Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud drive i iphone, var?


d_st02

Rekommendera Poster

Vet inte om Jag missat nåt igen men var hittar Jag iCloud drive i iphone? I yosmite finns den ju i findern men i iphonen då? Kollat inställningar och iCloud men ingenting om något iCloud drive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga som har ställts om och om igen :)

Det finns ingen dedikerad app för att komma åt iCloud Drive.

Sök i forumet så kommer du finna flera trådar eller inlägg om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar -> iCloud -> iCloud Drive

(dra ner sidan så syns funktionen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga som har ställts om och om igen :)

Det finns ingen dedikerad app för att komma åt iCloud Drive.

Sök i forumet så kommer du finna flera trådar eller inlägg om det.

Visserligen har jag inte kollat genom att aktivera funktionen, men..... Vad är då det här för något?

post-67957-0-14676500-1415132386_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen har jag inte kollat genom att aktivera funktionen, men..... Vad är då det här för något?

attachicon.gifiCloud drive.jpg

 

Kan du komma åt dina filer där igenom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan du komma åt dina filer där igenom?

Nej, vilket väl beror på att jag inte har Yosemite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, vilket väl beror på att jag inte har Yosemite.

 

Det var väl ändå inte en bild på Yosemite du postade!!

Jag tolkar TS fråga att han vill komma åt filerna på sin telefon genom en app.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen har jag inte kollat genom att aktivera funktionen, men..... Vad är då det här för något?

attachicon.gifiCloud drive.jpg

Du måste aktivera drive i Yosemite först ja. Annars är det bara den vanliga

iCloud du använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var väl ändå inte en bild på Yosemite du postade!!

Jag tolkar TS fråga att han vill komma åt filerna på sin telefon genom en app.

Som jag tolkade TS fråga så handlade den om var någonstans i telefonen man aktiverade funktionen. vilket alltså min bild visade.

 

Du måste aktivera drive i Yosemite först ja. Annars är det bara den vanliga

iCloud du använder.

ja, just det. Jag förutsätter att om jag hade Yosemite så hade Drive-funktionen med att dela filer funkat.

Så med andra ord så har jag bara iCloud Drive-funktionen i telefon, men det går inte att aktivera den eftersom macen inte har den. Jag kan inte använda iCloud Drive helt enkelt.

 

Men jag inser att jag med mitt första inlägg i tråden inte klargjorde det tydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkade TS fråga så handlade den om var någonstans i telefonen man aktiverade funktionen. vilket alltså min bild visade.

 

 

Det gör inte jag eftersom han nämner Finder :)

Vi får helt enkelt vänta och se vad TS egentligen menade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkade TS fråga så handlade den om var någonstans i telefonen man aktiverade funktionen. vilket alltså min bild visade.

 

ja, just det. Jag förutsätter att om jag hade Yosemite så hade Drive-funktionen med att dela filer funkat.

Så med andra ord så har jag bara iCloud Drive-funktionen i telefon, men det går inte att aktivera den eftersom macen inte har den. Jag kan inte använda iCloud Drive helt enkelt.

 

Men jag inser att jag med mitt första inlägg i tråden inte klargjorde det tydligt.

Du kan aktivera iCloud Drive i iPhone eller iPad oavsett om du har Yosemite eller inte i Macen. iCloud Drive är helt enkelt det nya namnet på det som tidigare kallades för iCloud dokument & filer.

 

Apple har ingen specifik app för iCloud Drive, en iPhone eller iPad saknar en traditionell filhanterare, utan iCloud Drive på en iPhone eller iPad hanteras inuti applikationer som har stöd för det, exempelvis Apples Pages, Numbers, Keynote. Dessa program sparar och öppnar dokument på iCloud Drive.

 

De dokument som lagras i iCloud Drive är tillgängliga för alla enheter som använder samma Apple ID och som har iCloud Drive påslaget. Om du har en iPhone och en iPad så kan du alltså dela dokument mellan dessa genom iCloud Drive, om de har samma applikationer och dessa har stöd för iCloud Drive.

 

Med Finder i Yosemite så är det annorlunda, för i Finder på Yosemite så kan man lägga till dokument direkt och man kan se innehållet i iCloud Drive utan att gå via en applikation som exempelvis Pages eller Förhandsvisning först. Detta därför att Finder är en filhanterare. Varken iPhone eller iPad har en motsvarighet till Finder.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skillnaden mellan dessa två är att med drive så gäller det också

textredigerare, förhandsvisning, keynote, page,number och Automator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade precis som Raphael svarade var man kan se/hantera iCloud drive. Ska kolla i apparna som stöds av detta så får vi se om Jah blir lite klokare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en utmärkt artkel om icloud drive i senaste MacWorld

 

 

post-154-0-06747200-1415457302_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Mer frihet

 

Den största orsaken bakom att Apple har utvecklat Icloud Drive är att många användare aldrig använde Iclouds gamla dokumentsynkronisering och istället använde Dropbox, Box, Google Drive eller Onedrive.

Vad alla dessa konkurrenter har gemensamt är att de både kan användas av enskilda appar för att automatiskt synka inställningar och filer mellan enheter helt i bakgrunden och samtidigt har ett vanligt filsystem så att du om du vill kan bläddra runt bland samtliga filer.

Som du säkert förstår kan du numera göra detta även med Icloud och det gör Apples molnlagring betydligt mer jämbördig med de andra tjänsterna. För många användare blir det första gången de ens funderar på att använda Icloud istället för Dropbox.

 

Billigare

 

En annan nyhet är att Apple precis som konkurrenterna har gjort lagringen betydligt billigare än tidigare. Nu får du 20 gigabyte för 9 kronor i månaden, 200 gigabyte för 35 kronor, 500 gigabyte för 89 kronor och en terabyte för 179 kronor i månaden. Det är lite mer än till exempel Dropbox som numera kostar cirka 70 kronor i månaden för en terabyte, men mycket billigare än tidigare och framför allt alternativet med 200 gigabyte ger relativt mycket utrymme för priset av en latte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...