Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

vill radera 370 GB som övrigt i minne hittar ej vad det är?


padda

Rekommendera Poster

Hej jag fick min mac fylld för ett tag sedan, den har en hårddisk på 500 GB, jag raderade som en galning i timmar allt är nästan borta som tex filmer musik mm. men har bara fått bort ca 100 GB . vad är då resten för något har ca 370 GB märkt som övrigt.

post-65176-0-47092900-1416241600_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Övrigt" är allt det som Macens system inte känner igen för de andra kategorierna. Det kan vara ljud, filmer och bilder i andra filformat än det som Macens operativsystem känner av. Det kan även vara olika sorters dokument, kalkyler, presentationer och så vidare... Så "Övrigt" kan alltså vara typ vad som helst egentligen...

Den bästa strategin nu är att hitta stora filer och få en överblick, och det finns flera olika mjukvaror som hjälper en med att göra just det.

Här är ett exempel:
https://itunes.apple.com/se/app/hd-cleaner/id836769549?mt=12

Men var försiktig, ta inte bort något som du vet att du behöver eller som är en del av systemet. När du har en lista över filer där du ser vilka som är störst, så gå igenom dem först för att se vad det är för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att Omni Disk Sweeper gör ett bättre jobb än något annat liknande program, och dessutom finns det många alternativ som är grafiskt snyggare.. ^^ :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att Omni Disk Sweeper gör ett bättre jobb än något annat liknande program, och dessutom finns det många alternativ som är grafiskt snyggare.. ^^ :)

Du får tycka vad du vill, men det är gratis och det är inte alls grafiskt, utan anger allt i kolumner och rader. Jag föredrar det.

 

Edit: Kan programmet du angav även läsa av och redovisa osynliga mappar och filer? Jag tror inte det, av texten att döma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Kan programmet du angav även läsa av och redovisa osynliga mappar och filer? Jag tror inte det, av texten att döma.

Jag epostade utvecklaren så får vi se vad han svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-74999-0-22576800-1416248339_thumb.png

 

 

Så här ser min ut, och jag kan då tillägga att min LaCie säger att där är över 300gb under "övrigt" medans jag själv vet att det är säkerhetskopior eftersom jag använder den till det...

Så man kan absolut inte lita på vad den säger att där finns på din hårddisk...

 

Bara en tanke innan du raderar saker som inte "finns" tänkte jag...

 

:laserbok:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag epostade utvecklaren så får vi se vad han svarar.

Han svarade angående osynliga mappar och filer:

 

"HD Cleaner does not support this. I may add a feature in the future to include custom folders within the search but for now there is no way to do this."

 

Alltså är OmniDiskSweeper bättre. Och gratis. Men säkert inte lika snyggt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifdata.png

 

 

Så här ser min ut, och jag kan då tillägga att min LaCie säger att där är över 300gb under "övrigt" medans jag själv vet att det är säkerhetskopior eftersom jag använder den till det...

Så man kan absolut inte lita på vad den säger att där finns på din hårddisk...

 

Bara en tanke innan du raderar saker som inte "finns" tänkte jag...

 

:laserbok:

 

Beror på hur du gör säkerhetskopior. Vanligtvis gör man säkerhetskopior på ett sätt som innebär att när nya versioner av filer görs, så behålls den äldre versionen. Därför blir inte säkerhetskopian identisk med huvudhårddisken om vi räknar filer, utan säkerhetskopian innehåller mer. Om TimeMachine används till säkerhetskopiering, så görs exempelvis en säkerhetskopia av återställningspartitionen. Återställningspartitionen räknas normalt inte med när man tittar på hårddiskens information i Finder. Plus att programmet som säkerhetskopierar kan lägga in extra information på den hårddisk som säkerhetskopierar, det beror på vad det är för program som används för säkerhetskopiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix, jag tycker att CleanMyMac är både bäst och snyggast, men det är ett program som man bör vara försiktig med så man inte ställer in det på att ta bort mer än man vill. Senaste version 2 är väldigt bra. Jag har kört programmet i flera år. Det är dock inte gratis, men väl värt pengarna - om än kanske inte det främsta valet för nybörjaren.

http://macpaw.com/cleanmymac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix, jag tycker att CleanMyMac är både bäst och snyggast, men det är ett program som man bör vara försiktig med så man inte ställer in det på att ta bort mer än man vill. Senaste version 2 är väldigt bra. Jag har kört programmet i flera år. Det är dock inte gratis, men väl värt pengarna - om än kanske inte det främsta valet för nybörjaren.

 

http://macpaw.com/cleanmymac

Onyx (gratis) har jag använt i alla år för motsvarande uppgifter. Om jag inte går rätt in i Terminalen. OmniDiskSweeper är dock oslagbar i att redovisa minsta lilla kb, om den så är 0 och har en punkt före sig. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och en har sin smak, jag tycker Onyx är krångligt och Terminalen har jag aldrig använt. Känns för mycket MS-DOS för mig... ^^ Jag började visserligen min bana med Atari DOS och CP/M+, men nu tycker jag sådant är stenålders. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och en har sin smak, jag tycker Onyx är krångligt och Terminalen har jag aldrig använt. Känns för mycket MS-DOS för mig... ^^ Jag började visserligen min bana med Atari DOS och CP/M+, men nu tycker jag sådant är stenålders. :)

Om det har gått fel med att kryptera en skiva i Finder eller Skivverktyg är det bara genom diskutil i Terminalen som man kan ställa det till rätta, åtminstone om man inte blandar in tredjepartsprogram. Inte så svårt, om man bara googlar lite. Men det krävs. Stenålders eller ej. Jag kan tycka att det är konstigt att man kan göra åtgärder i Apples GUI som sedan inte kan återställas i densammas GUI, men det är en annan historia. Onyx är inte så krångligt jämfört med Terminalen i alla fall, man kan ju trösta sig med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...