Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgraderade till 10.10, nu vill TM radera backupdisken


nengligt

Rekommendera Poster

Uppdaterade min iMac till OS X Yosemite. hade tidigare Maverick. Tog backupp innan installationen med Time Machine som liger på en Time Capsule. Efter detta kan inte Time Machine ansluta till disken utan att den formateras om. Vad har hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som skall formateras om? Är det innehållet i TC (din backup) eller hårddisken på din iMac? Jag förstår inte riktigt så därför frågar jag :)

 

Det kan inte vara så att det är FileVault (som är påslagen by default i Yosemite) som spökar?

post-25423-0-63085200-1414671470_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är TC som inte vill längre vill vara med.

TC är tidigare bara använd för Time Machine

 

 

post-67566-0-73831900-1414690463.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stäng av datorn

dra ur kontakt på TC, vänta 15 sek

sätt i kontakt igen och när det lyser grönt

starta om datorn

 

välj om TC som backupdisk

 

hjälper det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stäng av datorn

dra ur kontakt på TC, vänta 15 sek

sätt i kontakt igen och när det lyser grönt

starta om datorn

 

välj om TC som backupdisk

 

hjälper det?

 

Fungerade inte tyvärr. Fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du läggs upp en bild på hut det set ut? Felmeddelande?

Bilden ovan är ju innan du klickat på din TC

 

Skall fundera lite under tiden ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och vad menas med "TC som inte vill vara med"?

 

sorry fattar inte

 

Kan du läggs upp en bild på hut det set ut? Felmeddelande?

Bilden ovan är ju innan du klickat på din TC

 

Skall fundera lite under tiden ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, såvida du inte har ändrat på namnet på din dator (vilket jag utgår från att du inte gjort) så måste jag tyvärr erkänna att jag aldrig sett det där. Sorry för det

 

någon annan kanske kan svaret (håller tummarna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, såvida du inte har ändrat på namnet på din dator (vilket jag utgår från att du inte gjort) så måste jag tyvärr erkänna att jag aldrig sett det där. Sorry för det

 

någon annan kanske kan svaret (håller tummarna)

Inte ovanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kanske känns bättre att man inte är ensam men det är ju tråkigt likväl.

Jag reagerade på tråden för jag har TC med och den spökar ibland vid back-up så jag trodde vi hade samma problem. I mitt fall "tappar" den kontakten med TC ibland och då står Backuppen och stampar tills jag går in och "väljer" time capsule igen till Time machine. Desutom tappar den mina trådlösa högtalare ibland så helt A-OK verkar inte Yosemite spela med dom där wireless grejerna. Det kommer nog en uppdatering så småningom.

 

Lycka till

//N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kanske känns bättre att man inte är ensam men det är ju tråkigt likväl.

Jag reagerade på tråden för jag har TC med och den spökar ibland vid back-up så jag trodde vi hade samma problem. I mitt fall "tappar" den kontakten med TC ibland och då står Backuppen och stampar tills jag går in och "väljer" time capsule igen till Time machine. Desutom tappar den mina trådlösa högtalare ibland så helt A-OK verkar inte Yosemite spela med dom där wireless grejerna. Det kommer nog en uppdatering så småningom.

 

Lycka till

//N

Tack. Hoppas på en uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om innehållet på din dator inte har förändrats sen du uppdaterat till Yosemite förstår jag inte problemet med att låta den göra en ny backup.

 

För det där är ett känt problem och något som jag gick igenom när jag körde TM mot en Netgear NAS. Nästan varje månad fick jag det där felmeddelandet och efter undersökningar var det ett "normalt" förfarande för att säkerställa att backupen inte blir korrupt.

Nu när jag kör mot en Synology så händer det ytterst sällan men dom gånger det gör det låter jag det bara ha sin gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om innehållet på din dator inte har förändrats sen du uppdaterat till Yosemite förstår jag inte problemet med att låta den göra en ny backup.

 

För det där är ett känt problem och något som jag gick igenom när jag körde TM mot en Netgear NAS. Nästan varje månad fick jag det där felmeddelandet och efter undersökningar var det ett "normalt" förfarande för att säkerställa att backupen inte blir korrupt.

Nu när jag kör mot en Synology så händer det ytterst sällan men dom gånger det gör det låter jag det bara ha sin gång.

Alla tidigare backuper raderas. Det är ju problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om innehållet på din dator inte har förändrats sen du uppdaterat till Yosemite förstår jag inte problemet med att låta den göra en ny backup.

 

För det där är ett känt problem och något som jag gick igenom när jag körde TM mot en Netgear NAS. Nästan varje månad fick jag det där felmeddelandet och efter undersökningar var det ett "normalt" förfarande för att säkerställa att backupen inte blir korrupt.

Nu när jag kör mot en Synology så händer det ytterst sällan men dom gånger det gör det låter jag det bara ha sin gång.

Även jag har ofta råkat ut för detta. Jag kör mot en Fedora Linux med Netatalk som serverprogram. Jag misstänker att om backuppen avbryts på något elakt sätt så kan det bli korrupt.

Efter att ta slutat ta automatiska Time Machine-backuper som kanske bryts genom att man sätter datorn i vila eller något annat så har det funkat bra.

Jag drar nu alltid igång backupen manuellt och säkerställer att den gått klart innan jag fäller ner locket på datorn eller gör något annat som skulle kunna bryta backup-körningen. Och har sen jag började med detta inte längre haft några problem med att backupen måste börja om från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...