Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Wifi funkar på allt utom Mac datorer?


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Hejsan,

 

På jobbet har vi fått lite ny nätverksutrustning och ett nytt wifi, dock samma fabrikat och modell på routers och accesspunkter som tidigare. Det är ett "vanligt" wifi nätverk med synligt SSID och WPA2 lösenord.

 

Det nya wifi nätet funkar på Windows datorer, Android enheter, iPhone och iPad. Dock inte på Mac datorer, det blir "Connection timeout" efter ca: 15 sekunder varje gång. Tar man däremot nätverkskabeln som kommer från switchen till accesspunkten och stoppar den direkt i en Mac så får man internetanslutning utan problem. Vi har testat på ett flertal enheter och Mac datorerna är Macbook Pro och Air av nyare årsmodeller med OsX 10.8 och 10.9.

 

Har någon en aning om vad detta kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande problem som detta hos en kompis med min gamla MBP 4.1 (early 2008). Funkade när man slog av WPA2. Funkade dock med kabel samt från med min iPhone.

 

När jag senare fick min MBP 6.2 (mid2010) så fungerade det utmärkt att ansluta även med datorn.

 

Jag vill minnas att routern var en Zyxel (inköpt på min inrådan :whistling: ) Funkarde utmärkt för alla utom mig så det var ju ett mindre problem. Min gissning är att styrkretsarna i just den routern och datorn inte gillade varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag hade inte varit lika förvånad om det var äldre macar, men dessa är tillverkade efter 2012 och har ju som sagt nyare versioner av OsX.

 

Det underliga är att några andra accesspunkter av exakt samma modell skickar ut ett annat wifi nät och detta funkar bra på macarna, WPA2 där också. Jag har därför svårt att misstänka hårdvaran eller WPA2. Möjligen olika firmware versioner i dem däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte varit lika förvånad om det var äldre macar, men dessa är tillverkade efter 2012 och har ju som sagt nyare versioner av OsX.

 

Det underliga är att några andra accesspunkter av exakt samma modell skickar ut ett annat wifi nät och detta funkar bra på macarna, WPA2 där också. Jag har därför svårt att misstänka hårdvaran eller WPA2. Möjligen olika firmware versioner i dem däremot.

 

Ja, har ni sedan tidigare samma samma utrustning är det märkligt och då kanske det är programvaran som skiljer (och ställer till det). Kan vara en ny revision på någon krets i utrustningen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Ollie Williams

Nu fick jag svaret.

 

Mac har inte stöd för wpa2 TKIP, bara AES.

 

På goda grunder visserligen, TKIP har inte ansetts säkert på flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag svaret.

 

Mac har inte stöd för wpa2 TKIP, bara AES.

 

På goda grunder visserligen, TKIP har inte ansetts säkert på flera år.

Lustigt att iPrylarna stöder det då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Lustigt att iPrylarna stöder det då.

Ja faktiskt. Fast jag upptäckte i efterhand att alla iPrylar inte funkar heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...