Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Wifi:n från MacBookPro till AppleTV laggar


Pretender

Rekommendera Poster

Jag har senaste MacBookPro, AppleTV 3 och Airport Extreme. Jag har streamat filmer och Playkanaler under lång tid, även med min tidigare MacBookPro från 2010. Strömningen har fungerat perfekt tills för ett par månader sedan. Tidigare hade jag routern i ett annat rum och det var inga problem. Nu har jag routern två meter från min dator och dessutom köpt den allra senaste Appleroutern, men kan inte se en enda film utan att det laggar. SVTPlay funkar någorlunda, men även där laggar det mycket ibland.

Jag har alltid mina enheter uppdaterade och på Macen rullar Yoshmite. Jag har dragit ethernet till AppleTV, men det blir ingen skillnad. Dock kör jag wifi från Macen till AppleTV:n.

Varför har plötsligt strömningen försämrats. Det går utmärkt att se filmen på Macen, men så fort jag skickar den via AppleTV till min platt-TV börjar det lagga.

Hjälp, mina idéer har tagit slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Prova att ansluta även datorn med kabel. Hjälper inte det så gissar jag på Yoseshite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter troligt, eftersom problemen accelererade efter installationen av Yosemite. Hade tänkt skicka iväg datorn till Apple. Har 10 dagar kvar på garantin. Tror du det är en onödig lösning? Eller skall jag installera om systemet och backa till föregående OSX - om det finns att få tag på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det låter troligt, eftersom problemen accelererade efter installationen av Yosemite. Hade tänkt skicka iväg datorn till Apple. Har 10 dagar kvar på garantin. Tror du det är en onödig lösning? Eller skall jag installera om systemet och backa till föregående OSX - om det finns att få tag på?

Det bör ju komma någon bugg fix på det här.

 

Jag är osäker på om Apple kan eller vill hjälpa dig. Det låter ju osannolikt att det skulle vara själva datorn det är fel på. Så det är en onödig lösning om du inte misstänker hårdvarufel.

 

Vet inte om tidigare OS finns kvar för nedladdning. Har du tillgång till ett tidigare OS genom backup eller nedladdning och möjlighet att streama till Apple Tv' är viktigt för dig så är det såklart ett alternativ. Eller för att utesluta nätverksrelaterade hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

MacBooken har inget ethernetuttag.

Jag tror att det finns adapters, typ Thunderbolt till nätverksuttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tack för dina svar. Jag har kopior i Time Machin. Kan kanske funka.

Time Machine kopierar inte själva operativsystemet så det hjälper tyvärr inte. Det återställer bara dina egna inställningar och filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Visst tusan. Hur är det med programmen som jag har installerat. Finns dessa sparade i TM.

Japp, allt utom själva systemet typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

Hittade denna tråd när jag letat runt på nätet. Hittades en lösning?

Vi har en ny macbook pro och en macbook air 1½ år gammal. För någon månad sedan inköptes en apple tv. Båda datorerna fungerade till en början bra med att streama film via apple tv till tv. MEN sedan uppdaterades Pro och efter det så laggar den när vi streamar film. Air har inte uppdaterats och funkar hur bra som helst.

 

Det är ca en meter mellan router och dator, och två meter mellan dator och tv, så avståndet är det inte. Dessutom så fungerar ju Air med samma avstånd....

 

Har varit i kontakt med apple-supporten men där hade man ingen lösning.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hittade denna tråd när jag letat runt på nätet. Hittades en lösning?

Vi har en ny macbook pro och en macbook air 1½ år gammal. För någon månad sedan inköptes en apple tv. Båda datorerna fungerade till en början bra med att streama film via apple tv till tv. MEN sedan uppdaterades Pro och efter det så laggar den när vi streamar film. Air har inte uppdaterats och funkar hur bra som helst.

 

Det är ca en meter mellan router och dator, och två meter mellan dator och tv, så avståndet är det inte. Dessutom så fungerar ju Air med samma avstånd....

 

Har varit i kontakt med apple-supporten men där hade man ingen lösning.

 

Mvh

Hejsan

 

Jag graderade ner från Yosemite till Maverick och då blev det betydligt bättre. Dock fungerar strömningen bättre från iPaden. Tyvärr verkar inte Apple löst problemet med Wifi:n i senaste OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Machine kopierar inte själva operativsystemet så det hjälper tyvärr inte. Det återställer bara dina egna inställningar och filer.

Jo visst kopierar Time Machine operativsystemet. Jag formaterade min MacBook Pro och via Time Machine installerade jag en tidigare backup med Mavericks. Klappat och klart på 30 minuter, sen funkade allt mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jo visst kopierar Time Machine operativsystemet. Jag formaterade min MacBook Pro och via Time Machine installerade jag en tidigare backup med Mavericks. Klappat och klart på 30 minuter, sen funkade allt mycket bättre.

 

Ursäkta mig, jag tänkte en sak och skrev en annan. Gott att det löste sig.

 

Jo, Time Machine kopierar även systemfilerna. Jag brukar dock själv agera utifrån att den inte gör det, eftersom den gör det på sitt eget sätt, och därför virrade jag till det hela till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör säker start och kör även reparera skivbehörigheter, det är alltid viktigt när man uppgraderar men verkar vara särskilt viktigt med Yosemite många har blivit hjälpta med mer fart i datorn efter det. En grej värd att prova...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör säker start och kör även reparera skivbehörigheter, det är alltid viktigt när man uppgraderar men verkar vara särskilt viktigt med Yosemite många har blivit hjälpta med mer fart i datorn efter det. En grej värd att prova...

Absolut. Jag kör alltid; reparera skivbehörigheter regelbundet eller minst 1 gång i månaden.

Jag sparar dessutom inga dokument, filmer eller musik på datorn. Allt går till en Nas. Detta har hjälpt mig mycket och min MacBookPro har ett bra klipp. Trots allt detta blev wifi:n katastrof i Yosemite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedanstående fungerar för mig. Använder en MacBook Air med Yosmenite.

 

1. Anslut till Airplay (Apple-TV) på datorn.

2. Starta därefter Apple-TV.

 

Om jag ej följer denna ordning så hackar/laggar alltid både ljud och bild.

 

Lycka till....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går givetvis inte att ansluta till Apple-TV innan man startat Apple-TV. Symbolen i macmenyn finns inte där innan Apple-TV är igång. Så är det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har symbolen "Apple TV i Vardagsrum i menyn" när Apple TV ej är startad. När jag ansluter på min MacBook så startar Apple TV´n automatiskt. Därefter fungera ljud och bild problemfritt.

Se:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har symbolen "Apple TV i Vardagsrum i menyn" när Apple TV ej är startad. När jag ansluter på min MacBook så startar Apple TV´n automatiskt. Därefter fungera ljud och bild problemfritt.

Se:

OK, jag har aldrig haft problem med ljud och bild, oavsett i vilken ordning jag sätter igång enheterna. Det enda jag haft problem med var att filmer laggade när jag streamade från MacBookPro till AppleTV. Från iPaden laggar det inte. Detta var när jag hade OSX Yosemite. Efter nergradering till Mavericks funkar allt normalt. Vad jag vet har Apple fortfarande inte löst problemet med dålig wifi i Yosemite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

...hade samma problem men löste det i dag tack vare en seniorsupprter på apple som tyckte jag skulle prova att avaktivera bluetooth på macen...vilket löste det hela :-)

 

ev. kanske en omstart av safari och macen behövs innan allt funkar som tänkt...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hoppar in i gammal tråd. Jag har samma fel. Ipad strömmar felfritt via wifi till Apple Tv´n. Men den splitternya macbook pro bara laggar det på Tv´n med. har också yosemite. avaktivera bluetooth funkade inte. har ingen lösning kommit än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar in i gammal tråd. Jag har samma fel. Ipad strömmar felfritt via wifi till Apple Tv´n. Men den splitternya macbook pro bara laggar det på Tv´n med. har också yosemite. avaktivera bluetooth funkade inte. har ingen lösning kommit än?

Koppla Apple-TV med nätverkskabel i stället.

 

iPad använder en annan teknik för att strömma än Macen, så att nätverkstrafiken minimeras när man kör via iPad/iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...