Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro som hänger sig mm.


joackimsve

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

För några dagar sedan började min Macbook Pro bete sig väldigt underligt.. Det kan fungera hur bra som helst men mitt i allt så hänger den sig bara och det enda alternativet som finns är att stänga av datorn. När jag sedan bootar upp den igen så fungerar den aldrig direkt... utan jag måste boota med recovery DVD och hålla på och försöka ett antal gånger.

 

Jag har bytt till en SSD disk men har även kvar den ursprungliga hårddisken.. När jag testar byta disk så händer samma sak igen.. Jag får hålla på och bråka med den ett tag och sedan så fungerar den bra i allt från någon timme till 1-2 dagar innan den hänger sig. När jag håller på och försöker få igång den igen dyker det oftast upp en grå skärm med antingen ett stop-tecken eller eller en mapp som blinkar.

 

Macbooken är från mid 2009 eller 2010. Jag har som sagt testat med två olika hårddiskar och även testat att byta ramminne. När jag kör disc utility och reparerar hittar den inget. Har även testat installera om senaste OSX på en av diskarna men det blev samma sak där efter några timmar.

 

Vad är det som spökar?

 

Tack på förhand,

 

//J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som problemet är hårdvarurelaterat, eftersom datorn helt hänger sig och ibland inte hittar hårddisken vid uppstart.

Det är svårt att säga exakt vad som är fel, men ett par förslag:

 

Om felet uppkommer i samband med att du rör eller flyttar datorn så skulle det kunna bero på glapp i kabeln mellan hårddisken och moderkortet. Kontrollera i så fall kabel och kontakter. Eventuellt testa med en annan kabel.

 

Om det kan hända när som, så skulle det kunna bero på oxid eller ESD skada på t.ex. SATA-kontrollern. Kolla efter oxid eller annan förorening som kan ge överledning på moderkortet och rengör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...