Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lagring och Plex Media Server


Gus7av

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kör idag en

MacBook Pro Retina 13" late 2013.

2,6 GHz Intel Core i5

8 GB 1600 MHz DDR3

500 GB SSD

 

Då 500GB inte är mycket att hänga i granen söker jag nu en vettig lösning för att få mer lagringsutrymme.

 

Jag har främst tänkt använda detta utrymme för att lagra mina mediafiler på samt göra backups. Använder programmet Plex regelbundet på både iPad, iPhone och MBP så något som fungerar bra med detta vore toppen.

 

Har tittat runt lite vad de gäller NAS men då jag tidigare inte använt mig detta är jag lite okunnig på vad som samspelar bra med Mac/Apple.

 

Lika så har jag förstått att det kan vara problem med transcoding genom plex på NAS?

 

Skulle gärna vilja ha minst 3-4TB +

 

Tips på NAS / annan lösning som är att föredra?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag kör numera Synology 214play. 2 x 3TB WD red (raid 1). Fungerar klockrent med iphone, ipad, mbp, iMac och alla tv-apparater. Underbart att kunna streama sitt innehåll till alla delar av världen där man råkar befinna sig. Har hög upload vilket såklart underlättar. Körde tidigare en WD mybook och denna är fullständigt obrukbar om man jämför med 214play.

Du kan installera plex media server direkt i NASen vilket inte min gamla NAS klarade av. Köp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
marcushedenstrom

Jag har själv en Synology 214+ hemma sedan i somras, och jag tycker att den fungerar mycket bra ihop med OS X. Enkelt att ansluta till från Finder, och sparar du lösenordet i nyckelringen och lägger volymen i dockan så kan du snabbt och lätt komma åt den när du behöver den.

 

Kör även TimeMachine till den.

 

Plex finns inte till min, för processorn är en svagare ARM-variant och det finns ingen hårdvarukodare. Play-varianten har Atom-processor som är snabbare, men om du behöver koda om dina videofiler (exempelvis om du vill ha annan bitrate, bränna in undertexter eller om de helt enkelt är i ett udda format) så orkar den inte med HD-video. Så jag kör NASen som ren lagringsyta och Plex media server på min Macbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...