM/A/apple-usb-ethernetadapter

Samma pris, 279 kr.

 

Men jag tycker att det låter som fel lösning, testa att ge extendern bättre täckning först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tröttnat på mitt eländigt dåliga nätverk, eller egentligen funkar det bra i vissa delar av huset. Men i det rum som jag helst vill sitta i så är nätverket instabilt då det är på en annan våning och längst ut i nätverket. Funkar, funkar inte ungefär.

Har ADSL-anslutning till en Thomson-router från Tele2 som jag bryggat över till Time Capsule som alltså delar ut nätverket. Allt frid och fröjd utom till det där bortersta rummet som jag verkligen gillar att vistas i.

 

Skaffade därför en http://www.tp-link.se/products/details/?categoryid=2244&model=TL-WPA4226KIT till hjälp för att förlänga nätverket och har alltså extendern i favoritrummet. Jag blir osäker på om jag verkligen får den att göra det? Själva sändaren är ansluten till TC:en. Jag ställde in sändaren och extendern med pair-mode. Rätt eller fel?

 

Men så tänker jag att det verkligen inte gör något om jag kör trådat från extendern, sitter ju ändå på samma ställe i rummet. Kanske får jag då en stabilare anslutning?

 

Alltså plugga i en nätverkskabel i extendern och ansluta........oj, finns inget uttag på MBA;n för det.

Okej, måste finnas en adapter av något slag? Hittar Thunderbolt till Gigabit Ethernet-adapter MD463ZM/A på sidan http://support.apple.com/sv-se/HT5299 och thunderboltanslutning finns ju i macen.

 

Men kommer det att funka? Min känsla är att det är själva signalen från extendern som är ojämn eftersom det funkar ibland riktigt bra och andra stunder bara av och till. Extendern sitter på väggen rakt framför mig.

 

Att köra trådat hela vägen från TC;n ner till favoritrummet är verkligen ingen lösning.

 

Vad har jag gjort för fel? Eller är det rentav fel sätt att lösa problemet på?

Du ska inte ha extendern i favoritrummet. Den får ju lika dålig mottagning. Den ska placeras mitt emellan routern och favoritrummet för bästa mottagning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extendern är inte kopplad till din TC med kabel om jag förstår rätt?

 

Trådlös förlängning av nätverk blir sällan bra. Signalen till extendern är förmodligen inte så bra, och kopplar du in datorn via en kabel till den så vinner du inget på det.

 

Tyvärr är det bästa att dra kabel mellan komponenterna i ditt nätverk, en variant är ju home plug lösning för att slippa dra nätverkskabel.

 

I den här tråden skrev jag lite om Macens inbyggda verktyg för att testa signalstyrka i wifi. Kanske kan det hjälpa dig?

 

https://forum.macworld.se/topic/167690-vad-aer-tillraeckligt-bra-wifi-signa/

 

jag hänger inte med riktigt, är det inte en home plug-lösning jag har med wifi-extendern från TP-link. Ska kolla under systeminställningarna och syteminformation, men förmodligen begriper jag nada om det.

Jag har två Airport Expresser för att slippa sladd, av räckviddsskäl räcker en. En sitter vid internetsladden, som är idiotiskt placerad, och den andra är kopplad till stereon och skrivaren (som är placerad på en lite udda plats). Jag har testat att ansluta kabel från stereo-expressen och det går fint att få internetuppkoppling (ja,jag stängde av datorns trådlösa, vilket även innebar att appen Kartor inte hittade mig).

 

Då du tydligen har dålig täckning i favoritrummet verkar det dumt att ha extendern där, den ska väl ha bra täckning, som den sedan skickar vidare?

 

Vill du ansluta trådat så har Apple en USB-Ethernet-adapter (<100 Mbit/s) och en Thunderbolt-Ethernet-adapter(<1000 Mbit/s)

http://store.apple.com/se/product/MD463ZM/A/thunderbolt-till-gigabit-ethernet-adapter

http://store.apple.com/se/product/MC704ZM/A/apple-usb-ethernetadapter

Samma pris, 279 kr.

 

Men jag tycker att det låter som fel lösning, testa att ge extendern bättre täckning först.

 

 

Du ska inte ha extendern i favoritrummet. Den får ju lika dålig mottagning. Den ska placeras mitt emellan routern och favoritrummet för bästa mottagning.

Jag begriper inte riktigt det här. men enligt TPlink så är det ju just det som är meningen. Att få till ett trådlöst nätverk i ett utrymme dit det vanliga nätverket inte räcker. Måste jag då inte ha extendern i just det utrymmet, dvs mitt favoritrum? http://www.tp-link.se/resources/document/TL-WPA4226_KIT_V1_QIG_EU.pdf

post-67957-0-50621700-1416311239_thumb.png

 

Däremot när jag installerade grejerna så var de inpluggade i närheten av TC;n, när det var gjort så drog jag ur extendern och satte den i favoritrummet.

 

Det här med wifi-clone.button har jag inte fått att funka, om jag nu inte gör alldeles fel vid installationen. Jag använde pair-button.

 

Jag blir inte klok på om jag verkligen har uppkopplingen från min extender eller från den ytterst svaga signal som det egentliga nätverket har i favoritrummet

 

Det verkar så himla enkelt att installera det här så jag känner mig helt dum i huvudet som inte fixar det riktigt.

http://www.youtube.com/watch?v=yuhyTsNvefM

 

Och dessutom, en Time Capsule har ingen wsp-knapp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska åka 50 mil, men bara har bensin för 40 mil, då måste du hitta ett tankställe strax innan 40 mil. Inte vid 50 mil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska åka 50 mil, men bara har bensin för 40 mil, då måste du hitta ett tankställe strax innan 40 mil. Inte vid 50 mil.

Men har man lite bensin i tanken så får man köra fortare så man hinner fram till macken innan det tar slut :totaltgalen:

 

skämt åsido, förstår vad du vill säga. Men......

 

Huset går i vinkel och har ADSL. Första jacket är på övervåningen och favoritrummet är en trappa ner i den andra vinkeln. Dvs de två punkter i huset som har allra mest väggar och vinklar och hinder mellan sig. Husets innerväggar är i ytong. Men då ska jag alltså sätta extendern någonstans mitt emellan de två punkterna? Men då kommer extendern inte att ha fritt till favoritrummet utan det blir åtminstone två väggar emellan. Men jag får prova!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så har du ett HomePlug-kit från TP-link?

 

Då borde det inte vara något problem att få bra täckning precis som du vill i rummet längst bort. Du har ju då kabel dragen i huset, via elnätet, som kopplar ihop TC och extendern. Extendern vid TC, den är inkopplad via kabel?

 

Du kan, precis som du skriver koppla in dig med sladd till extendern med den adaptern du länkade. Ser ju ut som att det finns uttag för detta på extendern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag kollade inte din länk innan jag svarade. Trodde det var en WiFi-WiFi-extender du hade.

Mattem svarade pedagogiskt och riktigt här ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så har du ett HomePlug-kit från TP-link?

 

Då borde det inte vara något problem att få bra täckning precis som du vill i rummet längst bort. Du har ju då kabel dragen i huset, via elnätet, som kopplar ihop TC och extendern. Extendern vid TC, den är inkopplad via kabel?

 

Du kan, precis som du skriver koppla in dig med sladd till extendern med den adaptern du länkade. Ser ju ut som att det finns uttag för detta på extendern.

Tack Mattem! :)

Det är ju precis så som jag uppfattat att man kan använda denna HomePlug till. Så länge man är i samma elnät som det ju är i ett hus så funkar det. Oberoende om rummet ligger nära eller längre ifrån.

Det var det där med om jag installerat rätt och om jag kunde köra trådat sista biten också som jag undrade över. Ingen rolig lösning, men i väntan på den där fibern..... som väl aldrig lär komma ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pair-button verkar vara för att para ihop dina TP-linkar så de hittar varandra via elnätet. WIfI-clone verkar vara ett sätt att kopiera din routers nätverksinställningar till TP-linken du ska ha i favvo-rummet. Då skapar den ett nätverk med samma namn och lösenord som till din router. Har du ingen WPS-knapp på din router kan det gå att skicka WPS-signal från nånstans i inställningar för routern. Alternativt att du går in i inställningar för favvo-TP-link och ställer in nätverksnamn där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har man lite bensin i tanken så får man köra fortare så man hinner fram till macken innan det tar slut :totaltgalen:

 

skämt åsido, förstår vad du vill säga. Men......

 

Huset går i vinkel och har ADSL. Första jacket är på övervåningen och favoritrummet är en trappa ner i den andra vinkeln. Dvs de två punkter i huset som har allra mest väggar och vinklar och hinder mellan sig. Husets innerväggar är i ytong. Men då ska jag alltså sätta extendern någonstans mitt emellan de två punkterna? Men då kommer extendern inte att ha fritt till favoritrummet utan det blir åtminstone två väggar emellan. Men jag får prova!

Används förstajacket till traditionell telefoni? Om nej, så kan ni väl använda andrajacket som förstajack. Det kanske även går att koppla om teleledningarna, de brukar väl ligga i rör (kan man dra nätverkskabel i sådana rör) beroende på husets ålder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Måste inte Home Plug enheterna vara kopplade till samma fas i husets elnät? Jag har ingen själv men har hört det, eller har jag förstått fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...