Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

radbrytning i MS Word


iKnattarna

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

jag sitter och skriver ett antal Word-doc(x) och finner till min förvåning att i ett av dokumenten radbryter Word på ett nästan komiskt sätt aldrig före ett ord som inleds med citat-tecken (”) utan väljer att lägga sin radbrytning före ordet före sas. (vilket kan se en smula lustigt ut om det är ett långt ord.) Word vill alltså inte att en ny rad inleds med ett citat...

 

I ett annat dokument gjorde Word emellertid inte det, där radbröts snällt så att nästa rad kunde börja med ett citat, varför jag misstänkte att det låg någon inställning inne i dokumentformatet.

 

Mycket riktigt, när jag klistrade in texten från det andra i det första, började den radbryta på samma sätt.

 

Jag har emellertid ingen aning om hur jag kommer åt denna konstiga inställning, eller var den finns.

Kan någon hjälpa mig?

 

(Ja, jag har googlat... ;)

 

Microsoft Word for Mac 2011 v.14.4.5

 

/ankungarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

…att i ett av dokumenten…

Jag har emellertid ingen aning om hur jag kommer åt denna konstiga inställning, eller var den finns.

Kan någon hjälpa mig?

Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter. Om det är problem med bara ett dokument, kan du ju skrota det och klistra in texten i ett nytt.

Eller är det så att du väldigt gärna vill kunna använda dig av den här ”inställningen”?

Jag tvivlar på att den finns och tror mer på att det handlar om (bristande) kompatibilitet mellan olika versioner av Word.

Fast har du skapat dokumentet själv – i samma version av Word – är mitt antagande naturligtvis felaktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, det är bara det att i ett dokument, en gång, så uppträdde radbrytningen som jag ville, dvs. inte som den gör i alla andra dokument:

 

post-56419-0-48356900-1416414354_thumb.jpg

 

Så fort jag sätter en Nisse inom citat-tecken så vill Word radbryta ett ord före, så att raden inte inleds med ett ord inom citat. OM jag vill att den ändå ska göra det måste jag göra som i sista raden - sätta in en manuell radbrytning. Eftersom jag varit med om att ett dokument inte uppträtt så, måste det alltså gå att justera någonstans. Var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte säker på om jag förstår ditt problem. Jag testade med att sätta citationstecken på varje ord och det var inga problem med att få ett första ord med ".." se bild.

 

post-70154-0-57284800-1416416210_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, det är bara det att i ett dokument, en gång, så uppträdde radbrytningen som jag ville, dvs. inte som den gör i alla andra dokument:

Men det var ju inte riktigt det du skrev första gången…

 

Hej på er,

 

jag sitter och skriver ett antal Word-doc(x) och finner till min förvåning att i ett av dokumenten radbryter Word på ett nästan komiskt sätt aldrig före ett ord som inleds med citat-tecken (”) utan väljer att lägga sin radbrytning före ordet före sas. (vilket kan se en smula lustigt ut om det är ett långt ord.) Word vill alltså inte att en ny rad inleds med ett citat...

Men bortsett från det. Har du egna mallar när du skapar ett nytt dokument? Har du någon formatering som har hängt kvar sedan tidigare? Vad händer om du öppnar någon av Words egna mallar? Eller om du formaterar om texten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ändrat formatmallen "Normal" eller använder annan. Om du provar med att skapa en ny användare i datorn och gör samma sak, blir det samma resultat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag kan hämta in ett ¶ från en annan mall, och därmed lösa problemet tillfälligt, jag kan t.o.m. leva med det. (gjort så i flera år). :)

Jag undrade snarare om någon vet var inställningen som leder till det här fåniga beteendet finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...