Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur bli av med XML-taggar? (QuarkXPress)


Busjöper

Rekommendera Poster

Hur bli av med XML-taggar?

Jag har kerningtabeller till typsnitt som jag kompletterat eller modifierat i QuarkXPress. Dessa värden brukar jag skriva ut för att få bättre överblick och ibland kontrollera vissa värden. Kerningvärden i en köpt font kan ligga mellan 125 till några hundra teckenpar. De eng./am fontleverantörerna glömmer tyvärr kerning till par med åäö och alla par med typografiska tecken, vilka alltid behöver justeras. (Riktigt illa tillriktade fonter kan orsaka justeringar på flera tusen teckenpar.)

I tidigare versioner av Quark kunde man smidigt skriva ut värdena, men numera sparas de som XML-filer. Det innebär att de omfamnande taggarna skymmer de viktiga värdena.

Till exempel:

Kerning mellan A och T ska vara −24 (100-delar av en fyrkant i graden). En återgivning i tabellform blir alltså: AT -24

Med taggar blir det:

XStreamValue="0"/><KerningPair CharCodeFirst="A" CharCodeSecond="T" WithStreamValue="-24"

Hur undviker jag dessa taggar vid utskrift? Finns det något program där jag kan spara om filen i ett annat format än XML? (Quark erbjuder inga alternativ vid export av kerningvärden.)

Tacksam för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Gerhard för tips.

Testade Json på sajten du tipsade om. Där kunde man testa strängar genom avkodning. Men strängar bröts bara ned till egna rader, renodlade värden åstadkoms inte. Provade andra program på sajten men utan gott resultat. Kanske finns det andra program som grejar det.

En effektiv metod var att i Quark använda 'Sök och ersätt'. Bekvämt och snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...