Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp i begagnade iMac-skogen


Bräcke

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill köpa mig en begagnad iMac men jag kan ingenting om datorer, du vet det där med prestanda, intel core och sånt.

Det jag vill använda datorn till är Photoshop, illustrator och ev andra Adobe program. Kanske också spela något spel.

Det jag vet är att ju högre minne desto bättre, men ungefär där tar mina kunskaper stopp.

Jag kollar nu runt på blocket men tycker det är svårt att veta vad som är bra och inte, vad är värt pengarna.

Har kikat på lite annonser och då står det exempelvis såhär:

 

1. "Säljer min iMac 27" Core i5 3.4GHz 8GB 1024GB HDD som är i mycket gott skick. Har haft datorn sedan början av 2014". Pris: 9500

 

2. "Säljer nu min älskade Imac 27'' mitten 2011 på grund av platsbrist. Fungerar som den ska. Är i exemplariskt skick utan några som helst skavanker. Tangentbord, magic mouse & originalkartong medföljer.

Innehåll:

Processor: 2.7 GHz Intel Core i5

Minne: 12GB 1333 MHz DDR3". Pris: 8500

 

3. "iMac 27" Quad-Core i7 i mycket bra skick, i originalkartong med alla tillbehör. Trådlöst tangentbord och mus. Med senaste operativsystemet Yosemite 10.10.

 

Skärm: 27-tum (2560 x 1440) LED 16:9 Widescreen

Processor: Intel Quad-Core i7 2,8GHz

Minne: 8GB

HDD: 2TB

Grafik: ATI Radeon HD4850

DVD R/W

SD card slot

Tangenbord trådlöst

Mus trådlös

 

Nypris: 25.005:- (originalkvitto finns)

Säljes nu för endast 7.750:-".

 

4. "IMac 27" i nyskick.

 

* HD 1 = 120 GB SSD

* HD 2 = 2 TB

* OS X Yosemite

* 12 GB RAM". Pris: 7000

 

Vilken av dessa skulle ni säga är mest värd pengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. 27" i5 3,4 hittar jag bara som late 2013

2. 27" i5 2,7 mid 2011

3. 27" i7 2,8 hittar jag som late 2009

4. Saknar identifieringsmöjligheter

 

OM du vill ha hjälp, ange årsmodell, skärmstorlek och processor. Helst Model identifier som tex iMac14,2

 

Eftersom 2009 är för gammalt och helt ointressant hamnar valet mellan 2011 och 2013. Två år i datavärlden är en evighet så köp 2013. Ska du köra tunga adobeprogram är det lika bra att stoppa i mycket RAM. 8 GB räcker inte långt. iMacen klarar 32 GB så börja med en 8 GB sticka och se hur långt den räcker. Stoppa i en till om det behövs.

 

Eftersom iMacen har Thunderbolt kan du ansluta riktigt snabba hårddiskar externt vilket är bra för arbetsflödet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Nr 2 har inget kvitto då köparen köpte datorn begagnad och garantin gick ut år 2013 (två års garanti).

Har mailat nr 1 angående vilken årsmodell datorn är för att vara på säkra sidan. Den kan ju bara köpt begagnad den med.. Återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt när det gäller processorer så är det något ointressant med beteckningar eftersom det är olika uppbygnader och olika familjer. Ibland är det jätteskillnad och ibland marginellt.

...

För att själv kunna bedöma mera är Mactracker oumbärlig. Där finns alla modeller och alla fakta. För att kunna göra en någorlunda bra bedömning av prestandan finns det mätvärden vid Processor Speed. Dessa är jämförbara sinsemellan så man kan bedöma tex vad en MacBook Air 2010, iMac 2012 och Mini 2011 står sig i en jämförelse. Eller en bunt iMacar som ser lika ut om de nu är så lika....

post-363-0-66485000-1414748987_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt när det gäller processorer så är det något ointressant med beteckningar eftersom det är olika uppbygnader och olika familjer. Ibland är det jätteskillnad och ibland marginellt.

...

För att själv kunna bedöma mera är Mactracker oumbärlig. Där finns alla modeller och alla fakta. För att kunna göra en någorlunda bra bedömning av prestandan finns det mätvärden vid Processor Speed. Dessa är jämförbara sinsemellan så man kan bedöma tex vad en MacBook Air 2010, iMac 2012 och Mini 2011 står sig i en jämförelse. Eller en bunt iMacar som ser lika ut om de nu är så lika....

Tusen tack för att du hjälper mig! Dock tycker jag det är så svårt detta med processor och sånt. Det är som ett helt nytt språk för mig.

Vilka nummer bör jag leta efter? Vad är bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM man klickar på den blå texten hoppar en ruta fram med svar. I detta fallet iMac late 2013 ser man att mellan 3,2 och 3,4 i5 finns ingen skillnad att nämna. Skillnaden till i7 är stor över 30% och ger mer ork i burken. Men det är inte alltid så här. Därför måste man kolla oavsett tjusiga benämningar.

...

Ett värde på 10.000 är mycket bra och räcker länge åt dig. Flaskhalsarna är den långsamma HHD-n och att det är för lite RAM just nu men det går att fixa. Viktigt är att ha så ny burk som möjligt.

post-363-0-21389100-1414749518_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då vet jag lite mer vad jag ska kolla efter.

Mactracker, är det något jag måste ladda ner för sidan ser inte alls ut som dina skärmdumpar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Säljer nu min knappt 2 år gamla stationära imac 27tum.

Perfekt skick med låda och alla tillbehör, kvitto finnes.

Länk till teknisk data: http://www.netonnet.se/art/dator/apple/imac/apple-imac27/194419.7301/

 

Återställd till fabriksinställd (som ny) med nya OS X Yosemite inlagt.

24GB Ram, 1TB HD.

Magic mouse samt orginal bluetooth tangentbord."

 

Är denna värd 10.000?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då vet jag lite mer vad jag ska kolla efter.

Mactracker, är det något jag måste ladda ner för sidan ser inte alls ut som dina skärmdumpar?

Det är en "app" som du laddar ner till datorn. Kolla igen på http://www.mactracker.ca/ och på Download.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Säljer nu min knappt 2 år gamla stationära imac 27tum.

Perfekt skick med låda och alla tillbehör, kvitto finnes.

Länk till teknisk data: http://www.netonnet.se/art/dator/apple/imac/apple-imac27/194419.7301/

 

Återställd till fabriksinställd (som ny) med nya OS X Yosemite inlagt.

24GB Ram, 1TB HD.

Magic mouse samt orginal bluetooth tangentbord."

 

Är denna värd 10.000?

Så vit jag kan se är det samma dator som 1. i första inlägget, men med 3,2 i5 som inte spelar roll, men med ett lass RAM-minne som du behöver. OM den är värd 10' är upp till dig, men det är en bra dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAd du nu ska tänka på är att det kommer en rejäl uppgradering av alla Macar snart när Intels nya processorserie ska lanseras. Detta är oklart när men skulle ha skett i höst men är försenat till årsskiftet. Kanske tidigare. Den antas ge omrking 30% snabbare processorer än dagens.

...

OM den nya minnesstandarden DDR4 lanseras samtidigt rätt över vet nog ingen men den kommer. DDR 4 är ett lyft för bärbara då den är mycket strömsnålare, men har betydligt högre kapacitet än dagens DDR 3 vilket Photoshopnissar skulle älska!

...

Räkna med att det blir fler iMacar till salu och billigare när nästa kommer. OM du har tid att vänta.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej ja det kan ju vara bra att ha i minnet faktiskt. Helst vill jag ju ha en ny dator på en gång, men vill känna att den jag köper är värd pengarna. Min nuvarande pc håller typ på att brinna upp. Blir otroligt varm. Dessutom är den så seg så jag blir vansinnig.

 

Skulle du köpt en ny eller skulle du satsat på en begagnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick in och läste lite om den sm kostar 10.000. Står att den har 24gb ram. Men på produktionsledare står det att maxinne är 16gb. Är detta något att bry sig om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick in och läste lite om den sm kostar 10.000. Står att den har 24gb ram. Men på produktionsledare står det att maxinne är 16gb. Är detta något att bry sig om?

Därför behöver du Mactracker. Det som officiellt anges stämmer inte alltid. En iMac Late 2013 kan ta 32 GB RAM vilket är ganska bra om man vill köra tunga filter i PS och ha en rad andra program öppna. Vad som är Max RAM varierar lite genom åren och modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du köpt en ny eller skulle du satsat på en begagnad?

Det beror ju på. OM priset är rätt och prestandan ok så varför inte en begagnad? Men jag är försiktig och vill prova datorn och /eller köpa den av någon jag litar på. Man bör ju tänka på framtiden också. En begagnad för 10' kanske räcker lika länge som en ny för 15'. Är det då en bra affär? Min iMac är en 2009 och börjar gå mot sitt slut. Jag väntar in 2015 för att se vad det nya som är på väg innebär. Är det ett stort prestandalyft kanske man slår till på en ny. Eller så rasar priserna på årets modell..... Jag behöver inte prestanda men du behöver prestanda. Så vad är bra och inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...