Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen karta i Kartor


bruse

Rekommendera Poster

Använder mest Google maps av gammal vana, men när jag startade Apples egen app Kartor på min Yosemite, så förstår jag varför. Se bifogad bild, där bor jag ;)

 

Oavsett om jag kör kart,a satellit, 3D osv så ser det likadant ut. Nåt är trasigt liksom.

Upptäckte dock att wifi var tvunget vara påslaget för att kunna söka nåt, stämmer det? Nå, slog på det, samma resultat.

 

Vad göra?

post-76552-0-57232500-1415396628_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från iOS-enheterna så saknar Mac en inbyggd GPS. Om man är uppkopplad mot ett publikt wifi-nät så kan Macen få en positionsangivelse den vägen - och därför finns en rekommendation om att koppla på wifi, men om man har sitt eget wifi-nät hemma till sin egen router så är det inte alls säkert att det finns sådan information.

För att få upp en karta över där man bor så skriver man in adressen i sökfältet (gatuadress, postnummer ort), då ska den hämta upp den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från iOS-enheterna så saknar Mac en inbyggd GPS. Om man är uppkopplad mot ett publikt wifi-nät så kan Macen få en positionsangivelse den vägen - och därför finns en rekommendation om att koppla på wifi, men om man har sitt eget wifi-nät hemma till sin egen router så är det inte alls säkert att det finns sådan information.

För att få upp en karta över där man bor så skriver man in adressen i sökfältet (gatuadress, postnummer ort), då ska den hämta upp den.

Man behöver inte vara uppkopplad med Wi-Fi, man kan köra via kabel, med Wi-Fi behövs för att sniffa nätverk för positionering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte vara uppkopplad med Wi-Fi, man kan köra via kabel, med Wi-Fi behövs för att sniffa nätverk för positionering.

Ja, det var det jag skrev med " Om man är uppkopplad mot ett publikt wifi-nät så kan Macen få en positionsangivelse den vägen".. Men det är inte säkert det fungerar med ens privata wifi, det har jag provat och jag får ingen positionsangivelse. Nu brukar jag inte köra wifi hemma för jag kör nätverket via elkablarna - home plug - istället. Men jag kan ha wifi om jag vill och jag provade det en gång och jag fick ingen positionsangivelse för Kartor hemma... Men för publika wifi är det annorlunda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var det jag skrev med " Om man är uppkopplad mot ett publikt wifi-nät så kan Macen få en positionsangivelse den vägen".. Men det är inte säkert det fungerar med ens privata wifi, det har jag provat och jag får ingen positionsangivelse. Nu brukar jag inte köra wifi hemma för jag kör nätverket via elkablarna - home plug - istället. Men jag kan ha wifi om jag vill och jag provade det en gång och jag fick ingen positionsangivelse för Kartor hemma... Men för publika wifi är det annorlunda.

 

 

Och jag hävdar att Wi-Fi måste vara på, men man inte behöver vara uppkopplad mot något Wi-Fi-nät. Dessutom behöver det givetvis finnas diverse nät med känd position i området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag hävdar fortfarande att bara för att wifi är på så är det inte säkert att man får en positionsangivelse, utan det beror på de publika wifi-nät som finns i närheten. Har man ett eget wifi-nät hemma så är det inte säkert att man får en positionsangivelse även om man har wifi på. Som jag skrev, jag har provat och jag fick ingen positionsangivelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag hävdar fortfarande att bara för att wifi är på så är det inte säkert att man får en positionsangivelse, utan det beror på de publika wifi-nät som finns i närheten. Har man ett eget wifi-nät hemma så är det inte säkert att man får en positionsangivelse även om man har wifi på. Som jag skrev, jag har provat och jag fick ingen positionsangivelse.

Självklart måste näten man ser vara kartlagda på något sätt. Men man behöver inte vara uppkopplad mot något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söker jag på Slussen, eller min egen adress, får jag bara "inga träffar". Känns som den inte har kontakt med apples servrar öht.

 

Wifi är påslaget och jag är ansluten till mitt wifi.

 

Tycker inte det ska spela nån roll, kartor och satelitbilder ska väl visas oavsett, när jag söker på nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej igen, jag har faktiskt fortfarande samma problem. Senaste OS X, omstörtad, Wifi igång, tillåter platstjänst tillåten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...