Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Blockerade inlägg syns när de citeras


Alix

Rekommendera Poster

Tyvärr är det så att man ibland känner sig tvungen att blockera en del medlemmars inlägg. Dessvärre är det så att man trots blockering ser inläggen när de citeras. Jag antar att det måste gå att programmera om på något sätt så att även citaten döljs. Se avidentifierat exempel nedan. Tacksam för svar, om inte för min skull så för andra som har samma behov.

 

post-28798-0-78568500-1416133172_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En - numera - före detta god forumvän får tuppjuck och anklagar än den ena än den andra för att vara otrevlig och allmänt jävlig, men är själv alltid oskyldig och vit som snö. Pajkastningen tilltar från alla inblandade och vän efter vän lämnar forumet temporärt eller för gott. Kvar står snövit och klagar över att andra forummedlemmar nedlåter sig till att citera en av dessa - numera - ovänner, för att ovännen har svarat på ett av den snövites inlägg.

Faktum är att alla mina inlägg som eventuellt citeras av vem det vara må syns oavsett om jag har blockats eller inte.

Själv har jag valt att inte blockera f.d. vännen, då jag ofta läser hans inlägg med stort intresse. Precis som för övriga på forumet är en del av hans inlägg intressanta analyser eller kommentarer i olika frågor, andra inte så mycket ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi nu lägger "den" debatten åt sidan, eftersom det inte var syftet med denna tråden. Om man väljer att använda funktionen för att blockera enskilda individer är ju upp till var och en.

 

Nu finns det en funktion för att "blockera" medlemmars postningar och jag kan hålla med om att då bör även citaten försvinna som en konsekvens av detta, eller i alla fall ligga som "dolda" som förval också får man läsa postarens svar med där den blockerade fortfarande är dold.

 

Men detta är något för Joel med tillhörande administrativ stab kan svara på om det går att förändra eller man får gilla läget på hur funktionen är utformad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi nu lägger "den" debatten åt sidan, eftersom det inte var syftet med denna tråden. Om man väljer att använda funktionen för att blockera enskilda individer är ju upp till var och en.

 

Nu finns det en funktion för att "blockera" medlemmars postningar och jag kan hålla med om att då bör även citaten försvinna som en konsekvens av detta, eller i alla fall ligga som "dolda" som förval också får man läsa postarens svar med där den blockerade fortfarande är dold.

 

Men detta är något för Joel med tillhörande administrativ stab kan svara på om det går att förändra eller man får gilla läget på hur funktionen är utformad.

+1 Ja, precis, i synnerhet bör man beakta det fetade ovan, och inte inrikta sig på medlemmars inbördes relationer. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi nu lägger "den" debatten åt sidan, eftersom det inte var syftet med denna tråden. Om man väljer att använda funktionen för att blockera enskilda individer är ju upp till var och en.

 

Nu finns det en funktion för att "blockera" medlemmars postningar och jag kan hålla med om att då bör även citaten försvinna som en konsekvens av detta, eller i alla fall ligga som "dolda" som förval också får man läsa postarens svar med där den blockerade fortfarande är dold.

 

Men detta är något för Joel med tillhörande administrativ stab kan svara på om det går att förändra eller man får gilla läget på hur funktionen är utformad.

Det du kallar "den" debatten är viktig för förståelsen av den här tråden.

För övrigt kan jag inte förstå varför någon vill göra forumet till en skyddad verkstad.

Om man inte vill läsa ett inlägg eller ett citat är det väl bara att låta bli. Svårare än så är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kallar "den" debatten är viktig för förståelsen av den här tråden.

För övrigt kan jag inte förstå varför någon vill göra forumet till en skyddad verkstad.

Om man inte vill läsa ett inlägg eller ett citat är det väl bara att låta bli. Svårare än så är det inte.

 

Förstår inte varför det är viktigt, Alix ställen en rent teknisk fråga om en funktion som han har valt att använda.

 

Att man använder en funktion som heter blockera behöver väl ingen förförståelse om varför någon väljer att använda den? Det är ju ett aktivt valt som någon har gjort och är funktionen bristfällig, varför då inte påpeka detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Om jag minns rätt så finns inte det valet för Invision Power Board (vilket är mjukvaran som forumet körs på). Anledningen är nog att citaten inte anknyter till användar-id för den som skrev det ursprungliga inlägget. Det ser man om en användare byter namn - gamla citat visar fortfarande de gamla användarnamnen. Om citat anknöt till användar-id (som aldrig ändras, ens om användaren byter namn) skulle användarnamnen i gamla citat ändras. Ignorera-funktionen fungerar ju enbart genom koppling till användar-id och inte till användarnamnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förstår inte varför det är viktigt, Alix ställen en rent teknisk fråga om en funktion som han har valt att använda.

 

Att man använder en funktion som heter blockera behöver väl ingen förförståelse om varför någon väljer att använda den? Det är ju ett aktivt valt som någon har gjort och är funktionen bristfällig, varför då inte påpeka detta?

 

Förstår att du inte förstår. Om du läst tråden citaten är tagna ur så kanske, kanske du skulle kunna förstå, men man vet aldrig. Hans rätt löjliga aversion mot mig kan se ut så här: "... (jag ser inte wall7:s inlägg längre, tack och lov, men en del ska ju nödvändigtvis citera honom)." Där är ju trådskaparen ganska tydlig med varför han blockerar mig och då kan väl jag också få vara lite tydlig när citat tagna ur en annan tråd blir till grund för en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så finns inte det valet för Invision Power Board (vilket är mjukvaran som forumet körs på). Anledningen är nog att citaten inte anknyter till användar-id för den som skrev det ursprungliga inlägget. Det ser man om en användare byter namn - gamla citat visar fortfarande de gamla användarnamnen. Om citat anknöt till användar-id (som aldrig ändras, ens om användaren byter namn) skulle användarnamnen i gamla citat ändras. Ignorera-funktionen fungerar ju enbart genom koppling till användar-id och inte till användarnamnet.

Aha, det var ju synd... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix, tänk så här så kanske det underlättar: "Det är inte mig han diskuterar med, alltså är det ointressant vad han säger så jag hoppar över inlägget bara".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så finns inte det valet för Invision Power Board (vilket är mjukvaran som forumet körs på). Anledningen är nog att citaten inte anknyter till användar-id för den som skrev det ursprungliga inlägget.

Ja, oftast är det knutet så.

 

- - -

 

Även m det kan vara irriterande att det dyker upp text man själv valt att inte ta del av - samtidigt gör ju funktionen faktiskt det den skall. Den blockerar (gömmer) personens inlägg. Att det sen dyker upp text i citat sen är ju för att det inte är den personens inlägg utan en annan persons inlägg, som kanske valt att citera (hela el delar av) texten. Det är inte inlägget i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Om jag minns rätt så finns inte det valet för Invision Power Board (vilket är mjukvaran som forumet körs på). Anledningen är nog att citaten inte anknyter till användar-id för den som skrev det ursprungliga inlägget. Det ser man om en användare byter namn - gamla citat visar fortfarande de gamla användarnamnen. Om citat anknöt till användar-id (som aldrig ändras, ens om användaren byter namn) skulle användarnamnen i gamla citat ändras. Ignorera-funktionen fungerar ju enbart genom koppling till användar-id och inte till användarnamnet.

 

Du minns helt rätt, det är precis så det fungerar så det finns inte så mycket vi kan göra åt det här tyvärr om inte Invision bestämmer sig för att ändra på den funktionen i en framtida release.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...