Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En SSD Crash...


rallyharry

Rekommendera Poster

....skulle tro att det var det jag råkade ut för, det som rubriken säger.

I stort sett direkt när jag köpte min MBP (middle 2012) installerade jag en SSD Samsung 500gb, senaste tiden har datorn hängt sig och startat om lite då och då (speciellt vid videoredigering) och igår blev det värre. Körde en backup, sen sa det stopp. Hade kvar orginaldisken som ju är i stort sett ny så jag satte in den - nu rullar det igen.

 

Alla omstarter och en del hängningar startade efter Yosemite-uppdatering. Inga som helst problem innan det. Kan det vara så jäkligt att det hänger ihop - eller är det en ren tillfällighet? Så nu blir det nog rotationsdisk ett tag.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....skulle tro att det var det jag råkade ut för, det som rubriken säger.

 

I stort sett direkt när jag köpte min MBP (middle 2012) installerade jag en SSD Samsung 500gb, senaste tiden har datorn hängt sig och startat om lite då och då (speciellt vid videoredigering) och igår blev det värre. Körde en backup, sen sa det stopp. Hade kvar orginaldisken som ju är i stort sett ny så jag satte in den - nu rullar det igen.

 

Alla omstarter och en del hängningar startade efter Yosemite-uppdatering. Inga som helst problem innan det. Kan det vara så jäkligt att det hänger ihop - eller är det en ren tillfällighet? Så nu blir det nog rotationsdisk ett tag.....

Samsung 840 Evo har en bugg. Är det en sådan du har?

 

http://www.anandtech.com/show/8617/samsung-releases-firmware-update-to-fix-the-ssd-840-evo-read-performance-bug

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Stämmer bra det - precis en sån. Känns ju lite surt då..............lär ju vara fler som är eller blir drabbade och fix till Mac finns inte än (?) utan kommer senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/us/html/support/downloads.html

 

Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software finns för MAC/Linux

En bootbar linuxhistoria som fixar det antar jag.

 

Aha tack, hur bär man sig åt för att få en disk som numera ligger bredvid användbar igen? USB? Den innehåller just nu mitt gamla operativ.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen får du ju räkna med att det strular i början med ett nytt OS X. Att hoppa på det och sedan knorra är inte så smart. Man ska alltid vänta tills det kommit ett par buggfixar innan man låter sin arbetsdator byta OS X. Ett nytt OS X kan man leka med på en dator där det inte spelar någon större roll om det fungerar.

...

OM datorn strular främst vid videoredigering är SSD-hårddisken förmodligen den stora boven. Att det rullar på med HHD är bra. Då är felområdet minimerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...