Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HJÄLP! Uppdatering till Yosemite som har gått fel!


Ericsonlinn

Rekommendera Poster

Har verkligen panik! Har en macbook air. Skulle uppdatera till Yosemite, datorn startas om och själva installationen påbörjades. Då jag såg att detta skulle ta 20 minuter och jag inte hade tid med det just då, så stängde jag av datorn på off knappen (ja, jag är väl dum i huvudet).

 

När jag sätter på den igen så tar det lång tid att starta upp, inloggsidan kommer inte alls upp utan det kommer upp ett fönster: "Klicka på fortsätt för att anpassa installationen av OS X." Nedanför: "välj ett alternativ i menyn verktygsprogram om du vill reparera hårddisken med skivverktyg, återskapa datorn från en time machine-säkerhetskopia eller utföra andra åtgärder."

 

Okej, jag fortsätter.. Kommer till programlicenavtalet, godkänner.. Det saknas ledigt utrymme på Macintosh HD?! (Då borde väl inte ens uppdateringen börjat från första början?)

 

Spelar ingen roll om jag trycker på starta om, stäng av eller stäng ner OS X installer. När jag startar igen så är jag där igen.

 

Är så jävla nojjig över att mina grejjer försvinner, har tenta om 2 veckor, och det jag skrivit senaste veckan har jag dumt nog inte fört över till dropbox. Och så ör det ju alla bilder, filmer osv såklart.

 

Har tryckt på skivverktyg.. Det finns:

APPLE ssd SD0128F media

Macintosh HD

 

Disk 1:

OS X inställd ESD

 

Disk 2:

OS X base system

 

Kört kontrollera skiva på alla som går, och det står att allt verkar vara felfritt..

 

 

VAD GÖR JAG?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag gissar att du inte har någon backup?

 

I skrivande stund vet jag ärligt talat inte hur man löser detta men jag kan ge dig ett tips.

 

Rör ingenting alls innan du vet hur man löser detta.

 

Filerna på din hårddisk lär inte ha försvunnit bara på grund av detta. De finns kvar, men du kommer inte åt dem just nu. Men vet du inte vad du gör och bara provar dig fram kan du ställa till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte om det inte är nått som har skapats av sig själv! Ja, tänkte ju så med.. Apple supporten öppnar ju inte förens på måndag så därav min desperation :( Kan man gå till Elgiganten, där jag har köpt den för några månader sen? Kan dom sånt här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det innebär att om du har en Macbook Air som är nyare än 2009 så kan du hålla inne tangenten T när den startas. Du kan sedan koppla den till en annan dator och din Macbook Air uppför sig då som en extern hårddisk så att du kommer åt dina filer från den andra datorn och kan rädda dem innan du går vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack! Ska prova detta imorrn.. :) då kanske något går att rädda om det är så att problemet inte går att fixa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till nästa gång - införskaffa en extern hårddisk, kostar bara några hundralappar, och sedan kör TimeMachine. TimeMachine är ett inbyggt program i OS X för säkerhetskopiering, det sköter sig självt i bakgrunden och ger dig kopior på din användarmapp, dina dokument och filer, och de program du har installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att du har räddat dina filer ovan kan du installera om Mac OS X genom recoverypartitionen, den borde fungera (den är dold i Skivverktyg). Läs mer här. Tidsangivelserna för installation är bollocks, det tar så lång tid det tar, bara lämna det i fred.

Ja, har hittat det..

Men en fråga, kan jag koppla den till en annan dator eller måste det vara till en mac? Vad är det för sladd? Är det firewire i ena änden och usb i andra eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till nästa gång - införskaffa en extern hårddisk, kostar bara några hundralappar, och sedan kör TimeMachine. TimeMachine är ett inbyggt program i OS X för säkerhetskopiering, det sköter sig självt i bakgrunden och ger dig kopior på din användarmapp, dina dokument och filer, och de program du har installerade.

 

Jo tack, det ska jag. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja, har hittat det..

Men en fråga, kan jag koppla den till en annan dator eller måste det vara till en mac? Vad är det för sladd? Är det firewire i ena änden och usb i andra eller?

 

Firewire eller Thunderbolt är nog att föredra. Den andra datorn måste inte vara en Mac, men det är en fördel eftersom de har samma filsystem samt uttag för de kablarna jag nämnde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...