Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med OS X, program startar inte, stänger ner osv.


Foyle

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har haft problem med min dator ända sen jag uppdaterade till Snow Leopard tror jag. Problemet är att program inte startar när jag klickar på dom. Jag har en Macbook Air från 2011, och har nyss uppdaterat till Yosemite.

 

Det började med att Förhandsvisning inte ville öppna bilder och PDFer, man ser att programmet startar nere i dockan men det kommer aldrig upp något fönster. I samma veva slutade iBooks fungera helt och hållet. Det startar, stänger av sig och så får jag en varning att iBooks avslutades oväntat med en tillhörande felrapport. Så kan den hålla på för alltid, startar aldrig.

 

I början var det inget problem då datorn används lite, så jag brydde mig inte om att inte kunna öppna bilder med förhandsvisning. Nu när jag har uppdaterat till Yosemite har problemet börjat omfatta allt fler saker som Safari och Mail. Lite störigt att inte få upp fönstrens när programmet startar och man ser att Mail är igång då den hämtar nya mail och jag får notiserna för det. Det omfattar även enklare saker nu, som när jag försöker få fram "info om den här datorn" uppe vid äpple symbolen.

Safari får jag igång om jag via kommandoraden eller vad man säger kör "Arkiv- öppna ny flik". Då kommer Safari igång, men det är endast en flik som fungerar och det är mer felaktiga saker som händer. Exempelvis kan jag bara skriva in webbadress en gång. Nästa gång jag ska skriva en en webbadress reagerar inte programmet på att jag skriver så det händer inget.

 

Vad kan ha hänt? Har det försvunnit filer vid någon (av mig) felaktig rensning eller har datorn tappat plugins eller kör-filer?

 

Vad är lösningen? Spontant känns det som en ominstallation av operativsystemet är aktuellt. Hur gör jag för att köra Yosemite när stickan jag har kör Leopard (tror jag iaf). Är det bara att köra ominstallationen av stickan och sen installera Yosemite via App store som vanligt?

 

Stort tacksam för hjälp.

 

/Filip Berggren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att reparera Skivbehörigheter i programmet Skivverktyg (finns i mappen Program > Verktygsprogram). Markera datorns startskiva och reparera. Se nedan (Mavericks).

 

post-28798-0-59909900-1416054448_thumb.png

 

Efter detta gör du klokt i att göra en säker start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ominstallerar Yosemite genom att hämta hem det från Mac App Store och installera det. Då får du ny systemmapp och nya systemfiler. Installation av systemet ersätter alltså det gamla systemet med ett nytt. Dina dokument och egna användarinställningar ligger under din användare och påverkas inte av att det blir en ny systemmapp.

Jag undrar om det kan vara så att du har för lite utrymme i datorn och att det är därför som det strular...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa reparera startskivan och köra en säker start, värt ett försök.

 

@Raphael, menar du ledigt hårddisk utrymme? Jag har nästan inget på min dator, där är över 60 GB ledigt. Köpte varianten med 4GB minne och 128 GB hårddisk så den är inte ens halvfull. Så jag tror inte det är ett problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparerade skivbehörigheter och gjorde en säker start, ingen skillnad tyvärr. Fler idéer på vad det kan vara som spökar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad visar Kontrollera Skiva om du kör det i Skivverktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad visar Kontrollera Skiva om du kör det i Skivverktyg

Visar att allt är okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver blåsa rent hela datorn och ominstallera allt från grunden.

Har själv varit inne på den tanken, men har du en motivering till varför? Vad det är som är fel? Det innebär ju ändå lite jobb att blåsa rent burken och jag gör det gärna inte i onödan. Finns det några guider här på forumet som beskriver hur en sån "omblåsning" går till så jag gör rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv varit inne på den tanken, men har du en motivering till varför? Vad det är som är fel? Det innebär ju ändå lite jobb att blåsa rent burken och jag gör det gärna inte i onödan. Finns det några guider här på forumet som beskriver hur en sån "omblåsning" går till så jag gör rätt?

Känner man till alla förutsättningar så kanske man kan förklara problemet. Men det gör vi ju inte, knappast du själv heller. Jag tvingades installera om ett operativsystem en gång förmodligen bara för att Google Drive var i gång medan en vanlig uppdatering gjordes. Men säker är jag inte. Felkällorna är inte oändliga, men praktiskt omöjliga att överblicka. De förslag jag inledningsvis gav är de mest kraftfulla vad gäller allmänna problem efter uppdateringar och installation av program. Det kan vara något outgrundligt fel på hårdvaran. Även om hårddisken klarar testet kan den ha dåliga sektorer som spökar. Är det en gammal hårddisk? Fungerar datorn felfritt om du gör en ren installation på en extern hårddisk? Du får testa dig fram. För egen del är jag mannen som gör Alexanderhugg när de uppenbara och välbekanta problemlösningarna sviker. (Jag har inte alltid en felfritt fungerande dator, började med Mountain Lion, dock, och har bara installerat om systemet någon enstaka gång, aldrig blåst allting. Jag överväger det ibland, men avstår eftersom jag inte har några allvarligare problem. Så jag begriper fullt ut din tvekan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken är lika gammal som datorn, dvs från 2011. Har inte testat göra en ren installation på en extern hårddisk så det kan jag inte svara på.

 

Om vi isåfall tar upp det här med att "blåsa rent allting". Hur går man tillväga? För en ominstallation av OS X hjälpte inte, problemet kvarstod och blev värre när jag uppdatera till Yosemite så det känns knappt lönt att göra igen. Dvs sista alternativet förutom att leva med det är att blåsa rent allt. Som tidigare person svarat så sparas egna inställningar när man kör en ny installation av OS X, men hur gör man då för att blåsa rent hela burken`?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man startar om datorn på recoverypartitionen, cmd + R, men väljer Skivverktyg i stället. Se dump (lånad från en annan tråd). Väl där så raderar man skivan. Se dump. För ominstallation sedan behöver man fast internetuppkoppling, som du har gjort tidigare (eller en USB-sticka om du har gjort en sådan). Självklart har du gjort Time Machine-backup innan. Lämpligen använder du sedan Flyttassistenten, men du för inte över program, utan de installerar du om. Det är ju de du har problem med.

 

post-28798-0-55133000-1416309226_thumb.jpg

 

post-28798-0-76568400-1416309227_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...